woensdag 15 juni 2016

Ombre



De leukste dingen ontstaan vanzelf.
Of per ongeluk, als je snapt wat ik bedoel?
Ik had nog wat touw liggen ( dun vlastouw ) en bruin katoen.
Maar ook beige katoen. Ik vond de bolletjes zo mooi samen...

Dus pakte ik een haaknaald nr 6 en touw en donker katoen samen en begon een cirkel te haken.
De cirkel werd een mandje.
Het donkere katoen geraakte op, dus mixte ik het touw met het lichtere katoen.
Toen geraakte het touw op en nam ik haaknaald 3 en ging verder met enkel het bleke katoengaren.

En zie wat er is ontstaan...
Een prachtige ombre/ ombré/ dégradé/ kleurovergang.
Ik zie er het strand in, of een zandlandschap...


The most fantastic things were made by coincidence, if you know what I mean.
I found some thin rope and 2 colours of cotton that looked great together with the rope.
So I just started out with the rope and the dark coloured cotton and a thick crochet needle.
The circle I made became a basket.

When the dark cotton was used up, I took the brighter colour together with the rope.
Then the rope was used up and I went on with only the lighter colour.
And look what happened...
A beautiful ombre effect.
It makes me think of the sea, or a landscape with sand...





Het mandje kan dienen als plantenhoesje of als fruitkom.
Om je sleutels in te bewaren, of je juwelen.
Mandjes zijn altijd nuttig!

Wil je ook een mandje haken, dan vind je bijvoorbeeld hier "how-to-crochet-a-simple-basket" een tutorial. 
Voor de mooiste kleurovergangen kies je dicht bij elkaar liggende tinten en maak je iedere kleurenbaan even breed of hoog.

Ik denk dat ik er nog wel eens eentje ga haken, maar eerst nog verder met mijn bloementafelkleed...
Zucht, die tafel is groter dan ik dacht ;-)


This little basket can be used as a cover for your plant or to put your fruit, keys, jewellery in it.
Those baskets are always useful!

If you want to try it yourself, here's a good tutorial: 'how-to-crochet-a-simple-basket'.
For the most beautiful ombres you can choose every colour you want, as long as the shades lie close to eachother.

I think I'm going to make another one, but first I have to finish my flower tablecloth...
That table is bigger than I thought it was :-)



Sigrid x



PS: Hebben jullie al eens met kleurovergangen gewerkt ( zonder kleurverloopgaren te gebruikten )?
Wat heb je ermee gehaakt of gebreid?
Ben benieuwd!

PS: Have you ever worked with ombres ( without using special yarn that is already shaded )?
What did you make with it? Just curious!







53 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Bedankt Myriam x
      De natuurlijke uitstraling komt doordat ik touw gebruikt heb, denk ik.
      Werkt wel een beetje stroef, maar het mandje wordt heel stevig.

      Verwijderen
  2. Hallo Sigrid,
    wat een schitterend mandje! De kleurenovergang is je perfekt gelukt! Ik heb voor een paar weken (dus vóór het water) touw gekocht, waar ik een broodmandje wil van maken, maar nog geen tijd, hé... Mijn laatste kussen was een kleurenrapport von wit over beige, verschillende geel en orangetonen naar bruin. Rapports gebruik ik ook graag vor bloemen.
    Nog veel plezier met jouw multitasking-mandje!
    Marjan
    P.S.: De mooiste foto is wel die mit de plant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Marjan!
      En ja, die met de plant vond ik ook heel mooi, maar daar zag je het kleurenverloop iets minder duidelijk op, daarom dat ik die niet op de eerste plaats heb gezet :-)

      Verwijderen
  3. Hallo Sigrid..

    Inderdaad de mooiste dingen onstaan vanzelf ....ik ben gek op manden en deze van jou is prachtig.....hou van de kleur die je hebt gebruikt..

    Goedjes Edith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Edith!
      Ik werk af en toe graag met natuurlijke tinten.

      Verwijderen
  4. Erg mooi geworden! Dat overgangen soms ontstaan klopt wel. Ik heb een dekentje met 'diepe chevrons' gehaakt en ben gewoon begonnen. Hierdoor is het niet zozeer een dekentje met contrast geworden, maar meer verlopen.

    Ik vind je mand zo erg leuk! ��

    Liefs
    ZusjeKnus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Soms gaat het echt automatisch hé.
      Heb ook nog wel eens zin om zo'n dekentje als dat van jou te haken, vindt dat heel mooi!

      Verwijderen
  5. Heel mooi gelukt. En zeker handig die mandjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, dit vind ik een gaaf idee, wat een leuk mandje is het geworden.
    Groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi geworden! Ik heb juist voor 't eerst iets met zo'n kleurovergang-bol gedaan en dat werkt inderdaad op dezelfde manier :-) Alleen zo jammer: ik heb te weinig garen voor m'n patroon en dat kan ik er niet meer bij krijgen...
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het gezien Akkelien, echt jammer van die omslagdoek die je aan het breien was.
      Maar ik kijk al uit naar je volgende project ;-)

      Verwijderen
  8. Mooi gemaakt! En inderdaad mandjes zijn altijd handig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt!! Ik ben zelfs al aan het denken aan het volgende mandje :-)

      Verwijderen
  9. Héél origineel en mooi met de aardse kleuren ...
    Zou ook zo in mijn interieur passen ...
    Fijne woensdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat een leuk idee zeg! Ik heb nog nooit mandjes gehaakt, maar misschien moet ik dat maar eens doen. Ik ben tamelijk lui aangelegd, dus ik gebruik voornamelijk verloop-garen, whahaha. Maar zo om een plantenpot heen vind ik het errug leuk staan! Gister kwam mijn pakketje met katoen binnen en het verschil met het katoen wat ik er al van had is zó groot dat ik ze nooit samen kan gebruiken. Het is regenboogkatoen en de kleur die ik nu binnen heb gekregen is ontzettend veel lichter. Het is gelukkig niet lelijk, maar jammer is het wel.

