woensdag 10 augustus 2016

Dandelion cushion - gehaakt onkruid!


Ik hou van bloemen, hun geuren, kleuren en vormen... .
Ik hou ook van wilde bloemen, zélfs van 'onkruid' zoals paardenbloemen.
Of 'pissebloemen' zoals wij zeggen hier in Vlaanderen.

I love flowers, the colours, the scents, the different shapes...
I also love wild flowers, even 'weed' like dandelion.
In Flanders, Belgium, we also call them 'pissebloemen' or 'pee flowers'.


In 'Simply Haken' nr 03/2016 (april/mei) stond een knalgeel model en dat bleef me maar aan mijn mouw trekken...
Dus nam ik geel garen (Royal) van Zeeman mee op vakantie en begon ik eraan.
Alleen had ik geen rond kussen om op te vullen... en weinig zin om daar naar op zoek te gaan.
Dus haakte ik een donkergroene, vierkante ondergrond waarop ik de ronde bloem heb vastgenaaid.
Donkerblauwgroen garen dat al 30 jaar oud is, geërfd van mama.
En ik vind de kleuren nu lekker retro!

In the dutch edition of 'Simply Crochet' nr. 03/2016 there was a bright yellow cushion.
It kept calling me.
So I surrendered and began to crochet on our holiday.

There was only one problem : I didn't have a round cushion to fill it.
I didn't feel like go and look for one either.
So I made a square background in bluegreen, with very old yarn I herited from my mother.
I like it this way, it looks so retro!



Het thema 'onkruid' is wel toepasselijk.
Mijn tuin werd vorig jaar en dit jaar een beetje verwaarloosd.
Vorig jaar ontbrak me de energie en dit voorjaar heeft het veel te hard geregend.
Dus nu is het een waar onkruidfestijn in onze achtertuin.
Maar beetje per beetje bijt ik me erin vast.
Samen met hubby bedenk ik een nieuw ontwerp met iets minder onderhoud.
Misschien toon ik jullie wat foto's binnenkort.
Intussen geniet ik van mijn gehaakt onkruid :-)

The theme 'weed' is really appropriate to the situation in my backyard.
I kind of ignored my garden last year and with all the rain this springtime, the weed is overwhelming!
Together with my husband we are re-designing the backyard, one piece at the time.
Perhaps I'll show you some pictures soon.
Meanwhile I enjoy my crochetted weed :-)




Sigrid x



P.S.: Wat is jouw favoriete onkruid?
What's your favourite weed?

P.S.2: Andere gehaakte kussens zien?
Want to see other cushion I made?
 "Just chilling""Colour pouf", of "Cosy cushion"



36 opmerkingen:

  1. Ik ben terug uit vakantie van Frankrijk ...
    Daar zag ik zonnebloemen net zo mooie als je gele bloem ...
    Ik heb geen last van onkruid want woon in een appartement ...
    Fijne woensdag ... lieve & creatieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, aan zonnebloemen moest ik ook denken bij dit kussen :-)
      En euh... gelukzak, met je appartement zonder onkruid, haha!

      Verwijderen
  2. Hallo Sigrid,
    ik kan me goed voorstellen dat dit kussen aan jouw mouw bleef trekken! Zo'n knus kussen, zo knallig en vrolijk geel!
    Ik heb trouwens ook niets tegen onkruid en vooral niet tegen pissebloemen. Als die kinderen nog klein waren, hebben we zelfs eens emmers vol pissebloemen verzameld en uit de gele blaadjes honing gemaakt - ik heb het recept niet meer, maar het was echt heel lekker.
    Veel plezier met jouw zonnenbloem!
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mm, ja, paardenbloemen zijn gezond, dat klopt! Honing daarvan lijkt me superlekker!

      Verwijderen
  3. Dat is inderdaad retro. Maar om het nu onkruid te noemen? Noem het liever zonnebloem.
    Het kussen zelf lijkt wel de zon. Nu alleen buiten nog zon.
    Ik ben benieuwd naar je tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eigenlijk vind ik het geen onkruid, want Fluitenkruid is mijn lievelingsbloem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik vind veel van die bloemen ook veel te mooi om zomaar 'onkruid' te noemen. Bovendien zijn ze vaak ook nog geneeskrachtig!
      Fluitenkruid vind ik ook schitterend trouwens!

      Verwijderen
  5. Het zgn. onkruid kan prachtig zijn! Wat heb je een heerlijk zonnig en zomers kussen gemaakt, daar wordt je spontaan vrolijk van...

