woensdag 21 september 2016

A cushion for fall... (how to)


Ik hou niet zo van de herfst ( omdat die de winter aankondigt...) maar ik hou wél van egels!
Er is een stelletje egels dat elke avond komt eten en drinken in onze tuin.
Ze zijn zo schattig en mollig.
Ze kunnen hard rennen en ze maken knorrende geluidjes :-)

I love hedgehogs, they are so cute!
There's a couple of hedgehogs visiting our garden each night.
They run fast if they need to and they make noises, almost like little pigs :-)


Als je ook een egelkussen wilt haken, dan is dat niet moeilijk!
Ik haakte één vierkante lap voor een kussen van 40 x 40 cm.
Met lila Scheepjes Sammy en haaknaald 4.
( Mijn lapje werd 36 x 36 cm omdat het beter is als je haakwerk wordt opgerekt rond het kussen.
Dan verslijt het iets minder snel, lubbert het niet gauw en komt de tekening mooi uit. )

Met beige garen haakte ik een driehoekig kopje ( oud garen en haaknaald 3 ).


Egelkopje:
Ik begon met 2 lossen,
Rij 1: Keren, een vaste in de 2de losse.
Rij 2: Keren, een losse, 2 vasten in de vaste.
Rij 3: Keren, een losse, een vaste, en in de laatste steek 2 vasten.
Rij 4: Keren, een losse, in de eerste steek 2 vasten, dan in elke vaste een vaste.
Rij 5: Keren, een losse, in elke vaste een vaste, in de laatste vaste 2 vasten.
(Je meerdert dus maar aan één kant.)
Rij 6: zoals rij 4,
Rij 7: zoals rij 5
Rij 8, zoals rij 4,
Rij 9: zoals rij 5
Rij 10: zoals rij 4, je hebt nu 10 steken,
Rij 11: Keren, een losse en in elke vaste een vaste ( zonder te meerderen )
Rij 12: zoals rij 4, je hebt nu 11 steken,
Rij 13: zoals rij 11,
Rij 14: zoals rij 4, je hebt nu 12 steken,
Rij 15: zoals rij 11.
Hecht af.
Schik het kopje op het kussen, hou er rekening mee dat er nog een lijfje naast moet.
Naai vast.

Voor de stekeltjes nam ik driekleurig garen en begon ik knoopjes te leggen.
Zo stonden de stekeltjes mooi rechtop en in allerlei richtingen.
En ik knoopte, en knoopte, en knoopte,....
Dat werkje had ik eventjes onderschat!



My cushion isn't difficult.
I crocheted a square shape for a cushion that measures 40 x 40 cm, using Scheepjes Sammy.
Then I made  the head of the hedgehog.

Hedgehog head (UK -terms ):
Start with 2 chainstitches.
Row 1: Turn, a double crochet in the second chainstitch
Row 2: Turn, a chainstitch, 2 double crochets in the double crochet,
Row 3: Turn, a chainstitch, a double crochet, 2 double crochet in the last stitch,
Row 4: Turn, a chainstitch, in the first stitch 2 double crochets, then in each stitch a double crochet,
Row 5: Turn, a chainstitch, in each stitch a double crochet, in the last one 2 double crochets.
( note: we're only increasing on one side of the work )
Row 6: like row 4,
Row 7: like row 5,
Row 8: like row 4,
Row 9: like row 5,
Row 10: like row 4, there are 10 stitches in this row,
Row 11: Turn, a chainstitch, in each stitch a double crochet ( without increasing )
Row 12: like row 4, you've got 11 stitches now,
Row 13: like row 11,
Row 14: like row 4, you've got 12 stitches now,
Row 15: like row 11.
Tie off, place the head on your cushion, careful, because you have to leave room for the body of the hedgehog. Sew the head on the cushion.

For the spines I used yarn that has 3 colours (grey, brown and black ).
And I started to make knots, and some more knots, and more, and more...
It isn't a quick job, but the result counts.






Ik zet elke avond eten buiten voor 'mijn' egeltjes en als ze straks in winterslaap zijn, dan kan ik mijn kussen nog knuffelen!

Every night I put some food outside for 'my' hedgehogs.
And when they are in hibernation, I'll miss them but I can still hug my cushion!




Sigrid x






47 opmerkingen:

  1. Prachtig Sigrid zo lief en schattig ...
    Ligt best gezellig op de sofa ...
    Fijne woensdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Valerie! Onze dochter vindt het fijn om met haar blote voeten langs zijn stekeltjes te wrijven :-) Die zijn gelukkig zachter dan in 'real life' :-)

      Verwijderen
  2. Ja, egeltjes zijn schattig. Spijtig genoeg zie ik ze bijna alleen plat gereden langs de weg. :-( Super leuk dat jij iedere avond van een koppeltje kan genieten.
    Super leuk idee je egeltjes-kussen.

