zaterdag 4 juli 2015

Sail away... ( met patroon van bootapplicatie )


De wind in de zeilen en wegwezen maar!
Zo'n koele zeebries zou welkom zijn in deze hitte, pffh...

Toch heb ik wat gehaakt en de bootapplicatie alvast op het dekentje genaaid.
Het dekentje moet nog enkele rijtjes groeien, dus is het best riskant om het bootje er al op te naaien, maar ik had gewoon geen geduld ;-)



Ik geef jullie het patroontje van dit bootje dat wat groot uitgevallen is, zo'n 33 cm hoog en 34 cm breed. 
Maar op zo'n babydekentje als dit, mag dat wel.
Het mocht zelfs niet kleiner zijn, want dan zou het verloren gaan in de drukke strepen van het dekentje.
Met dit basispatroon kun je zelf nog spelen: andere kleurtjes, gekleurde streepjes in de zeilen,...



Patroon boot :

Kies 2 kleuren garen.
Ik haakte met haaknaald 3.

Haak 40 lossen in kleur 1 en daarop 40 stokjes ( eerste stokje = 3 lossen ).
Rij 2: Haak na de beginlossen ook nog een stokje in de eerste steek zodat je daar een steek meerdert.
Vervolgens in elke steek een stokje.
Op het einde van de rij haak je 2 stokjes in de laatste steek, zodat je ook hier meerdert.
Rij 3: zelfde als rij 2, je hebt nu 44 stokjes.
Rij 4: zelfde als rij 2,
Rij 5: zelfde als rij 2
Rij 6: zelfde als rij 2, je hebt nu 50 steken.
Neem de andere kleur, en haak ook weer zoals rij 2,
Zet af.


Patroon zeil ( x2 )

Neem wit garen en ook haaknaald 3.
We beginnen met het breedste deel en minderen slechts aan één kant, zodat je steeds één rechte zijde behoudt ( de zijde naast de mast ).

Haak 26 lossen.
Hierop 26 vasten. ( v = vaste )
Rij 2: één steek minderen aan het einde = 25 v
Rij 3: één steek minderen = 24v ( aan het begin van de rij minderen )
Rij 4 : 24 vasten ( niet minderen dus )
Rij 5: één steek minderen aan het begin = 23 v
Rij 6: één steek minderen aan het einde = 22 v
Rij 7: 22 v ( niet minderen )
Rij 8: 21 v, één steek minderen aan het einde
Rij 9: 21 v ( niet minderen )
Rij 10: 20 v , één steek minderen aan het einde
Rij 11: 20 v
Rij 12: 20 v
Rij 13: 19 v, één steek minderen aan het begin
Rij 14: 18 v, één steek minderen aan het einde
Rij 15: 17 v, één steek minderen aan het begin
Rij 16: 17 v
Rij 17: 16 v, één steek minderen aan het begin
Rij 18: 16 v
Rij 19: 15 v, één steek minderen aan het begin
Rij 20: 15 v
Rij 21: 15 v
Rij 22: 14 v, één steek minderen aan het einde
Rij 23: 14 v
Rij 24: 13 v, één steek minderen aan het einde
Rij 25: 13 v
Rij 26: 12 v, één steek minderen aan het einde
Rij 27: 12 v
Rij 28: 11 v, één steek minderen aan het einde
Rij 29: 11 v
Rij 30: 10 v, één steek minderen aan het einde
Rij 31: 10 v
Rij 32: 9 v, één steek minderen aan het einde
Rij 33: 9 v
Rij 34: 8 v, één steek minderen aan het einde
Rij 35: 7 v, één steek minderen aan het begin
Rij 36: 6 v, één steek minderen aan het einde
Rij 37: 5 v, één steek minderen aan het begin
Rij 38: 4 v, één steek minderen aan het einde
Rij 39: 3 v, één steek minderen aan het begin
Rij 40: 2 v, één steek minderen aan het einde.
Hecht af.


Veel plezier ermee en ik wuif jullie van hieruit wat koelte toe!
Ik kruip nog even onder de wol ( letterlijk dan: om verder te haken, haha ).

Sigrid x


8 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja hé? Had nog nooit met dit soort kleuren gehaakt, maar het valt goed mee :-)

      Verwijderen
  2. Wat superleuk! Leuk idee zo op zo'n ripple deken en stiekem stel ik me met deze temperaturen voor op zo'n heerlijk bootje ;)
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ja, ik droomde er ook even van weg :-)

      Verwijderen
  3. Dank je wel voor dit leuke patroon. Ik heb het gepint voor in de toekomst...
    Nog een paar andere projecten op de naald op dit moment (-:
    Groetjes, Judith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, dat ken ik, momenteel 'slechts met 3' projecten tegelijk bezig :-)
      Bedankt om mijn patroontje te pinnen en een berichtje te laten!

      Verwijderen