zaterdag 7 maart 2015

Kist vol kleuren

Het was op een lange, grijze zondag toen ik ongeveer 9 jaar was en me verveelde.
Tekeningen waren mislukt, geen zin meer om te lezen, te groot voor de poppen en te klein voor de hitlijst op MTV. Tot mama zei: 'Waarom haak je geen sjaaltje of dekentje voor de Barbiepoppen?'
Ik mocht zelf de kleurtjes kiezen uit mama's houten kist vol restjes.
Het lijkt wel een sprookje, maar voor mij leek het écht of er een regenboog uit die kist kwam als het deksel omhoogging.
Zo véél, zo mooi, en met elk bolletje wol dat je opzijlegde, ontdekte je nog méér prachtige garens.
En dat moment was het begin van mijn handwerkpassie...

Eerst nog wat klungelig, op weg geholpen door mama, het garen bijna nat van mijn zweethandjes. Maar hoe langer hoe meer begreep ik het en niet lang daarna ontwierp ik mijn eigen popjes.
De jaren die daarop volgden, was het handwerk nooit ver weg.  Er waren periodes dat ik als tiener geen 'tijd' had om te haken of breien.  Maar dan pakte ik toch weer naar de haaknaald, want ik kon het gewoon niet laten.

Sinds een paar jaar ben ik héél intensief bezig met haken, soms ook breien. Er gaat geen dag voorbij of ik heb enkele rijtjes gehaakt. Een dag waarop ik geen kans zie om te handwerken, eindigt sip. Een dag waarop ik een werkje afmaak, is een trotse topdag.

Vandaag begin ik nu ook met mijn eigen handwerkblog. Maar mijn dochtertje is alvast mijn grootste fan en mijn zus supportert mee.

Hopelijk beleven jullie ook plezier aan mijn blog!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen