zaterdag 12 december 2015

Eén ster


Ik had het gezegd hé, nog één ster om het af te leren.
En nu is mijn knuffelbare ster voor aan de voordeur af!
Hij was héél gemakkelijk te maken: 12 ruiten haken en deze daarna aan mekaar naaien, 6 voor de voorkant en 6 voor de achterkant.
De meeste ruitpatronen die je vindt, zijn opgebouwd met vasten.
Maar ik was ongeduldig en haakte met stokjes :-)
En achteraf kan hij nog dienen als kussen of knuffel voor de dochter, of gewoon voor volgend jaar!

Some time ago I crochetted some stars to make my Christmascards, and another star to hang on the wall.
This is my last star, one for the road.

It's a big, cuddly star hanging on our frontdoor!
It was easy to make: 12 crochetted diamonds which are then sewed together, 6 for the front and 6 for the back.
Most of the diamond patterns are made with single crochets, but I used double crochets because I wasn't patient enough :-)
And afterwards, my daughter can have the star to cuddle or use as a pillow.
Or I just put it away for next year!






Dit is het patroon zoals ik mijn ster haakte, maar je kan de ruiten groter of kleiner maken naar wens!

Voor de hele ster (=12 ruiten) gebruikte ik (bijna) 3 bollen Scheepjes Roma en haaknaald 3,5.

PATROON RUIT ( x12 )
Ik begon met 4 lossen, waarbij 3 lossen tellen als eerste stokje.
In de eerste losse ( of de 4de vanaf de naald ) haak je dan nog 2 stokjes.

Dan keer je.
In de onderste helft van de ruit vermeerder je dan telkens in de eerste en in de laatste steek.
Zo krijg je elke rij 2 steken meer.
Dus: in de 1ste rij begin je met 3 steken, in de 2de worden dat er 5, in de 3de rij krijg je 7 steken, enz...
Vermeerder tot en met de 12de rij (=25 steken).
In de bovenste helft verminder je door de eerste 2 stokjes samen te haken en de laatste 2 stokjes ook.
Je eindigt met 3 stokjes samen te haken in de laatste rij en je ruit telt dan 24 rijen.


Ik naaide eerst de 6 ruiten van de voorkant aan mekaar tot een ster, en daarna de 6 ruiten van de achterkant aan mekaar tot een ster.
Toen naaide ik punt per punt de voorkant aan de achterkant en vulde ik de ster beetje bij beetje op.






32 opmerkingen:

  1. Wat leuk, Sigrid!! En als kussen kan hij ook prima dienst doen. Wel pas na de kerst. Nu hangt hij leuk aan de deur.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk knuffelbare ster, Sigrid! Inderdaad ook leuk als kussen.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Dat staat extra gezellig aan de deur en weer eens wat anders dan een krans.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke ster! Ik was net hetzelfde aan het denken: als kussen lijkt hij ook heel fijn!
    Prettig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Supermooi zeg! Leuk idee ook om dit met ruitjes te doen. Ik wens je een fijn weekend toe. Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Annemarie! Vind het héél fijn dat je mijn blog bezoekt!

      Verwijderen
  6. Nou die is toch super mooi geworden Sigrid! Die twijfels waren echt nergens voor nodig haha ;) staat erg mooi zo!
    Fijn weekend,
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Sigrid,
    Wat een leuke Ster. heel leuk. Ik sla hem op :-). Leuk patroon.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (Casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij is leuk geworden. Dit jaar zal er niet meer van komen maar misschien volgend jaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. PS: Als je elke dag een uurtje kan haken, heb je hem op minder dan een week af ;-)

      Verwijderen
  9. Your gold star you made is so amazing.
    Thanks for joining and sharing this at Cooking and Crafting with J & J.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi - en na kerstmis nog een kussen over hebben! Tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. This is so cute!

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk zo'n knuffelbare ster, staat meteen heel gezellig!
    Dankjewel voor je leuke reactie op mijn blog, gezellig dat je meeleest :-), groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige ster. Mooi welkom voor in je huis. Dank je voor je uitleg om er zelf ook een te kunnen maken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Such a lovely star! And it will be a cozy pillow as well. Thanks for sharing at the Submarine Sunday Link Party!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for always having a fun Submarine Sunday Link Party!

      Verwijderen
  15. Congratulations for being 2. in my link Your stuff party the week beføre Christmas.
    New party is now open. You are welcome to share.

    BeantwoordenVerwijderen