vrijdag 10 juni 2016

WE ARE ALL RED - gratis haakpatroon armbandjes

Het E.K. begint en daarmee ook de hele voetbalgekte!
Onze auto mocht er al aan geloven; hoesjes in de Belgische driekleur over de spiegels en een rood duivelsstaartje aan de ruitenwisser achteraan.
Nu ben ik zelf geen voetbalfan, maar ik ben wel 'fier' op onze Rode Duivels.
Ik hou het echter niet vol om een hele match uit te kijken, zelfs niet met een haakwerkje erbij.
Al die toeters en dan die dodelijk saaie commentaar op tv...
Maar ik moet wél weten achteraf of ze gewonnen hebben en met hoeveel!

Alleszins is het E.K. een prima excuus om te haken :-)
Armbandjes deze keer!
Ik ontwierp 4 verschillende armbandjes; eentje voor de dochter, eentje voor mezelf en 2 voor de echtgenoot ( de grootste voetbalgek hier thuis ).
Ik gebruikte resten van wol die ik nog had, zoals Scheepjes Roma, Royal van Zeeman en katoen van Zeeman. Maar alle soorten kunnen dienen.

The European Championship starts today and thus all the madness that comes with it!
Even our car has some decoration to show that we support our footballplayers.
I don't really like football, but I am proud of our Belgian team.
I don't like to see a match ( not even when I can crochet in the meantime ) but I have to know who won the game and with how many points.

Nevertheless The European Championship is a good reason to crochet :-)
I designed a few bracelets to support our Red Devils!
I'm sorry, the pattern is only in Dutch, but I assume there are not many Americans or others who are a big fan of the Belgian team? ;-)

PATROON * rode armbandje met kwastje
(ontworpen voor mezelf)

Neem het rode garen ( Royal van Zeeman ) en haaknaald 3,5.
Begin met 26 lossen en daarop een rij vasten.
Rij 2: Haak 3 lossen als beginstokje. Sla de eerste 2 steken over, en haak in de 3de vaste (een stokje, een losse, een stokje), sla 2 steken over, haak weer een groepje van (een stokje, een losse, een stokje).
Je eindigt met één stokje in de laatste steek.
Rij 3: Haak in elke steek een vaste ( 26 steken ).
Hecht af.

Neem restjes van ongeveer 20cm zwart, geel en rood garen, en lus ze aan beide uiteinden van het armbandje aan zoals kwastjes.
Er hangen dan van elke kleur 2 draadjes aan élk uiteinde van de armband.
Met deze 'kwastjes' knoop je de armband dicht.
Je kan het kwastje dat nu ontstaat zo kort of zo lang afknippen als je zelf mooi vindt.

PATROON * driekleurig gevlochten armbandje
(ontworpen voor mijn dochter)

Haak 3 kettingen van ongeveer 50 lossen (of langer) met haaknaald 3,5.
1 in het zwart (Royal), 1 in het geel (Roma), 1 in het rood (Royal).
Knoop de drie samen, zorg dat ze in de juiste volgorde liggen en vlecht ze dan samen.
Aan het uiteinde maak je weer een knoop.
Pas het armbandje rond de pols, knoop dicht met nog een dubbele knoop en knip de overschotjes af.

PATROON * Belgische vlag op beige achtergrond met knoopsluiting
(ontworpen voor hubby)

Haak met haaknaald 3,5 10 lossen met beige katoengaren.
Daarop haak je 10 vasten, keer om, haak een keerlosse en nog een rijtje van 10 vasten.
Nu haken we het knoopsgat er al mee in.
Pas dit aan aan de grootte van je knoop.
Ik had een redelijk grote knoop van 2 cm doorsnee.
Dus haakte ik ( 1 keerlosse ) 3 vasten, 4 lossen ( 4 steken overlslaan ), 3 vasten.
In de volgende rij in elke steek een vaste ( 10 vasten ).
Nog 11 rijen van 10 vasten haken.

Daarna wissel je van kleur.
Haak 4 rijen zwart, 4 rijen geel, 4 rijen rood ( Neem liefst katoen! Andere garens kunnen ook, maar dan moet je de eerste en de laatste steek minderen, want door de dikte van die garens die ik gebruikte, wordt de armband anders veel breder en dat is niet zo mooi )
Dan nog 18 rijen beige.
Als afwerking haakte ik langs de randen ook nog vasten, dus aan het einde van mijn laatste rij haakte ik 3 vaste in de laatste steek (ipv 1 vaste ).
Dan zo verder in elke rij 1 vaste.

Op de hoek weer 3 vasten en op de begintketting ook in elke steek een vaste.
Op de hoek 3 vasten, in elke rij één vaste.

Ben je terug aan de laatste rij aangekomen?
In die laatste rij haak je 2 vasten en een halve vaste in de eerste steek van de laatste rij.

Hecht af.
Naai nu een knoop op het uiteinde waar het knoopsgat niet zit.
Pas aan, aan jouw/zijn arm, aan voorkeur voor strak of los.

PATROON * driekleurige brede armband 

32 lossen met haaknaald 3,5 en royalgaren voor een mannenpols.

