vrijdag 6 mei 2016

Haakinspiratie uit de tuin


De zon dwong me om in de tuin te gaan werken.
Haken in de tuin lukte niet, want ik zag overal om me heen planten vechten tegen woekerend onkruid. Ik moést mijn plantjes helpen.
Maar gelukkig is tuinieren voor mij al even ontspannend als haken.
Alleen... heb ik nu nóg meer ideeën om te haken :-)

Mijn eerste foto is voor Sandra van het blog 'Beautiful Boardwalk'.
Zij toonde een poosje geleden dezelfde sterhyacinten, maar zij had heel weinig blauwe exemplaren.
Ik heb juist heel veel blauwe exemplaren. Op de foto staan de enige roze hyacintjes in de héle tuin.
Dus Sandra, we zouden buren moeten zijn, dan konden we makkelijk ruilen :-)

The sun forced me to go outside and garden a bit.
I could have sat down and crochet too, but my plants kept whispering: 'Help us, the weed is suffocating us!'
Luckily gardening is as relaxing as crochet to me.
There's only one problem, now I've got even more ideas to crochet!

The first picture is dedicated to Sandra of the blog 'Beautiful Boardwalk'.
She hasn't got many blue hyacints in her garden, and in my case it's the opposite.
I've got lots of blue hyacints and I'd like to have more pink or white ones.



Dit is de bloesem van mijn blauwe bosbessenstruiken. 
Het zijn Amerikaanse bosbessen die zonder moeite elk jaar kílo's bessen dragen.
Haakinspiratie die ik hierbij kreeg? Een deken met olijfgroen, wit, lichtroze en warm bruin.

This is my American Blueberry. The blossom promises me lots of berries, as always.
The flowers inspire me to crochet a blanket with green, brown, white and a little bit of pink.



Eén van mijn aardbeienplantjes die eindelijk weer lucht en licht krijgt, omdat ik het opdringerige gras heb weggehaald. 
Nu kunnen de bijtjes recht naar de bloemetjes vliegen, ik hoef geen wegwijzers meer te zetten.
Inspiratie om te haken: een hoesje voor een bloempot met wit, lichtgroen, donkergroen, geel, en daarop aardbeitjes appliceren.

Strawberries! This is one that already gets some air and light, because I've pulled out the grass around it. Now I don't have to put sign posts for the bees anymore.
Crochet inspiration: a cover for a pot with greens, yellow and white and some strawberries applicated perhaps.



Een nieuwe aanwinst: een kersenboom! 
Ik zal nog even geduld moeten hebben want er is geen bloesem te bespeuren.
Maar eronder komt Slangenkruid uit dat ik vorig jaar zaaide en toen zichzelf uitzaaide.
Slangenkruid is een écht smulfestijn voor bijen!
Als je er in juli voorbijloopt, lijkt het alsof de blauwe bloemen zelf zoemen en gonzen :-)
Haakinspiratie: bijtjes haken of een tuintafelkleed met blauw en groen.

This one is new this year: a cherry tree!
I don't think he's going to give me some crop yet, but underneath there's Viper's Bugloss ( Adder's Tongue ).
It seeded on its own last year and it's a true lust for bees.
When you walk by in June, it's like the flowers are buzzing :-)
Inpsiration: crochet bees, a table cloth in green and blue...



Achteraan in de tuin staat een paarse sering. 
Maar het is geen gewone, hier worden de paarse bloemetjes omlijnd met wit. 
Ik zag direct een gehaakt zomersjaaltje in mijn gedachten, van allemaal kleine paars met witte bloemetjes aan mekaar.

At the end of my backyard there's a lilac.
The flowers are purple with a white lining.
In my mind I was already making a summerscarf with a hundred little purple flowers...



Van de laatste foto had ik een geparfumeerde versie voorzien, maar de geur wordt niet geüpload door mijn computer...
Deze witte sering staat in mijn voortuin en regelmatig steek ik daar mijn neus tussen.
'Mme Lemoîne' kan het gelukkig verdragen dat ik me met haar zaken bemoei :-)
Inspiratie: een gehaakt wit bloesje met lacepatroon.

Soms denk ik wel eens, dat een tuin toch zoveel werk is en of ik niet beter één groot gazon kan nemen. Maar dat kan ik niet. Ik moét bloemen en struiken hebben. Voor mezelf en voor de vlinders, de bijen en de vogels. Heb jij dat ook?

This last picture shows you the white lilac in my frontyard.
I was going to upload the wonderful smell as well, but my computer can't handle that...
You can find me often standing between the branches, just nosing and breathing.
People will think I'm crazy, but maybe I am :-)
Crochet inspiration: a white top with lace pattern.
Sometimes I sigh, shouldn't I better have just one big lawn?
All the time and effort I put in it... But I can't live without flowers!
What do you do with your garden?



Sigrid x



27 opmerkingen:

  1. Hallo Sigrid,
    het doet echt goed weer te kunnen genieten van de tuin! Vorig jaar het in van mijn ouders een klomp blauwe kousjes gekregen (bestaan hier in de streek niet). Als ze vorige week begonnen hun kopjes op te steken had ik echt heimwee naar de lente in de Vlaamse Ardennen...
    Nog veel inspiratie toegewenst,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, kom je uit de Vlaamse Ardennen? ( Toen ik 11 was, had ik daar een pennenvriendin, in Brakel - nu zijn we nog steeds bevriend! )
      Ja, daar is het prachtig! Fijn dat je die bloemetjes nu toch bij je hebt.

