woensdag 13 april 2016

More jackets for my jars...


Ik steek het niet in de doofpot en ik zal niet rond de pot draaien: rond ieder potje past een jasje!
Ik ben dus nog niet van mijn potjesmanie af :-)

Hierboven een pastelkleurig 'rokje/manteltje' voor een potje dat gebruikt kan worden als pennenbakje.
Ik haakte eerst een lap met streepjes in vasten ( per kleur 2 rijen vasten ).
Bijna zo breed als het potje hoog is, en zo lang als het potje breed is.
Daarna aan de zijkanten een rij vasten met wit.
Aan de bovenzijde nog 2 extra rijen met vasten, terwijl ik minderde want het potje heeft een smallere hals.
En als afwerking een rand met ruches ( door in elke steek 2 stokjes te haken, ontstaat dat vanzelf ).

Almost every jar looks better with a cover!
The first one got a kind of skirt or mantle from me.
I started with coloured lines in the other direction.
Afterwards I crochetted the white borders and the ruffles.



Voor het bloemetjesontwerp haakte ik een jasje met alleen maar vasten.
De bovenrand met ruches haakte ik ook met vasten, door in elke steek 2 of soms 3 vasten te haken.
En daarna ging ik wat borduren. Niet zo simpel eigenlijk.
De kruisjessteek is makkelijk, maar je moet goed opletten waar je de naald steekt in het haakwerk.
Ik begon met eenvoudige bloemetjes, daarna heb ik nog een donkerdere kleur roze toegevoegd bij de bloemblaadjes. En ook in het gras hier en daar een donkerder groen gebruikt.
Zo krijg je meer diepte en viel het geborduurde motief beter op.

Wie denkt dat ik nu genoeg heb van potjes, heeft het mis! ;-)
Maar ik ga niks verraden, ik hou mijn mond zo dicht als een pot, haha.

For the cover with flowers I only used single crochets.
Even for the ruffles I just made 2 or 3 single crochets in one stitch.
Afterwards I tried to embroider the flowers.
Yes, I tried, it's not easy you know.
I mean, crossstitching is not difficult, but when you do it on crochet, you have to be very careful where you put your needle.
But I succeeded and even played around with slightly darker pink and green to create some depth in the flowers.

No, I'm not yet tired of covering jars!
But I won't say a word about my next plans, you'll have to wait and see :-)



Sigrid x








42 opmerkingen:

  1. Zo prachtig in mooie pastels ...
    Fijne woensdag ...
    Lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Valerie!
      Ik kan nooit kiezen, de ene keer vind ik pastels het mooist, de andere keer naturel en nog een andere keer wil ik graag felle kleuren.
      Jij blij altijd mooi consequent bij je romantische vintagestijl, hoe doe je dat toch? :-)

      Verwijderen
  2. Ooooh wat snoezig!! Ik ben helemaal verliefd op de geborduurde versie :D
    Ik ben echt heel benieuwd naar wat je nog niet wil verraden ;)

    Liefs,
    Lola

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zelf ook benieuwd, hihi. Het idee zit in mijn hoofd, maar ik moet het nog kunnen maken :-)

      Verwijderen
  3. Your crochet jar covers are so pretty. Love the cover with the pretty flowers.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. So pretty! I especially love the one with the flowers.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Potverdorie, daar ben je toch even een potje goed bezig geweest! Ook ik vind vooral die met de bloemetjes leuk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry... Toen ik de eerste foto zag, moets ik even denken aan de 'hit' van vroeger; iedereen een omhaakte rol toiletpapier op de hoedenplank :-)))))
    Mijn absolute favoriet is ook het 'jasje' met de lieflijke bloemetjes; prachtig gemaakt!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihihihi, nu je het zegt!! Wat dacht je: 'Oh jee, waar is die mee bezig?' :-)
      Misschien nog een ideetje... hahaha!

      Verwijderen
    2. Neee, dat dacht ik niet hoor :-))) Maar je bracht me wel even terug in de tijd :-)))
      Misschien is er een potje om de toiletrol in te stoppen? Hihihihi!

      Verwijderen
  7. Prachtig vind ik ze, vooral die met de bloemetjes. En die met de twee knoopjes is zo eigenwijs ;-) Genieten hoor, om zo je wereld mooier te maken. Ik hou ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooie jasjes, zeker deze met de geborduurde bloemetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jij hebt straks voor alles een passend potje. Veel plezier ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, leuk hé, borduren op de vasten! Erg mooi bloemenpatroontje heb je gemaakt!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Akkelien :-) Ik had het nog maar ooit één keertje gedaan, borduren op vasten, maar het is toch niet ideaal, ofwel gebruik ik de verkeerde techniek.
      Enfin, deze is toch gelukt :-)
      Groetjes!

      Verwijderen
  11. Mooi, mooier, mooist - 't is lente, hé - de bloemetjes komen er uit!
    Veel plezier ermee,
    Marjan
    P.S.: Die knopen zijn echt tof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Marjan! Ik vind die knoopjes op zichzelf ook al mooi :-)

      Verwijderen
  12. Ik vind het rokje mooi maar je bloemenjasje is helemaal top. Wat leuk zeg om er op te borduren. De kleuren combineren ook zo mooi met elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik twijfelde nog of het blauw niet te donker was bij het bloemenhoesje...
      Maar het valt nog wel mee :-)

      Verwijderen
  13. O wat mooi .ik vindt vooral die geborduurde potje zo mooi !!!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Sigrid,

    Echt heel leuk al die potjes. Straks zie je door de potjes het huis niet meer hihi. Maar dat maakt niet uit. haha. Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (Casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie exemplaren heb je weer gemaakt. Ik heb er nu twee in de maak die ik als cadeau weg wil geven daar zijn ze ook super geschikt voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad Martine, daar had ik ze ook voor in gedachten!

      Verwijderen
  16. Nou, die potjes bij jou in huis hebben het goed! Terwijl anderen de glasbak worden verbannen, krijgen ze bij jou een prachtig jasje. En elk weer anders!
    En nu ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig geworden wat je van plan bent ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, bedankt Elizabeth! Heb nog geen tijd gehad voor het volgende potje, maar dat komt nog wel!

      Verwijderen
  17. LOL ;-) Dat potje met de bloemetjes...... heeeeel schattig. Echt mooi gelukt. Ik heb mijn borduurgaren bewaard dus wie weet ga ik je idee een keer lenen.
    Groetjes van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zelfs met gewoon haakkatoen geborduurd, maar ik heb nog wel borduurgaren ook. Ik was alleen bang dat de kruisjes dan te dun gingen uitvallen, maar moet het toch eens een keer proberen...

      Verwijderen
  18. The jars look so happy and cozy in their jackets. The embroidered one is especially lovely.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen