zondag 24 mei 2015

Cosy


Hoewel de zomer voor de deur staat, is het 's ochtends nog frisjes.
Om niet te zeggen: koud, brr!

Ik had nog nooit een omslagdoek gehaakt maar besloot deze winter toch mijn eigen shawl te ontwerpen.
Na enkele patroontjes doorgelezen te hebben om hier en daar wat tips op te doen was ik vertrokken.
De sierrand was nog even mikken zodat die niet ging rimpelen, maar ook dat lukte wonderwel.
Een randje van ruches maakte hem compleet.

Daar lag hij dan.
Weggestopt in mijn houten dekenkist.
Tot nu!
Tegenwoordig gebruiken mijn dochter en ik hem allebei.
Zij bovenop haar zomerjurkje om 's ochtends nog even op te warmen,
ik om in de ochtenddauw mijn kippen te gaan voeren.
Het is echt een gezellig gevoel!


Dat de zomer er bijna aankomt, merk ik nog het meest in onze tuin.
De eerste oogst van dit jaar is een feit:
rabarber!


Vroeger sneed ik de stengels door met een mesje, nu trek ik ze eruit in een draaiende beweging. Het schijnt dat dit beter is voor de plant.
Bella houdt nog even de wacht bij mijn kleurrijke oogst, terwijl ik een kom ga halen.



















De volgende oogst zal ook niet lang op zich laten wachten...
Als je ziet hoeveel vruchtjes er aan één struikje groeien!
Het wordt een topjaar voor de aardbeien.
Misschien komt het omdat ik mijn oude struikjes vorig jaar gedeeld heb, dat ze nu zoveel moeite doen.
Ik krijg het water in mijn mond als ik er aan denk hoe heerlijk zoet zo'n zongewarmde aardbei proeft.



















De insecten zijn ook overvloedig van de partij.
Gelukkig zijn ze niet allemaal schadelijk, zoals deze schattige sprinkhaan, die uitrust op de witte akelei.




















Oh, en moet je mijn ezelsoren eens zien! Nee, niet mijn eigen oren ;-)
De Stachys Byzantium bedoel ik! Zo'n prachtig grijs, harig blad. Streelzacht is deze plant.
Het zal niet lang duren of zijn paarse bloemetjes komen tevoorschijn.
Die zijn heel klein, maar toch zijn de bijen er dol op.
Wist je dat een solitaire bij ( die wij helpen met onze insectenhotels ) 10.000 keer méér bloemen bestuift dan een werkbij van een kolonie?
In mijn tuin zijn ze allemaal welkom!
























Over insecten gesproken, ik ga eens verderhaken aan mijn deurgordijn.
Zodat de vliegen buiten blijven als we de deur wagenwijd openzetten om de zomer binnen te laten.

Groetjes,

Sigrid

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen