woensdag 30 september 2015

Ruitjes en blaadjes

Diamonds and leaves


Toen ik jaren geleden mijn eerste poncho haakte én ook droeg, zei mijn man ( toen nog mijn lief ):
'Ga je die tafeldoek weer dragen?'
Hij kreeg de wind van voren hoor!
Sindsdien heb ik nog veel poncho's gehaakt voor anderen, maar nu wou ik eens iets anders.
Niet die typische driehoekige vorm.
En niet die blote hals, want dat is maar koud.
Dus begon ik aan de kraag te haken en voegde ik er een ruitjestekening aan toe...
Sinds ik de ruitjes zag in de tas van Lisanne van Draad en Praat en ook in de sjaal van Daphne van Haak & Maak, kreeg ik ze niet uit mijn hoofd!
Ik heb het wel anders gedaan, ik heb ze er met kleur ingehaakt in plaats van met de filet-techniek.
( P.S.: Het patroon ben ik aan het uitschrijven en als de poncho af is, deel ik het hier.)


When I first made a poncho and actually started wearing it, my husband said (back then he was still my boyfriend): 'Are you wearing your table cloth again?'
I can assure you he regretted saying that!
Ever since I made a bunch of ponchos, also for other people, but now I wanted something different.
Not the typical triangle shape and maybe a warm collar...
So I started with the collar and added a diamonds pattern.
Ever since I saw the scarf of Daphne (Haak&Maak) and the bag of Lisanne (Draad&Praat), I couldn't get those diamonds out of my head!
I did use them different, I crochetted them with color instead of using the filet-technique.
( PS: I'm writing the pattern down, as soon as it's finished I'll share it with you.)





Dan mijn andere project...
Een patroon dat ik ook niet uit mijn hoofd kon zetten, waren de herfstblaadjes van Lucy Croft.
Lucy maakte er een puntige stola van, maar ik heb het patroon uitgetekend zodat ik het rechthoekig kon gebruiken.
Want... ik ga er een gordijn van maken!
Ja, ja, een gehaakt gordijn!
Het is nog afwachten welk effect dat gaat geven voor het raam, want ik ben breed begonnen dus de lengte vordert traag.
Maar tot nu toe vind ik het mooi!
Hopelijk is Lucy niet beledigd dat ik haar patroon voor een oma-gordijn gebruik :-)


Then my other project...
Also a pattern that I couldn't get out of my head, the autumn leaves of Lucy Croft.
Lucy designed a stola with this pattern, but I redrawed it straight instead of pointed.
That's because I'm making a curtain of it!
Yes, you've read it right, I'm hooking a curtain!
I'm not sure how it's going to look like, because I started off wide so it's growing very slowly.
But for now it seems very nice to me!
I hope Lucy isn't offended that I used her pattern for a Grandma-curtain :-)




In elk geval heb ik de poncho wel klaar tegen dit weekend.
Hopelijk zijn de zon en mijn tienjarige dochter dan in de stemming voor een fotosessie! ;-)
Ofwel gebruik ik mijn zus nog eens als model, hihi.
Wie gebruiken jullie liefst als slachtoffer(model)?


Anyway, I should get the poncho finished by this weekend.
I hope the sun and my daughter are willing to work with me for a fotoshoot! :-)
If not, I can always beg my sister to pose, haha.
Who do you use as a victim for modelling your crochet?



Groetjes, Sigrid x





14 opmerkingen:

  1. Hey Sigrid,
    Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat eruit ziet, ik vind hem nu al mooi. Gaaf hoor dat ingehaakte. Ik ben zelf vaak het model als ik iets maak, maar dat komt omdat ik veel voor mezelf maak (oepsie). Maar mijn moeder is ook wel eens model haha. Geniet van deze mooie dag en van het freubelen. Fijne woensdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Emily! En er is niks mis mee om veel voor jezelf te haken, dan wordt het tenminste gewaardeerd ;-)
      Jij ook nog een fijne woensdag!

      Verwijderen
  2. Wat een prachtige projecten! Daar ga je vast heel veel plezier van hebben.
    Ik heb een etalagepop als model.... Zelf wil ik niet op de foto en dochterlief heeft een ietwat kleinere maat hihi. Maar ook al hadden we dezelfde maat gehad dan nog had ze vast niet willen poseren (ze lijkt op zich best op haar moeder zeg maar ;D )
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Wendy! Wat handig, zo'n pop! Ik poseer zelf ook niet zo graag, behalve als het echt moet.
      De dochter heeft inderdaad ook een kleinere maat, maar voor sommige dingen lukt dat nog wel :-)
      Bij haar hangt het er gewoon vanaf of ze er zin in heeft of niet, want als ze geen zin heeft en het toch doet, dat merk je overduidelijk aan de foto's :-)

      Verwijderen
  3. I wish I had someone to pose for me! I have to be the model myself and my husband takes the photos. I really don't like being the model for my crochet but there's no-one else to do it. I don't think my husband would like right in my crocheted cardigan! Your poncho and curtain look like they'll be great when they're finished.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, your comment is funny to read! Poor you!
      Thank's for stopping by, Gillian!

      Verwijderen
  4. Hi Sigrid! Wat een leuk idee, je oma-gordijntje. Komt er vast heel leuk uit te zien, ik ben benieuwd! Mijn vriend kan ook van die opmerkingen maken. Als ik bijvoorbeeld nieuw garen hebt gekocht: 'maar je had toch al wol?' Ze snappen het gewoon niet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, klopt, ze snappen het gewoon niet! Gelukkig kunnen wij mekaar wat steunen hé :-)

      Verwijderen
  5. Wat een leuk idee, die omslagdoek met col! Die wiebers zijn ook wel iets voor mee, daar moet ik toch ook eens iets mee gaan doen. Vroeger had ik al van die wiebertruien en wiebersokken.
    En elke hobby kost geld, toch? Die bolletjes garen wegen niet op tegen de dure mountainbike van manlief, dus die van mij hoor je niet zeuren. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. It looks lovely I can't wait to see it finished, thank you for linking to the stash party. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Congratulations you have been featured in the October stash link up. :)

    BeantwoordenVerwijderen