      Verwijderen
  2. Het is elke dag weer een ontdekkingstocht door de tuin en met jouw foto's is dat ook zo. Vorig jaar hebben we veel soorten bessen gezet en ik ben erg benieuwd wat er nu van komt. Bij jullie zijn de seringen al verder uit, dan bij ons. Ik zou het allemaal niet willen missen. En wat een prachtige inspiratiebronnen ook <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat je bessen het goed zullen doen! Heerlijk toch, daar heb je geen werk aan, alleen maar om te smullen :-)

      Verwijderen
  3. Hey Sigrid,

    Wat leuk, al die inspiratie in de tuin. Ik had hetzelfde op vakantie, waar ik ontzettend veel foto's maakte. Van mooie gebouwen in felle kleuren, van het meer dat verliep van ecru van de steentjes, naar groenblauw en steeds verder doorliep naar donkerblauw. Wat super leuk van je dat je dit allemaal deelt. Ik hou van bloemen in de tuin, maar ben eigenlijk niet zo'n tuinnierder (dat is mijn vader gelukkig haha). Fijne vrijdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, wat een heerlijke planten heb je in de tuin. Leuk he om daar die inspiratie uit te halen. Fijne dag.
    groetjes,
    Lize

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooooh wat heb jij een leuke tuin zeg! Ik moet het doen met een balkon, maar die gooi ik elk jaar helemaal vol met plantjes en ik ben echt uren zoet met het verzorgen. Als ik een huis met een tuin heb wil ik ook een sering. Mijn ouders hadden dat ook en het was m'n favoriete boom. Helaas besloten ze om de boom weg te halen en ik vind het nog altijd zonde en ik ben nog steeds niet gewend aan de kale plek in de tuin, whahahaha.

    Fijn weekend alvast!
    Liefs,
    Lola

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh maar op een balkon kun je ook een paradijsje maken hé!
      Wat jammer van de sering van je ouders, maar zoals je zegt: als je je eigen tuin hebt, plant je maar meteen een exemplaar voor jezelf! ;-)
      Jij ook fijn weekend!

      Verwijderen
  6. Nu nog een boompje met tijdbommetjes planten ;-)
    Het staat er allemaal prachtig bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik dacht hetzelfde toen ik jouw eerste foto zag! :-)) Maar het lijkt zich op te lossen; toen ik afgelopen week in de voortuin bezig was, knoopte ik een gesprek aan met een buurtbewoonster. Lang verhaal kort; zij ging dolblij met twee kleuren hyacinten naar huis en ik krijg binnenkort blauwe. Geweldig om zo te kunnen ruilen!
    Je paarse sering is gewéldig. Net zoals alle inspiratie die je hebt opgedaan; top!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, leuk dat je al hebt kunnen ruilen :-)

      Verwijderen
  8. Voor mij ook geen tuin met alleen maar tegels. Ik kan ook zo genieten van de planten in de tuin. En tuinieren is inderdaad ontspannend. Alleen erg slecht voor mijn rug. Maar inspiratie heb ik er nog nooit van gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, mijn rug klaagt er soms ook van hoor ;-)
      En die inspiratie... tja, ik heb nogal veel fantasie denk ik, hihi.

      Verwijderen
  9. De aardbeien hebben bij mij nog geen bloemen, hopelijk wordt het nog wat...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, kan nog goed komen. Die van mij staan in volle zon van 's morgens tot 's avonds en zijn ook al aan hun 2de jaar toe. Dus als je er nieuwe hebt gezet en ze krijgen iets minder zon ofzo, dan kan het zijn dat ze wat later zijn.
      De moed niet opgeven;-)
      Fijn weekend!

      Verwijderen
  10. Wat een mooie foto´s e wat heerlijk dat je zoveel inspiratie uit je tuin haalt! Groetjes martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Martine :-) Ik had mijn tuin een tijdje verwaarloos, maar nu heb ik de smaak weer te pakken, gelukkig.

      Verwijderen
  11. Wonderful pics! Unfortunately I don't have a garden but I like your idea of taking inspiration from nature's colorplays very much :-). Sunny weekend greetings, Nata

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Nata, and yes, just by looking at nature you can find the most beautiful colorcombinations.
      Have a nice Sunday!

      Verwijderen
  12. Leuk blog heb je, ik ga je zeker volgen
    Geniet van dit heerlijke weer
    Met warme groet
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een weelde in je tuin..., een kersenboom en een sering... Ik rook hem toch hoor!
    Geweldig om met je haakwerk tussen de bloemen te zitten en de vogels te horen fluiten.
    Zo leuk om overal te lezen en te horen hoe mensen genieten van dit prachtige weer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig, wat heb je dat weer mooi gezegd :-)
      Dankjewel Elizabeth!

      Verwijderen
  14. Wat een fijne tuin heb je!!! Hier moet ook nodig wat gedaan worden. We zijn inmiddels wel bezig. En wat leuk om zo je inspiratie op te doen. Ik ben heel benieuwd wat je komende periode allemaal gaat maken. Geniet van het mooie weer!!!
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Sandra, er is hier ook nog veel werk hoor, ik heb met opzet geen 'overzichtsfoto's' gemaakt :-) hihi
      Groetjes!!

      Verwijderen