woensdag 18 november 2015

Appelblauw Zeegrijs (pimp je oude sjaal)


Ik geef toe, dit eenvoudige grijze sjaaltje heeft vaak genoeg dienst gedaan.
Maar ik was nog niet klaar om het weg te doen.
Het is zo'n makkelijk ding dat overal bij past en door het vele wassen lekker zacht aanvoelt rond mijn hals ( je kent dat gevoel wel ).
Tijd voor een make-over dus!

I must admit that this simple, grey scarf has done its job well enough.
But I wasn't ready to let it go.
This plain grey scarf goes with almost every outfit and it feels so soft around my neck ( it has been washed about 100 times!).
So, time for a make-over!


Ik koos voor een grijs katoengaren, bijna exact dezelfde tint als de sjaal.
Dan volgde eerst een lange ( 1,5 meter x 2 ) oefening op de Festonsteek met mijn trouwe naald.
Enkele rijen vasten op deze Festonsteek, waarna ik een sierrandje uitprobeerde.
Ik weet niet meer waar ik het ooit gezien had, maar het ziet er in elk geval veel moeilijker uit dan het is.

Je haakt dus eerst 2 basisrijen vasten.
Rij 3: *Je haakt 10 lossen en slaat ook 10 steken over.
In de 11de steek haak je een vaste en keer je je werk om.
Dan haak je 16 vasten rond de ketting van 10 lossen en kom je terug uit aan het begin.
Daar draai je je werk weer om en gaat met halve vasten onder het boogje ( dus op je basisrij naar het midden van dit eerste boogje, de 5de steek vanaf het begin van dit eerste boogje ).*
Daar haak je opnieuw 10 lossen en sla je 10 steken over ( de steek waar je vorige boogje eindigt, telt ook mee in deze 10 steken ).
In de 11de steek haak je een vaste en keer je je werk om.
Enz... Telkens herhalen van * tot *.


I chose some grey cotton, almost exact the same grey as the scarf.
Then I exercised the 'Feston' stitch for almost 3 meters, using a sharp needle.
From there on I crocheted 2 rows of single crochets.
3th row: Crochet 10 chainstitches, skip 10 stitches and make a single crochet in the 11th stitch.
Turn around and hook 16 single crochets around the chain of 10 chainstitches.
You're back at the begining now.
Turn around again, and make 5 slipstitches underneath the arch ( so on the single crochets of your first row ) so you're in the middle of the arch you made.
There you start again with 10 chainstitches... and so on.
 


Veel plezier als je dit ook wilt uittesten!
Volgende keer antwoord ik op enkele vragen van de Liebster Award, want ik werd genomineerd door Emily van het blog Casa Crea Emilia ( bedankt Emily! ).

Hope you have fun if you also try this yourself!
Next time I will be answering some questions from the Liebster Award.
Emily of the blog Casa Crea Emilia nominated me, tank's Emily!




Sigrid x





20 opmerkingen:

  1. Altijd leuk om iets op te pimpen. Sjaaltje kan weer een tijdje dienst doen :-))

    Lieve groet, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. A beautiful make-over for your grey scarf. Well done.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you! A little bit subtile perhaps, but I'm pleased with the result :-)

      Verwijderen
  3. Hele mooie steek sigrid.....

    Groetjes Edith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Edith, vond het ook wel iets speciaals en origineels hebben :-)

      Verwijderen
  4. Appelblauw zeegrijs!? Ik ken appelblauw zeegroen... Tof idee, om uit een eenvoudig sjaal een bezondere sjaal te maken! (Of ik nog ergens een sjaaltje heb liggen...?) Mooie week, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat heb ik expres gedaan, die titel :-)
      (Maar onze Noordzee is soms echt wel grijs van kleur vind ik!)
      Jij ook nog een goeie week, grtjs, Sigrid

      Verwijderen
  5. Hey Sigrid,

    Wat leuk bedacht. En ik kijk uit naar je verslag :-).

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat ik dit net tegen kom. Zat net te dubben over een nieuwe sjaal. Nu denk ik dat ik mijn oude best kan pimpen zo. Bedankt! Scheelt weer een ritje naar de winkels. Helena

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat ik je een idee heb kunnen geven en bedankt om langs te komen, ik ga ook eens kijken op jouw blog!

      Verwijderen
  7. Wat een leuke en originele twist geef je dit sjaaltje! Die kan zo nog veel gedragen worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. It looks fantastic. The crocheting adds so much interest texture-wise. Great idea to give a new life to your old things.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Thank you for sharing at my link up last week, a New party is open.
    You are welcome to share.

    BeantwoordenVerwijderen