zaterdag 18 juni 2016

GROWING FLOWERS (+ 1 tip for all colorcombinations )


Als de zomer niet wil komen, dan haken we hem zelf wel!
De bloemenwei voor op mijn tuintafel groeit en groeit...en is nog lang niet klaar.

Ik heb voor dit project gekozen voor een warm kleurenpalet.
Maar om de warme kleuren (roze, paars, oranje...) nog extra in de verf te zetten, gebruikte ik hier en daar een koude kleur zoals blauw en groen.
Misschien heb je het ook al gemerkt, maar door een kleur naast de tegenovergestelde kleur te zetten, wordt die kleur juist feller.

Ik wilde het eerst ook niet geloven, maar het is echt waar.
Tegenovergestelde kleuren versterken mekaar.
Probeer maar eens door iets roods naast wit te leggen, het rood is gewoon rood dan.
Leg het rood nu naast iets groens, dan is het rood opeens dieper rood.
Om uit te vissen welke kleuren tegenovergesteld zijn, moet je de kleurenroos er bijnemen ( tenzij je die uit je hoofd kent ).
In één van mijn vorige posts (over mijn herfstdeken, klik), vertelde ik er ook al iets over.
Misschien heb je er iets aan?

Summer hasn't arrived yet, so we'll have to crochet some 'summer' ourselves!
The flower meadow (table cloth) for my garden table grows steadily... nearly half done now...
I've chosen for warm colors.
To emphasize these warm colors ( orange, pink, purple,...), I used a few cold colors ( blue, green).
You may have noticed it yourself; opposite colors strengthen eachother.

At first I didn't believe that either, but it's true.
Try it out:
Take something red and lay it next to something white. That's just red now.
Take the red thing and place it next to something green. The red is more vibrant now.
To figure out which colors are eachother's opposite, you'll have to use the color wheel.
You can find it in an earlier blogpost: -click here-.
I hope this inspires you.




Tussen de regenbuien door geniet ik van onze tuin.
Hoewel ik moet bekennen dat de regen het onkruid meedogenloos hard doet groeien.
En ik niet het type ben dat gaat staan wieden in de regen.
Dus dat onkruid blijft staan tot het mooi weer is...

Hierboven Slangenkruid voor bijtjes en hommels....

Between two rain showers I try to quickly enjoy my garden.
I have to say the rain keeps the weed growing!
But I'm not the kind of person who gardens in the rain.
So the weed will have to stay until the sun is back...

Right above this text, you can see Viper's Bugloss / Adder's Tongue.
Bees are in love with these blue flowers! Me too by the way!





Grasklokjes, Vrouwenmantel, Prikneuzen en mijn pas geplante Japanse Esdoorn...

Campanula, Lady's Mantle (Alchemilla), Silene Coronaria and my Japanese Maple ( that still has to grow a lot! ) ...



Eén van mijn favoriete Tuingeraniums/ Ooievaarsbekjes...
Met een gecamoufleerd kevertje op zijn neus als je goed kijkt...

One of my favorite Garden Geraniums...
There's a little bug trying to hide in the middle of it...



Have a blooming weekend!

Sigrid x



44 opmerkingen:

  1. Hallo Sigrid,
    die blumenwei wordt/is prachtig en zo heerlijk kleurrijk! En zo lang de zomer op zich laat wachten, kan je die echt mooi groot laten worden!
    En als ik het weerbericht bekijk, kan je dit weekeind ook weer aan de slag!
    Veel pret ermee!
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, dit weekend ga ik er nog eens aan verderwerken denk ik, als onze kat er niet op ligt te slapen :-)

      Verwijderen
  2. En of de bloemen bij jou uitbundig zijn! Zowel die van je haakwerk als in je tuin! Geniet ervan, fijn weekend :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat een mooie kleuren en wat een mooi kleed wordt dat.
    Leuke foto's van de bloemen love it ....fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beautiful flowers - the blanket is going to be gorgeous!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you! I'm also glad with how it turns out.
      But still so many flowers to go....:-(

      Verwijderen
  5. Wel een uitdaging hoor, een tafelkleed van bloemen. Maar je bent al lekker op weg. Bloemen zijn altijd een goed idee! Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie bloemen in je tuin! En straks mooie bloemen op je tafel begrijp ik :-)
    Prachtige kleuren!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel ;-)
      Ik kijk er al naar uit om het bloementafelkleed eens op tafel te leggen...

      Verwijderen
  7. Heel mooi, je gehaakte bloemen! Daar fleur je wel van op, met zo'n koud, kil, regenachtig weertje!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, ik geniet er al van tijdens het haken :-)

      Verwijderen
  8. Such a lovely project! I can imagine how beautiful it will be on your garden table.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind al je bloemen prachtig.
    En wat leuk om op die manier met kleuren bezig te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Ja, die kleurenleer heeft me gefascineerd tijdens mijn opleiding regentaat Plastische Opvoeding en ik ben het steeds blijven onthouden en toepassen.

      Verwijderen
  10. daar word een mens toch vrolijk van, goed bezig

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oooohh... je bloemenwei is gewoon zomer in een haakwerkje!
    Ik heb wel goed moeten zoeken naar de Japanse esdoorn :-) Ik denk dat ik hem gevonden heb; links bovenin de foto??
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ja, klopt hoor. Het is nog maar een pas geplant baby-esdoorntje :-)

      Verwijderen
  12. Ja, dat ziet er heerlijk zomers uit! Leuk om met die kleurtjes te haken en steeds af te wisselen...
    En zie ik daar een poes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, door de afwisseling valt het vele werk wat beter mee.
      En ja, een poes, 1 van de 4 die hier rondlopen ;-)

      Verwijderen
  13. Prachtig, je haakwerk en de andere foto's ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh wat een goeie tip zeg, dankjewel!! Hoe groot moet de bloemendeken worden?
    En wat heb je een fantastische tuin :D Ik zou er eeuwig in zitten, whahaha. Misschien hang ik zelfs wel een hangmat op. Dat zou ik nu ook wel willen, maar als ik dat doe kan ik m'n kont niet meer keren op het balkon en dat is niet zo handig ;)

    Liefs,
    Lola

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bloemen dekken nu bijna het tafelblad, maar het moet nog wat overhangen, dus nog eventjes te gaan.
      Die hangmat is een goed idee hoor ;-)
      Jammer van je balkon, als je wat dichterbij woonde, mocht je hier komen chillen hoor!
      x

      Verwijderen
  15. Wat een super leuk idee, die bloemenweelde voor op je tuintafel, ze zijn prachtig hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. The crochet flowers are wonderful, Sigrid, looking forward to seeing it finished.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's Amalia, it's a long term project so just a little patience ;-)
      But I'm looking forward to the end too!
      Greetz x

      Verwijderen
  17. Oh so pretty! Love these colors! :)

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're welcome Jessica! Thank you for your words!

      Verwijderen
  18. What a beautiful tablecloth you are crocheting! Such pretty colors!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. It's looking lovely, thank you for linking your lovely makes to the stash link party. :) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beautiful crochet motif and gorgeous color scheme, my dear! You've created a marvelous garden in bloom :-) Have lovely weekend! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hello Sigrid,

    Wow, you have been extremely busy! Just look at all these flowers!!!! :))
    Love the colours!!! You are right about opposites!

    Enjoy your weekend,
    Ingrid xx
    Myfunkycrochet.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Congrats for being second in mt long overdue link party from june. I will have a New party tomorrow

    BeantwoordenVerwijderen