Haak je voor jezelf of een kind, neem dan minder beginlossen, deze armband wordt in de lengte gehaakt.
2 rijen vasten in zwart,
3 rijen vasten in geel.
2 rijen vasten in rood en een rij halve vasten in rood als laatste.
Hecht af maar laat nog wat draad over, zodat je het armbandje kan dichtnaaien.
Stop de andere draadjes in.

Deze armband wordt over de pols geschoven ( het garen is een beetje rekbaar ).

Klaar om te supporteren, dat de beste mag winnen!

Sigrid x

32 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee! Dank voor het delen van de patronen. Groetjes, Mariam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super zijn ze! Wij hebben nog niet gekozen van wie we supporters zijn.
    Oudste heeft het shirt van het Franse nationale team.
    We balen natuurlijk enorm dat de doos waar in grote letters Oranje op staat, boven in de kast blijft staan. Ik wens jullie veel om van te genieten en dat lukt vast met zo'n geweldig team!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, jammer dat Nederland niet mee kan doen, want meestal is dat ook onze 2de keuze om voor te supporteren als de Belgen eruit liggen.

      Verwijderen
  3. Hey Sigrid,

    Wat een ontzettend leuke armbandjes. Oranje is er helaas niet bij dit jaar (hadden ze maar beter hun best moeten doen), en dus hoef ik geen rood-wit-blauwe te maken hihi. Heb ik met het WK toen wel gedaan, voor een hele groep collega's van de Hema. Super leuk. Ik duim nu voor de rode duivels ;-) hihi. Fijne vrijdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het duimen voor ons kleine landje!

      Verwijderen
  4. Help! Voetbal! Ben ik blij, dat mijn man niet op voetbal staat! Dus moet ik de volgende maand niet bij voetbal zitten haken - phew!
    Veel pret toegewenst!
    Marjan
    P.S.: Stiekem druk ik dan doch de rode duivels de duimen ('k zal het wel van mijn moeder horen...)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja he, ik ben ook geen grote voetbalfan, maar ze mogen wel winnen natuurlijk :-)

      Verwijderen
  5. Ik ben nu niet echt een voetbalfan ...
    Maar toch zullen er mensen héél blij zijn met deze toffe accessoires ...
    Geniet van een fijn weekend ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook niet hoor, maar als je overal die kleuren ziet, krijg je vanzelf zin om mee te doen ( of je nu van voetbal houdt of niet ) :-)

      Verwijderen
  6. Wow, hoe vroeg sta jij elke dag op joh, whahaha.
    Dit keer hier geen voetbalgekte, 'onze' Leeuwen zijn zulke prutsers dat ze niet mee doen ;) Maar ik ben sowieso voor België :D Wat een leuke armbandjes zeg, bedankt voor het patroon!

    Fijne dag!
    Liefs,
    Lola

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben een vroeger vogel, maar ik ga ook met de kippen op stok hoor ;-)
      Bedankt voor je steun voor België!

      Verwijderen
    2. Ah vandaar, whahaha. Ik kom er om 7 uur pas uit ;)
      Tuurlijk ben ik voor België, ik vind het een superleuk land en ik kom er graag om te winkelen :D

      Verwijderen
  7. meedoen aan de hype, fan of geen fan, heb zelf een beetje driekleur opgestuurd naar de zoon in de VS, toffe ideetjes
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, meestal laat ik hypes aan mij voorbij gaan, maar nu werd ik toch een beetje meegesleept :-)

      Verwijderen
  8. Hoi Sigrid,
    Ik denk dat ik ze ook maar ga haken.
    Zo dicht bij de grens gaan we deze keer maar de rode duivels supporteren (want de oranje leeuwen laten ons in een hemdje staan).
    Succes met het EK.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omgekeerd supporteren wij ook voor Nederland hoor, als België er eerst uit ligt. Maar dankjewel voor je steun ;-)

      Verwijderen
  9. Leuke armbanden, vooral die stoere met de knoop erop! Persoonlijk heb ik niks met voetbal, dus het maakt mij niet zoveel uit.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begrijp ik volkomen Akkelien, als ik eerlijk ben snap ik ook niet wat er zo leuk of belangrijk is aan voetbal, hihi.
      PS: Die stoere met de knoop heeft mijn man uitgekozen en hij draagt hem zelfs naar het werk :-)

      Verwijderen
  10. Hahahaaa! Gezellig!
    Ook al heb ik niks met voetbal, toch hoop ik dat de Rode Duivels in de finale komen :-))
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superleuk die armbandjes, hopelijk gaan de Rode Duivels winnen.
    In de stad zagen we overal de Belgische vlag wapperen, ook hier in Holland leven we met jullie mee.
    Lieve groet,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. leuk! jammer dat we verloren hebben gisteren, maar we mogen de moed niet opgeven hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Everything looks great! You're so talented!

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. You did a great job with your crochet projects. Thanks for sharing at Cooking and Crafting with J & J.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tof, tof, tof, 3 maal (dubbelzinnig na de match van vandaag!
    Heel leuk!