    Liefs,
    Lola

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ik gebruik ook wel graag verloopgaren hoor, maar deze kleuren pasten nu toevallig zo goed bij elkaar en draadjes instoppen viel goed mee.
      Mandjes haken kan ik je echt aanraden hoor, helemaal niet moeilijk en komt altijd van pas!
      Wel echt jammer van jouw bestelling regenboogkatoen... Dat is soms echt een ramp met bijbestellingen hé.. :-(

      Verwijderen
    2. Ik kan nu sowieso niet goed draadjes instoppen omdat ik dan veel te veel last krijg van mijn duim, maar ik ga zeker een keer een mandje haken. Voor de kamer van mijn zoon is dat ook heel leuk denk ik.
      Jaaaa, ik baalde er wel van hoor. Misschien kan ik ergens nog wel het goede garen vinden, maar dan kijk ik wel eerst in een winkel, whahaha.

      Verwijderen
  11. Wat een mooi effect. En je hebt zo ook lekker opgeruimd.
    Ik heb zo geloof ik nog nooit gewerkt. Je moet dan ook net van die bolletjes hebben die goed bij elkaar passen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Corrie, ik had ze toevallig liggen. Ik denk niet dat ik ze met opzet zou gaan kopen. Maar 't is wel een voordeel van een goed voorraadje garen, dan vind je altijd wel iets :-)

      Verwijderen
  12. Super pretty! ♥ The combination of rope and cotton is really nice and the colors are perfect :-). Have a happy day! Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Nata x Have a nice/happy day too!!

      Verwijderen
  13. Een mooie, stoere, natuurlijke look; ik houd er wel van! Ik heb een bauwe babydeken gemaakt, overlopend van heel donker blauw (de zeebodem) tot een randje wit (de schuimkoppen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh, dat is heel knap, zo van blauw naar wit. Je brengt me weer op een idee! ;-)

      Verwijderen
  14. Oh, wat leuk! Ik zag er meteen - toen ik de plant nog niet gezien had - een badkamermandje in.
    Zomaar wat kijken naar materialen en wat mixen ... en dan ontstaan de leukste ideeën. Het is helemaal waar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, toevallig heb ik op de badkamer al 3 gehaakte mandjes staan. Dus deze kan er niet meer bij :-)

      Verwijderen
  15. Wat een ooi resultaat en ik zou de plant er laten instaan wat dat ziet er geweldig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Je ziet het niet op de foto, maar het plantje moet dan eerst nog verplant worden denk ik. Het zit nu nog in een klein potje en dan vind ik deze hoes veel te groot daarvoor. Ik ga er nog eens over nadenken, want ik heb natuurlijk nog andere planten :-)

      Verwijderen
  16. Ooo wauw... Héél geslaagd, wat een prachtig mandje!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel erg leuk. Ik zie een rotsstrand die overgaat in een zandstrand, haha
    Super mooie foto met plant in het mandje en schelpen potje ernaast.
    Liefs van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje, vond het ook wel leuk met die schelpjes erbij :-)

      Verwijderen
  18. Hey Sigrid,
    Wat een leuke mand. Heel leuk bedacht zo op deze manier. Mooie kleurtjes zo. :-). En die plant erin staat echt super leuk :-D
    Fijne avond Sigrid, en een fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Emily! De ene keer haak ik graag met veel kleur en dan kies ik weer eens voor zachte, natuurlijke kleurtjes. Zo blijven we bezig hé :-)
      x

      Verwijderen
  19. Wat een leuk mandje!!! Je brengt me op een leuk idee. Heb nog een flinke klos touw liggen. Dank daarvoor. Ziet er echt heel leuk uit, inderdaad het strand.....
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan hoor :-)
      Door het touw wordt het sowieso een héél stevig mandje!

      Verwijderen
  20. This looks so cute!! Love this idea! :)

    I would love for you to share this with my AMAZING Facebook Group with over 300 Members to share easy craft projects and recipes: https://www.facebook.com/groups/pluckyrecipescraftstips

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Your basket you made is just beautiful.
    Thanks for sharing at Cooking and Crafting with J & J.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Sigrid!! Your basket is so pretty! I love the combination of the rope with the cotton thread, it has a special texture and look.
    Thanks for sharing at Sweet Inspiration, have a wonderful weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. That's a great idea I would never have thought of using it as a plant pot cover. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You can actually use it for almost everything, but the plant was just the first thing my eye fell on :-)

      Verwijderen
  24. Echt een mooie, stoere mand! Ik heb dat eigenlijk nog nooit gedaan, haken met kleurverloop. Misschien toch maar eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Daphne, ik vond hem ook wel stoer, daarom heeft mijn vader hem gekregen.
      (Ben benieuwd wat jij uit je hoed zou toveren met kleurverloop...)

      Verwijderen