donderdag 7 juli 2016

In het bos, daar staat een huisje...



(oud kinderliedje...)



In het bos daar staat een huisje
'k Keek eens door het vensterraam
Kwam een haasje aangelopen
Klopte aan de deur

Help mij, help mij, uit de nood
Want de jager schiet mij dood

Laat mij in uw huisje klein
'k Zal u dankbaar zijn



There was an old children's song in my head when I took this picture,
I'll try to translate it:

In the woods there's a tiny house,
I peeked through the window,
Suddenly a hare came running,
and knocked on the door.

Help me please,
There's a hunter chasing me,

Let me in your little house,I'll be so gratefull.





Dit kinderliedje zong mijn moeder vroeger vaak.
Toen ik het huisje voor de foto tegen onze notenboom zette, kwam het melodietje plots in mijn gedachten.
Het herinnert mij aan een fijne, zorgeloze kindertijd.
En het grappige is, dat ik als kind het woordje 'nood' niet snapte.
Dus stelde ik mij voor dat dat haasje in een 'noot' zat. 
En dat de bewoner van het huisje ( volgens mijn fantasie was dat een oude, norse kabouter ) die noot moest openkraken om het haasje te helpen, haha.

Het huisje haakte ik volledig zonder patroon of uitleg, ik heb alleen mijn fantasie gebruikt.

Hebben jullie ook wel eens fijne herinneringen of associaties bij een haakwerkje?


My mother used to sing this song when I was little.
It brings back memories of a happy and casual childhood.


I could see the whole story of the song in my fantasy.
Just like I made this house, only using my fantasy.


Do you sometimes have dreams, memories or associations when you're crochetting?




Sigrid x



PS: Liever eenvoudige huisjes haken? Zie mijn vorig bericht: Strandcabines.
Andere decoratie voor de kinderkamer haken? Zie: Deken met patroon van bootapplicatie.








35 opmerkingen:

  1. Hallo Sigrid,
    toen ik vorig jaar "Marianne's Owl" haakte, spookte me het liedje "Hallo meneer de uil..." uit de Fabeltjeskrant door mijn hoofd - ik heb nog meer voorbeelden, maar dit was wel ééntje, die me direkt in mijn vroege kinderjaren terugkatapulteerde.
    Groetjes en bravo voor het kabouterhuisje!
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die ken ik ook nog wel 'Hallo meneer de uil..' :-) Leuk!

      Verwijderen
  2. Ik ken het liedje niet, maar wat een geweldig kabouterhuisje heb je gemaakt.
    Als ik in de zomer pruimen sta te plukken , komt altijd het versje: Jantje zag eens pruimen hangen..." In mijn gedachten naar boven!
    Fijne dag verder, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook een typisch 'Vlaams' liedje denk ik.
      Die van 'Jantje' ken ik ook wel, ik herinner me zelfs de tekening die ik er bij maakte in mijn liedjes- en versjesschrift van toen :-)

      Verwijderen
  3. Wat een schattig huisje in lieve kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooh geweldig lief huisje. :-) Ik ben wel benieuwd naar de kaboutertjes die er in wonen. ;-) Zo met van die grote rode pinnenmutsen. :-)
    Hihi, super om te lezen wat je je vroeger inbeelden bij de 'nood'.

    Maak er een fijne dag
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Carolien ;-)
      Ja, inderdaad, met grote, rode pinnenmutsen, ben ik zeker van!

      Verwijderen
  5. Erg leuk, dit huisje, een echt "tiny house".
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohh, how sweet is that! ♥ Really great job, Sigrid :-).
    Sunny greetings, Nata

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is dit geweldig .....leuk....

    Groetjes Edith

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello Sigrid,

    What a cute little house! :)

    Ingrid xx
    Myfunkycrochet..Blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's Ingrid, I like to play around with yarn sometimes :-)

      Verwijderen
  9. Wat een lief huisje! Het is gemakkelijk om hier vele verhaaltjes bij te bedenken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk. Soms komen er zo heel onverwacht mooie herinneringen boven. Ik geloof niet dat ik dit met haken heb gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Corrie, soms heb ik dat ook met een plaats of een geur, dat die herinneringen plots naar boven komen.

      Verwijderen
  11. Wat een leuk huisje en een lief verhaal erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Sigrid,
    Wat een ontzettend snoezig huisje. Echt geweldig. Wat ontzettend leuk dat je daar dan ook zo'n mooie herinnering bij hebt.
    Hele fijne vrijdag :-).

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een schattig huisje! Ja dat herken ik wel, ik heb heel vaak associaties bij iets wat ik hoor of zie.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit kinderliedje ken ik helemaal niet?
    Je huisje is geweldig leuk, zeker als je het in het groen ziet staan, met die lieve kleine knoopjes.
    Ook ik heb (continu) associaties bij mijn werkjes. Da's het extra speciale van handwerk :-)
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een Vlaams kinderliedje dat niet bekend is over de Nederlandse grens denk ik ;-)
      Dankjewel voor je compliment Sandra!

      Verwijderen
  15. Mijn schoonvader zingt altijd oude liedjes, en deze is er ook één van. Wat een leuk huisje haakte je, en je hebt het zo mooi gefotografeerd!
    Vooral tijdens het art journalen heb ik allerlei gedachtenspinsels, en dan kan het zomaar zijn dat er van alles boven komt.
    En nu ga ik even naar je andere huisjes kijken!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat leuk van je schoonvader :-)
      En dat art journaling, dat heb ik ook altijd al eens willen proberen!
      Groetjesx

      Verwijderen
  16. SO cute!

    I would love for you to share this with my Facebook Group for recipes, crafts, and tips:
    https://www.facebook.com/groups/pluckyrecipescraftstips/

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen