zondag 18 oktober 2015

'Emily Stripes' - infinity scarf (1/4)


Mijn tienjarige dochter is ook weer tevreden.
De sjaal van vorig jaar was ze al beu dus maakte ik snel deze nieuwe sjaal.
En er zal nog wel eentje volgen, maar eerst wil ik er nog 3 maken voor 3 andere personen.
Vandaar in de titel '1/4', in de volgende posts komen nog 3 zelfontworpen sjaals aan bod.
Heb even geen zin om een bestaand patroon te volgen, ik speel liever zelf met kleur en vorm.

My daughter was very pleased with this scarf.
I quickly made this one because she didn't want to wear the scarf from last winter.
I will make another one for her, but first I want to crochet 3 other scarfs for 3 other people.
That's why there's '1/4' in the title.
In my next posts I will show you 3 other scarfs I designed myself.
I just don't feel like following an existing pattern, I rather feel like playing with colours and shapes myself.



Tussen de volgende sjaals in moet ik ook nog een spin haken.
De dochter begint in Halloweenstemming te komen...
En dan te bedenken dat ik arachnofobie heb!
Lach er maar mee!
Het lijfje is klaar en ziet er schattig uit, maar nu ik aan de poten begin, doet de vorm mij echt huiveren. Brrrrr!
Maar ja, dat heb je als moeder wel over voor je kind zeker.
Foto's volgen nog... als ik durf :-)


Inbetween the scarfs I'm planning to make, I'm also crocheting a spider.
My daughter is starting to get in Halloween mode...
But you should know I suffer from arachnofobia!
Don't laught with that!
I've managed to finish the body of the spider and it looks really cute.
But now I'm making the legs, I'm starting to shiver by just looking at it!
Oh, well, that's what a mum does for her child, isn't it?
I'll show you pics next time... if I dare to :-)



Terug over de sjaal!
De steek die ik gekozen heb, lijkt een beetje op granny stripes.
Alleen zijn het telkens groepjes van 2 halve stokjes.
Ik noem ze 'Emily Stripes' en hieronder volgt mijn uitleg hoe je deze sjaal zelf kan haken:

Now back to the scarf.
The stitch I've chosen is comparable to the granny stripes.
But instead of 3 double crochets (trebles) I used groups of 2 half double crochets (half trebles).
There isn't a chain stitch between the groups either.
I call this 'Emily Stripes', after my daughter.




EMILY STRIPES INFINITY SCARF

Nodig: 2 bollen Fenna van Wibra ( zo ontstaan de kleurenstreepjes vanzelf ) en haaknaald 4,5.

Haak een ketting van 32 lossen + 1 keerlosse.
RIJ 1: Sla de eerste losse over ( dus je steekt in de 3de losse vanaf de haaknaald te tellen ) en haak daar 2 halve stokjes.
*Sla één steek over en haak in de volgende steek 2 halve stokjes.*
Herhaal van * tot * tot het einde van de rij.
RIJ 2: Haak een keerlosse en haak 2 halve stokjes in de opening tussen de eerste 2 groepjes halve stokjes van de vorige rij.
Haak zo de hele rij telkens 2 halve stokjes in de gaatjes tussen 2 groepjes.
Als je aan het einde komt haak je ook nog 2 halve stokjes onder de keerlosse.
RIJ 3-68: Herhaal rij 2.
Deze lengte is perfect voor een 10-jarige, maar je kunt hem aanpassen aan de gewenste lengte.
Hecht af en naai de uiteinden aan elkaar. Klaar!




Bibberende groetjes en tot gauw,



Sigrid x




18 opmerkingen:

  1. De sjaal is leuk geworden!!! Snap best dat je dochter een nieuwe wilde. Enne die spin......ik ben wel benieuwd.....mijn vrienden zijn het ook niet.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. IIII!!! Spinnen!!! Ik kan er ook niet goed mee omgaan. Maar je hebt weer eens een mooie sjaal gemaakt én die wol vind ik echt tof! Mooie zondag, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke, kleurrijke sjaal! De Fenna wol is daar lekker geschikt voor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Brrrrrr spinnen! Brrrrrr iedere ochtend goed kijken aks ik vanuit de voordeur naar de auto loop want ze willen altijd een web maken op ooghoogte op het looppad brrrrrrrr... Ook dochterlief brult al als ze een web ziet hangen... Hijihi. Je sjaal is weer super Sigrid! Ik ben beetje coos inspiratieloos door alle opdrachten van de byclaire sjaal. Maar mag los op een lange sjaal. Dus maar even ontwerp en freestyle modus aan! Nog tips?!
    Groetjes
    Gabriella
    Athoekkies.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oe, dat is dus elke ochtend een griezeltocht voor jou!
      Bedankt voor je compliment en succes met je lange sjaal.
      Wat bij mij vaak werkt als inspiratie is bladeren door de oude haakboekjes van 'Het Rijk Der Vrouw' en 'Oma's Haakgeheimen'.
      Maar voor de rest denk ik dat je zelf meer dan genoeg ervaring hebt om er een fantastisch ontwerp van te maken hoor, go go go!

      Verwijderen
  5. Altijd leuk om iets voor je kinderen te kunnen maken :-) Je dochter zal wel blij zijn met die mooie sjaal, hij ziet er zo vrolijk en zacht uit!
    Fijn weekend!
    Groetjes,
    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, het is heel vaak iets voor de kids en heel weinig voor jezelf meestal :-)
      Jij ook nog een fijne zondag en bedankt om langs te komen hier!

      Verwijderen
  6. Love this beautiful and colourful scarf!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gave sjaal, de kleuren spatten van het scherm! En dan de spin, daar ben ik heel benieuwd naar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt!
      De spin is intussen al afgeraakt! Ik heb wel spijt dat ik het patroon niet opgeschreven heb, het is zo uit mijn handen gevloeid.
      Maar een fotosessie volgt nog. En ik heb ze intussen in een doosje met deksel gestopt, want ik wil dat dik zwart beest echt niet tegenkomen in het halfdonker ;-)

      Verwijderen
  8. Lovely scarf Sigrid, my daughter, wants me to make here one :) Thank you for sharing:) I am sure your daughter loves this scarf :)
    Have a wonderful Sunday
    Greetings from Greece
    Sofia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's for stopping by, Sofia, and thank you for becoming my new follower!
      My sister's brother-in-law lives in Greece, in Crete, so I find it great to meet someone from Greece here on my blog :-)
      I wish you good luck with the scarf for your daughter if you are going to try it, I hope you understand the Dutch pattern. Otherwise I'll try to translate it for you.

      Verwijderen