zondag 6 maart 2016

Haken & weven ( sjaal: gratis patroon)


Wil je een snelle sjaal met optimaal effect haken?
Dan is dit er eentje voor jou!
Eerst haak je het 'geraamte' en daarna kettingen van lossen die je er doorheen weeft.
De uiteinden van de kettingen dienen als franjes.
Je kunt 2 kleuren kiezen die dicht bij mekaar liggen of 2 contrasterende kleuren voor een knaleffect.
Of je kan kiezen voor een vrolijk exemplaar met allemaal verschillende kleuren kettingen!
- Hmm, dat zou ik zelf ook nog wel eens willen uitproberen, maar nu even niet.
Ben de sjaals een beetje beu en ik wil dolgraag mijn deken afkrijgen :-) -
Hieronder volgt het patroon...

This is a quick scarf to crochet, with maximum effect.
First you create the (grey) skeleton, with double crochets and chainstitches.
Then you make (blue) chains to weave through.
And it's as simple as that!
Ofcourse you can variate the colors!
If I didn't want to finish my blanket first, I may have made another one with different colors...
Down here I wrote the pattern for this scarf.
My apologies, it's in Dutch. (If there's enough interest, I'll translate it in English!)

PATROON

Nodig:
2 bollen Royal van Zeeman, haaknaald 4,5
( van de 2de kleur heb je niet de hele bol nodig, maar de grijze bol heb ik wel helemaal opgebruikt )


Geraamte in donkergrijs ( of kleur naar keuze ):
Haak 29 + 3 lossen.
Haak een stokje in de 5de losse vanaf de naald.
*Daarna een losse, een steek overslaan en een stokje.
Herhaal * tot aan het einde.

Keer.
Haak 3 lossen ( dit is het beginstokje + 1 losse - ik vond het werk dan iets steviger worden, dan wanneer ik 3 lossen gebruikte voor het beginstokje ).
Haak dan weer een stokje in elk stokje van de vorige rij, met telkens een losse ertussen. (*)
Zo bekom je echt een raster, het lijkt op filethaken, maar de gaatjes zijn iets smaller.
Ik haakte door tot mijn bol op was, dat zijn ongeveer 120 rijen.

Weven/ franjes in blauw ( of kleur naar keuze ):
Voor de kettingen haakte ik 325 lossen ( of meer als je langere franjes wilt ).
Een knoopje aan begin en einde, de restjes garen afknippen op een halve centimeter van de knoop.
Ik haakte 9 kettingen, zodat ik enkele 'lege' rijtjes overhield.
Daarna kun je beginnen weven, je weet wel: er onderdoor, er overheen, er onderdoor...
Omdat de franjes daarna wat 'kaal' leken, haakte ik nog 5 korte slingertjes van 50 lossen.
Die plooide ik dubbel en knoopte ik vast in de eerste rij, in de 'lege' stukken.

- voor vragen mag je me altijd contacteren, via mail (
sigrid.swinnen@telenet.be ), Facebook of bericht hieronder. Het patroon lijkt duidelijk voor mezelf, maar misschien niet voor jullie. Als er foutjes zijn, laat het me weten aub! -




Nog een fijne zondag voor jullie allemaal,
Have a nice Sunday,

Sigrid x


36 opmerkingen:

  1. Hey Sigrid,
    Wat een leuke sjaal. Echt heel leuk bedacht. Bedankt voor het leuke patroon, ik sla hem zeker op om later eens te maken :-). Fijne zondag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (Casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Emily, jij ook nog een fijne zondagmiddag!

      Verwijderen
  2. Wat een leuk patroon! Dankjewel voor het delen.
    Ik heb nog heel leuk garen in de kast liggen dat nog omgetoverd moet worden in een sjaal. Nu weet ik wat ik ga doen!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Jonneke, bedankt voor het compliment :-)

      Verwijderen
  3. Hallo Sigrid,
    oh ja, een sjaal met allemaal verschillende kleuren als kettingen zou echt leuk zijn! Danku voor het patroontje!
    Prettige zondag,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Marjan, en rust nog maar goed dat je snel weer beter bent!

      Verwijderen
  4. schoon ! Ik heb ooit eens iets soortgelijks gezien ! Misschien maak ik het wel eens .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een super idee, wil je vandaag rose met grijs, dan gaan de grijze slierten erdoor. Morgen rose met wit, hup de witte slieren erin.
    Weer iets voor mijn to do lijst ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee Yvonne, alleen moet je wel éven geduld hebben met het weven, want dat is wat prulwerk :-)

      Verwijderen
    2. Sigrid; kan ik geduld ook haken??? hahaha

      Verwijderen
    3. Moet je zeker eens proberen! En leer het mij ook dan! :-)

      Verwijderen
  6. Wat een leuk idee zeg, echt geweldig!
    Fijne dag verder :)

    Liefs,
    Lola

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, heel leuk bedacht! En inderdaad: dat zal helemaal leuk zijn, met allemaal kleuren, dat zie ik ook wel zitten! Of met verloopgaren, lekker vrolijk :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé Akkelien, liever wat vrolijke kleuren hé. Maar deze sjaal is voor een man, dus moest ik me beheersen ;-) hihi

      Verwijderen
  8. wat een origineel patroon, super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is gaaf, wow .. wat een effect!
    Dat simpel toch zò leuk kan zijn ...

    groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Elizabeth, soms moeten we het eenvoudig houden hé.

      Verwijderen
  10. Super leuk idee! Dit is echt weer een wat anders, Een gehaakte maar dan met een twist :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk idee én effect! Ik ben nu geloof ik ook een beetje klaar met sjaals, maar je weet maar nooit ;-). Succes met je deken, liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk idee. De sjaal zelf in een donkere effen kleur, en dan de slierten met verloopgaren. Trek je de sliertjes er eigenlijk niet heel gemakkelijk uit?

    groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Inge,
      Nee, de sliertjes zitten tamelijk vast. Ik gebruikte exact dezelfde dikte van garen en dan zullen ze er niet uit vallen. Natuurlijk wél als je er aan trekt.
      Ik twijfelde nog om de sliertjes onderaan en bovenaan even met een klein steekje vast te naaien, maar het was niet echt nodig.
      Maar jouw idee is heel leuk; de sliertjes met verloopgaren! Als ik opnieuw zin krijg in een sjaal, ga ik dat eens proberen!
      Groetjes!

      Verwijderen
  13. This is SO pretty! :)

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. This is very pretty. What a creative concept. I just may have to put this on my list of to do projects.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Kathryn, it's a real fun project, easy and pretty.

      Verwijderen
  15. This scarf you made is beautiful!
    Thanks for joining and sharing this with us at Cooking and Crafting with J & J.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. I love this! Thank you so much for sharing at the Snickerdoodle Party :)
    Joanita @ Snickerdoodle Sunday

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Joanita, I love your Snickerdoodle Party!

      Verwijderen