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig zo'n kussen dat elke keer een glimlach op je gezicht tovert.
    Mijn buurvrouw/vriendin maakt thee van jonge paardenbloemenbloemen. En ik weet sinds kort dat bloeiend onkruid, waaronder paardenbloemen, belangrijk is voor vlinders. Dus....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, klopt, ik probeer ook elk jaar wilde bloemen te zaaien voor vlinders en bijen.
      En als er paardenbloemen tussen het gazon staan, laat ik die staan.
      Die thee van je buurvriendin moet heerlijk zijn, in elk geval supergezond!

      Verwijderen
  7. Zo, dat is een uitbundig kussen! :-D Leuk!
    Ik houd wel van de tere, lieflijke vergeet-me-nietjes en de klaprozen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, klaprozen en vergeetmenietjes... ook prachtig!

      Verwijderen
  8. mooie uitvoering van dit kussen, en als je een rond kussen wilt hebben ik heb er hier nog een paar ongebruikte liggen die je mag hebben, ben benieuwd naar je tuin, heb met de mijne ook een enorm probleem , kan hem zelf niet meer meester
    groetjes
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is superlief van je, van die ronde kussens. Ik weet nog niet of ik dadelijk weer ronde kussens ga haken.
      Momenteel ben ik bezig aan een deken, dus het is niet dringend, maar ik ga het onthouden voor als ik een keer richting Tienen kom (als je ze dan nog moest hebben en echt niet meer nodig hebt ).
      Die tuin...zucht... Ja, ik begon ook al te wanhopen. Gelukkig heeft mijn man het voortouw genomen en bestaat er onkruidfolie. We doen nu meter per meter.
      En sommige stukken geef ik gewoon op, daar mag de grasmaaier over... :-)
      Ik ben een tijd geleden veel te enthousiast beginnen te tuinieren, maar er geen rekening mee gehouden dat je er (te) véél uren in steekt. Dus nu proberen we het onderhoudsvriendelijker aan te pakken, maar zo'n saaie, moderne grastuin hoeft het ook niet te worden.
      Oei, ik ben hier een hele brief aan het typen intussen, ik zal maar afronden ;-)
      Nog bedankt alvast en een fijne dag Micheline!

      Verwijderen
  9. Hoe leuk is dat, iets maken met garen van 30 jaar oud dat je erfde van je lieve mama. :-) De kleur gaat heel goed samen met het geel. Een super leuk onkruid kussen is het geworden.

    Geniet er van.
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beautiful! ♥ A good mood maker cushion for rainy days ;-).
    Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooi retro kussen, haakte je, heel mooi!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hahaha, hier ook een onkruidfestijn. En nu is het ook nog eens in mijn rug geschoten, dus het onkruid lacht me keihard uit en groeit nog hoger :-)))
    Helaas groeien er hier niet van die mooie kussens...
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat dat onkruid maar lachen, wie laatst lacht.... ;-)

      Verwijderen
  13. Goed idee om er op deze manier een vierkant kussen van te maken, wel zo makkelijk:-)
    Groetjes, Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Roelien, tja, soms is een oplossing niet ver weg hé :-)

      Verwijderen
  14. SO cute! Love it!

    Would love for you to share this with my Facebook Group for recipes, crafts, and tips: https://www.facebook.com/groups/pluckyrecipescraftstips/

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ooooh wat een leuk kussen zeg!
    Ik had mijn haakspullen wel meegenomen op vakantie, maar ik ben er heel niet aan toe gekomen, whahaha.

    Fijne avond!
    Liefs,
    Lola

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      En ik heb ook minder gehaakt op vakantie dan ik had verwacht hoor!

      Verwijderen
  16. Hey Sigrid,
    Wat een leuk kussen heb je gemaakt. Ik had ook allerlei projecten mee op vakantie, en heb er 3 weten te maken haha. :-).
    Fijne donderdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, goed gedaan; 3 projecten. Ik ben begonnen aan 2 projecten, en heb die allebei thuis moeten afwerken :-)
      Ben benieuwd wat je maakte, blog maar gauw!

      Verwijderen
  17. Thanks for sharing this at our Monday Cooking and Crafting with J & J.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're welcome, thank you for hosting this fun link party!

      Verwijderen
  18. Hi there
    Just stopped by to let you know that I featured this on my Round Tuit post this week!
    Round Tuit 324
    Thanks again for linking up! Hope you have a great week!
    Jill @ Creating my way to Success

    BeantwoordenVerwijderen