woensdag 9 september 2015

5 good reasons why I just HAVE TO crochet!


Haken is goed voor mij.
Ik kan oneindig veel redenen opsommen waarom ik graag haak.
Of waarom ik soms MOET haken :-)
Maar ik hou het bij 5 redenen vandaag.

Crochet is good for me.
There are a million reasons why I love/have to crochet.
But I stick to 5 good reasons today.


Zelfs de restjes zijn decoratief in een glazen potje.

1 Haken is pure ontspanning.
Ik kan het zittend doen, terwijl ik TV kijk.
Maar ik kan het ook doen terwijl ik gezellig met vriendinnen praat.
En als ik stress heb, dan zorgt haken ervoor dat die stress wegebt.
Het ritme van de steken, het tellen en de herhaling kalmeren mij.
Haken is bijna therapie waarbij het proces soms belangrijker is dan het product.

1 Crochet is relaxation.
I can do it on my sofa, while watching TV.
But I can also do it during a cosy talk with friends.

When I'm stressed, crochet takes all the stress away.
The rhythm of the stitches, the counting, the almost endless repetition...they calm me down.
Crochet is like therapy and sometimes the process is even more important then the product.




2. Het is nuttig!
Het is zo handig als je gewoon zelf even een tas kunt maken, of een warm vest, een gordijn, een kussen,... 
Maar dat het gewoon decoratief is ( zelfs al ligt mijn haakwerk in de fruitkom ), vind ik ook fijn!

3. It is useful!
It comes in handy when you can make a bag on your own, or a warm waistcoat, a cushion,...
But it's also simply decorative ( even when my work is lying in a fruit bowl ).



3. Je kunt het (bijna) overal!
In de zetel, in de auto, in de wachtzaal, in de tuin,...
Soms krijg ik zelfs zin om te haken in het zwembad, tijdens het koken of op het toilet.
Maar gelukkig ben ik op zo'n momenten nog voor rede vatbaar :-)

3. You can crochet almost everywhere!
On the couch, in the car, while waiting by the doctor, in the garden,...
Sometimes I even get itchy fingers in the swimming pool, when I'm cooking or in the ladies room.
Luckily I can hold myself back at those moments :-)



4. Haken geeft me een goed gevoel.
Niet alleen het ontspannen gevoel, maar ook de trots op wat ik maak.
De blijdschap wanneer een nieuwe steek lukt.
Het voelen van de zachtheid van de wol, de structuur van het garen... 

4. Crochet makes me feel good.
Not only the relaxing effect of it, but also the feeling of proudness when I make something.
The happiness when a new stitch really works out.
Feeling the softness of wool, the structure of the yarn...


W.I.P. Between-Seasons Scarf

5. Last but not least.
Ik kan er mijn creativiteit in kwijt.
Me uitleven met kleuren, vorm en compositie.
Iets unieks creëren.
Zelfs al is mijn eerste steek krom, niemand anders heeft zo'n originele, kromme steek in zijn sjaal!

5. Last but not least.
I can unleash my creativity in crochet.
Playing with colour, shapes and composition.
Create something unique.
Even when my first stich is not straight, nobody else will have such an originally formed stitch in his scarf!


W.I.P. Summer-into-Fall Afghan


En als dit nog niet genoeg redenen zijn om meteen weer lustig verder te haken, dan weet ik het ook niet meer ;-)

And if that's not enough reason to keep crocheting like a mad woman, then I can't help it either. ;-)

Lieve groetjes,

Sigrid x



14 opmerkingen:

  1. Hi bedankt voor je reactie op Google + ik zag dat je ook een hobby blogje heb, en ik volg blogjes dat we dezelfde hobbys hebben, ik ben helemaal opnieuw begonnen, maar daar komen de koude dagen, en wordt weer haken
    je heb een heel leuke blog.....interesse?

    http://lifethruegrace.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt :-) Ben juist eens gaan piepen op jouw blog en volg je vanaf nu.

      Verwijderen
  2. Vijf heel goede redenen om te haken! Ik kan elke ervan ondertekenen (na ja, op toilet los ik wel liever sudokus op...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben het helemaal met je eens!!! Meer redenen heb je niet nodig,mal zullen die er vast wel zijn.
    Ik pak zo mijn haaknaald weer op en maak er een echt haakavondje van. Man niet thuis, dus lekker haak/televisie avondje voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoop dat je een fijne avond gehad hebt, Sandra :-)

      Verwijderen
  4. Hey Sigrid, all these are good reasons indeed!!! I can totally loose myself in crochet where nothing else matters!!!
    Enjoy your week!!
    Ingrid xx
    Myfunkycrochet.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal waar! Na een intensieve week ben ik nu doodmoe en heb even nergens zin in. Misschien moet ik toch maar even gaan haken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoop dat je een rustig weekend hebt dan en dat het haken een beetje helpt om de batterijtjes weer op te laden...

      Verwijderen

  6. Hoi Sigrid! Enige tijd geleden bezocht je mijn blog al en nu heb ik eindelijk de jouwe gevonden!!! Wat een leuk blog en het leest zo lekker!
    En dit stukje zo herkenbaar! Overal haken en de rust!!

    Groetjes
    Gabriella
    Athoekkies.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo voel ik me ook precies, maar dan met breien! Al wordt het natuurlijk hoog tijd dat ik ook eens eindelijk leer haken zeg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wou dat ik veel beter kon breien, we zullen dus eens wisselen ;-)

      Verwijderen