vrijdag 10 juli 2015

Gestrikt ( strikjessteek-patroon )




Laatst zag ik ergens een mooi breiwerkje, alsof er allemaal vlindertjes in gebreid waren.
Natuurlijk dacht ik meteen: hoe kan ik zoiets haken?
Misschien kan ik er strikjes van maken?

Na een uurtje uitproberen, had ik een mooie steek gevonden.
Ik maak er een colsjaal van!




      


Hieronder probeer ik de steek uit te leggen, zodat jullie hem misschien ook eens kunnen testen.
ps: Ik haakte met dubbele draad en haaknaald 5,5 ( omdat ik een lekker dikke, warme sjaal wilde ).
Maar je kunt dit met eender welke dikte van garen doen natuurlijk.


STRIKJESSTEEK - SJAAL

rij 1: voor een brede sjaal zette ik 34 lossen op ( ofwel een veelvoud van 8 + 2 ).

rij 2: daarop haak je 34 vasten als stevige basis.

rij 3: ( nu begint het eigenlijke strikjespatroon )
2 vasten, *7 lossen en 6 steken overslaan, 2 vasten*, herhaal van * tot * tot je aan het einde komt.
rij 4: keer ( de keerlosse is de eerste vaste ) en haak nog een vaste in de 2de steek.
Daarna weer herhalen zoals in rij 3 van * tot *.
rij 5: zoals rij 4
rij 6: keerlosse + vaste in de 2de steek.
Haak nu zoals op onderstaande foto's: 3 lossen, een vaste rond de 3 vorige kettingen van elk 7 lossen, 3 lossen en dan weer 2 vasten in de 2 vasten van de vorige rij.
Op deze manier worden de strikjes gevormd, waar het in de vorige rijen nog gewoon kettingen waren. 




Na rij 6, begin je opnieuw aan rij 3, waarbij je geen 6 steken overslaat, maar vasten haakt in de vorige vasten. Zo komen de strikjes mooi boven elkaar.

Laat me weten wat je ervan vindt!
Of je het een leuke steek vindt,
of je hem misschien al kende ( hopelijk niet, want ik heb hier veel werk in gestoken en ben hem nog nergens tegengekomen ),
of de uitleg duidelijk is.

Volgende keer show ik de colsjaal die ik ermee maakte ( met nog 2 andere steken en kleuren ).

Fijn weekend!

Sigrid x








6 opmerkingen:

  1. Dat ziet er wel heel leuk uit ! Ga ik zeker ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor jouw reactie op mijn babydekentje!
    Ik heb dit patroontje gepind, zodat ik het een keer kan uitproberen.
    Kreatieve groeten van Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan, en fijn dat je dit eens wil proberen Anna!

      Verwijderen