woensdag 16 september 2015

Almost Autumn - and how to cheat when you run out of yarn


De voorbije dagen:
ben ik blijven haken aan mijn herfstdeken...

The past few days:
I kept busy with my 'Summer-into-Fall' afghan...




...heb ik hier en daar in huis al een kleine herfsttoets aangebracht,

...I've already decorated the house with little autumn treasures,


...zag ik in onze tuin de sedum in bloei komen ( ik kan de bijen en vlinders bijna horen juichen ),

...I saw the Sedum began to flower in our garden ( I can almost hear the bees and butterflies cheer ),


... vielen de eerste walnoten uit onze geliefde boom,

...the walnuts began to fall out of our beloved tree,






... en foefelde ik bij het haken! ;-)

Ik kreeg de kleur niet goed op deze foto, maar het bovenste vierkantje met de lichtroze bloem heeft normaal een kaki-groene rand. 
Nu was dat bolletje kakigroene garen er eentje dat ik in de Kringwinkel scoorde... 
Eentje waarvan ik dus geen 2de had, laat staan nog ooit hetzelfde zou vinden in een winkel.
En dat bolletje vorderde sneller dan ik dacht.
Nu had ik gehoopt nog net dat éne vierkantje met het kakigroen te kunnen doen, maar helaas!
In de laatste rij geraakte het garen echt op....
Dus wat deed ik? 

Ik haakte een klein stukje met het goudbruin van het vierkantje waar deze granny tegen moest komen
en in de bocht wisselde ik naar roestbruin, de kleur van het vierkantje waar deze granny aan de andere kant tegen moest komen.
Opgelost!
Want in zo'n grote/drukke deken, merk je dit niet op!
Zeg eens eerlijk, zelfs op deze foto moet je 2 keer kijken om het te merken hé ;-)
Deze truc kun je wel alleen gebruiken als je met veel verschillende kleuren bezig bent...



... And I cheated with crochet! :-)

I didn't get the colour right in the picture above, but the granny with the pink flower in the middle above has got a khaki green border.
This khaki green was yarn I found in a thrift store...
So I didn't have a second one,  nor would I find the same yarn in a regular shop or something.
This yarn was going fast but I figured that it would last till this one granny square.
I was wrong, in the last row I ran out of this yarn.
So what now?
I took some goldbrown yarn to finish that part of the border that would be stitched onto a square with a goldbrown border.
And in the corner I switched and used some rusty brown yarn for that part that would lie next to the square with the rusty brown border.
Problem solved!
Because in a blanket like this, with so much colours, you don't notice this!
Even in the picture above, you have to look twice to notice my cheating.
You can only use this cheating trick when you're working with a lot of colours ofcourse..
.



Foefel jij ook wel eens?


Do you sometimes cheat?




Sigrid x











26 opmerkingen:

  1. Wat een goeie tip, ik heb inderdaad 2x moeten kijken voordat ik het zag!
    Je herfstdeken wordt echt prachtig!
    Groetjes Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het compliment Sarah!
      Groetjes terug, Sigrid

      Verwijderen
  2. Hihi ja zeker herkenbaar! Laatst nog gehad met een bolletje lana grossa en ik kwam gelukkig bijna dezelfde kleur tegen in mijn bak met Catania. Gelukkig was het ook maar een klein stukje bij mij! Ziet er weer gaaf uit Sigrid!

    Groetjes
    Gabriella
    Athoekkies.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo kun je het inderdaad ook oplossen Gabriella!
      Blij dat je het mooi vindt :-)

      Verwijderen
  3. What a great solution of this problem! It's really invisibile when seing the blanket on the whole. A wonderful work! ♥ Greetings & have a nice day! Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha Sigrid. Mooi gedaan hoor. Ik vind je deken echt heel mooi worden!!! ;-)
    Fijne woensdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Merci Emily! Jij ook nog een leuke woensdag!

      Verwijderen
  5. Prachtig herfstdeken, het valt totaal niet op tussen de verschillende kleuren.
    Mooie herfstdecoraties, een nieuw seizoen is op komst ......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Slimme oplossing zeg. Je deken wordt prachtig!
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful blanket! Your cheating doesn't show.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reacties
    1. Dankjewel Edith, ik ben er ook blij mee. Ben alleen nog hard aan het twijfelen over de rand...

      Verwijderen
  9. Heel slim bedacht, je ziet er inderdaad niks van! Het wordt echt een herfstdeken, zo eentje om lekker onder te kruipen op de bank, met een kopje thee erbij... Ook een leuke nieuwe profielfoto van jou bovenaan de pagina!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Daphne! Goed opgemerkt van de foto ;-) x

      Verwijderen
  10. Wat een slimme oplossing zeg, ik moest inderdaad 2 keer kijken om het uberhaupt te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Sigrid,
    Kwam via via op jouw blog! Wat een prachtige deken maak je, ik ga je volgen!
    Fijn weekend!
    Groetjes Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie deken, geweldige combinatie van kleure.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het zijn eigenlijk bijna allemaal resten van oude wol, dat geeft de retro-uitstraling nog wat extra cachet hé :-)
      Groetjes, Sigrid

      Verwijderen
  13. great idea and you are right - hard to notice unless it is pointed out!

    BeantwoordenVerwijderen