maandag 11 juli 2016

Crochet Village


Haken is verslavend, dat weten jullie.
Maar heb je dat ook wel eens, dat je iets haakt en er dan méér en méér van wilt maken?
Dat heb ik met deze huisjes.
Ik haakte eerst de linkse en de rechtse.
Daarna een fantasiehuisje.
Deze keer haakte ik de middelste roze er nog bij, en de gouden en groene met dunnere streepjes.
En het is nog niet gedaan, want nu wil ik er nog maken met verticale streepjes!
Klaar voor een gehaakt dorp? Hihi!

Crochet is addictive, you all know it's true.
But do you know the feeling when you crochet something and you just want to make more and more of the same design?
I've got that 'disease' with these houses.
At first I made the left one and the right one.
Then I made a little fantasy house.
This time I made the pink one in the middle, and the green and golden houses with thinner stripes.
And it's not over yet!
Now I want to try some with vertical stripes!
Are you ready for a crochetted village? Haha!




Voor wie ook het huisje met de dunnere streepjes wilt haken, volgt hier het patroon:

Nodig: 
beetje wit katoengaren en een beetje katoengaren van een andere kleur naar keuze, haaknaald 3,5

Begin met 20 lossen en een keerlosse in de witte kleur.
Haak in deze ketting 20 vasten.
Daarna nog 5 rijen van 20 vasten.
Wissel van kleur en haak 2 rijen van 20 vasten.
Wissel terug naar wit en haak 6 rijen van 20 vasten.
Wissel weer van kleur en haak 2 rijen van 20 vasten.
Nu 6 rijen van 20 vasten in wit.
2 rijen van 20 vasten in kleur.
6 rijen van 20 vasten in wit.
1 rij van 20 vasten in kleur.
Bij de 2de rij in deze kleur, sla je de eerste vaste over, zodat je er maar 19 hebt.
In deze rij beginnen we namelijk aan het 'dakje'.
Je wisselt naar wit en slaat bij élke rij de eerste vaste over, zodat je blijft minderen.
In wit haak je 6 rijen, telkens minderend.
In de laatste witte rij hou je dus 13 steken over.
Nu wissel je weer naar de kleur en haak je 2 rijen, ook telkens de eerste vaste overslaan.
Nu bekom je nog 11 steken.
Hierna haak je weer 6 rijen in wit, nog steeds minderend zoals in de vorige rijen.
Je eindigt dan met 5 steken.
In kleur haak je nu nog 2 korte rijen, waarin je blijft minderen.
Je hebt nu 3 steken.
In wit haak je nog net het puntje van het dak.
Eén rij van 2 steken en de laatste rij van 1 steek.
Hecht af en laat een eindje om het huisje dicht te naaien.
Haak dit hele patroon een 2de keer.

Naai nu de zijkanten dicht, terwijl je het huisje lichtjes opvult.
Niet té dik, gewoon zodat het recht blijft staan.
Klaar!



Sigrid x


P.S.: Zoek je het haakpatroon van de huisjes met brede strepen? Zie blogpost: "Dreaming of the beach".
Of liever wat inspiratie voor fantasievolle huisjes? Zie blogpost: "In het bos, daar staat een huisje..."






40 opmerkingen:

  1. Ze zijn erg leuk, ik denk dat ik ook nog eens aan zo'n huisje begin. Of aan een straat. Of aan een dorpje.... :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ja, doe dat, dan haken we straks samen een heel land ;-)

      Verwijderen
  2. Oh I know that too well!! Pretty new houses you've made. Looking forward to the crocheted beach house village :o). Have a good week! Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Nata! Have a very nice week too! x

      Verwijderen
  3. Wat zijn die heel leuk, je kan er inderdaad alle kanten mee uit! Mooi!
    groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo herkenbaar. Als je iets leuks haakt, dan wil je meer daarvan haken. De huisjes zien er leuk uit.Dank je voor het delen van het patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke huisjes! Ze lijken wel een beetje op die leuke strandhuisjes. Ik krijg er een vakantiegevoel van!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je goed gezien Jonneke, zo is het eigenlijk begonnen; met strandhuisjes in mijn gedachten :-)

      Verwijderen
  6. Oh ja, ik kan heel goed geloven, dat je daaraan kunt verslaafd geraken. Ze zijn ook zooo mooi! Dan maar op voor een heel strand!
    Veel pret,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Marjan, haak jij dan misschien bootjes voor op de zee bij mijn strand? ;-)

      Verwijderen
  7. Leuk hoor een heel dorp aan het haken hihi! Enja heel herkenbaar soms wil ik ook maar meer en meer haken als een patroontje me heel goed bevalt. Groetjes Martine

    BeantwoordenVerwijderen

  8. ik begrijp je volkomen, je haakt iets en dat is zo fijn om te doen dat je een tweede een derde en....haakt nog een paar en je kan er een tochtrol van maken, je bracht mij op dit idee, ik zie het al voor mij
    groetjes
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een superleuk idee Micheline! Je kan er zelfs één met kersthuisjes maken tegen de winter? Ik zie het wel verschijnen op je blog als je zin krijgt om er aan te beginnen :-)

      Verwijderen
  9. Wat staan ze daar mooi naast elkaar!
    Super, een patroon van jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, ik ken dat gevoel wel. Ik had het een tijdje terug met sleutelhanger-hartjes en ballonnetjes. Heerlijk gedachteloos kleine projectjes haken en blijven haken. :-)
    Veel plezier met je verticale-streepjes-huisjes. Nadien kan je er misschien met bolletjes maken. ;-)

    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. So so sweet -
    I want to live on this street.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Sigrid,
    Ik ken dat gevoel. Ik heb net cadeautjes uitgedeeld op stage (morgen mijn laatste dag). Hartjes gemaakt van Zpaghetti garen voor al mijn collega's. Heel leuk om te doen en in 5 minuten klaar.
    Je gehaakte dorp ziet er erg leuk en kleurrijk uit. Doet me eigenlijk denken aan Italië, aan het Gardameer. Daar heb je huizen in allerlei kleuren :-). Maar dat is mijn invulling hihi.
    Fijne dinsdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat klinkt ook heel fijn, die hartjes.
      Wat lief dat je hun allemaal iets geeft.
      Ja, da's een leuke associatie, van Italië!

      Verwijderen
  13. Ze zijn ook wel heel leuk, zeker zo'n heel stel op een rij. Ik zou nog lekker even door gaan als ik jou was! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jij hebt de smaakt te pakken. Maar toch ben je het soms zomaar ineens zat en wil je weer wat anders maken. Zo ervaar ik het tenminste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor Corrie, dat heb ik ook... Ik vrees dat ik het intussen al beu ben... omdat ik vol enthousiasme aan iets nieuws begonnen ben ;-)
      Maar mss maak ik toch nog een huisje, wie weet :-)

      Verwijderen
  15. Leuk idee, een beetje lavendel er bij in en ze ruiken ook nog lekker:-)
    Groetjes, Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ja, daar dacht ik later ook aan, dat je ze als geurzakjes kunt gebruiken :-)

      Verwijderen
  16. Hahahaaa, komt me bekend voor :-)))
    Crochet City in plaats van Sim City! :-)))
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ik ben toevallig een tijdje in de ban geweest van The Sims ;-)
      Groetjes x

      Verwijderen
  17. So cute! I would love to make a big one with doors, windows and some flower pots embroidered on it.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, that would be beautiful! I was planning to make all kinds of houses, but didn't have the chance yet. Would love to see your creation!

      Verwijderen
  18. Love the little houses - so cute. I am definitely a crochet addict too!
    Jen

    BeantwoordenVerwijderen