    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, er liggen er veel op de weg! Gelukkig redden deze 2 zich goed tot nu toe...

      Verwijderen
  3. Wat heb jij je mooi laten inspireren door het leven in je tuin! Dubbel genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je dit weer leuk gedaan! Erg leuk!
    Ik heb vandaag mijn versie van je huisjes in m'n blog, ik haakte het wat anders. Alle inspiratie kwam van jou, dus uiteraard link ik terug naar jouw blog.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh geweldig!! Wat een compliment, ik ga meteen kijken, dank je voor de link!

      Verwijderen
  5. Superleuk gedaan, staat gezellig.
    Ik ben ook niet echt gecharmeerd van de herfst, omdat dan de zomer voorbij is. Maar met ons mooie weer is de overgang tenminste wat geleidelijker. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, da's waar, we krijgen nog wat 'respijt' door het warme zonnetje :-)

      Verwijderen
  6. Ohh, how sweet!! ♥ Wonderful, thanks for the pattern :-). Sunny greetings, Nata

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Sigrid,
    deze egel is echt knuf (op goed Duits: "Ist der süß!")! Een kussen, waar ja nog veel plezier aan zal hebben!
    Nog niet te veel aan de winter denken - nog schijnt de zon!
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een leuk kussen, ik kwam op je blog via de Breimeisjes, ben je meteen maar gaan volgen :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Sigrid,
    Wat een super leuk kussen. Ik hou wel van de herfst en de winter, eigenlijk van alle seizoenen. Het geeft een variatie en ik vind het heerlijk om lekker weg te kruipen op de bank met een haakwerkje, een goed boek of een filmpje. Wij hebben al jaren een egel onder het carport, aangezien onze kat Borre gewoon naar buiten rondloopt, zetten wij altijd voer en water neer. En de egel eet dat ook op hahaha. Super leuk kussen, dank voor het patroon.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat jullie ook een egel hebben :-)
      En ja, kattenvoer dat lusten ze wel hé!

      Verwijderen
  10. Wauw, wat een gaaf egeltje, ben ik helemaal weg van. En ga ik zeker proberen met zo 'n duidelijke uitleg !!
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Je kunt het helemaal aanpassen naar je eigen smaak en inzicht natuurlijk!

      Verwijderen
  11. Wat een leuk kussen! En wat staat het prachtig bij je lila behangetje!
    Fijne avond en groetjes,
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ja, dat besefte ik tijdens het haken, dat de kleur nog goed matchte met het behang :-)

      Verwijderen
  12. Wat heb je dat super leuk bedacht én gemaakt! En dan ook nog met uitleg :-)
    Ik denk dat je deze egeltjes nog heel veel gaat tegenkomen in blogland bij mensen die het ook maken. Top gedaan!
    Oh, ik houd wel van de herfst, zo gezellig en prachtig buiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoe komt je op het idee zeg. Wat leuk gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, zoals ik op de meeste ideeën kom: stomweg. :-)
      Maar dankjewel ;-)

      Verwijderen
  14. Wat super origineel! En inderdaad... herfst! Ik verzet me emotioneel ook nog hoor!!
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Helemaal fantastisch vind ik je originele kussen!
    Niks stekeligs aan, 200% knuffelaantrekkingskracht!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh.., wat leuk... Ik smelt ... Ik houd ook van egeltjes, eigenlijk van alle beestjes wel!
    Wat een geinig idee vind ik dit, Sigrid.
    Nee, ik houd ook niet van de herfst ... Ik houd van licht en lange dagen buiten ... En ze worden steeds maar korter. Pas eind januari merk je dat het weer langer licht is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, de zomer lijkt altijd zo kort en die winter zo lang...
      En ja, ik hou ook van alle beestjes, maar heb nog niet onmiddellijk de 'drive' om van allemaal een kussen te haken, hihi.

      Verwijderen
  17. Hoi,ik kwam via via op jou blog....en nu zie ik die super leuke kussen met egel.Yeahh die komt ook op mijn lijstje te staan om te maken. Wij genieten ook veel avonden van 1 soms 2 egels in de tuin. We hebben vers water en kattenbrokjes voor ze op het menu staan ☺ Lief dat je het met ons deelt. Ik ga je volgen en ook via bloglovin .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn, dankjewel!!!!
      En zo leuk dat jullie ook egeltjes op bezoek krijgen en hun eten geven!
      Ik geef ze ook gewoon water, want melk is niet goed voor ze hé.

      Verwijderen
  18. Oh that is too adorable for words! Mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. So cute! A love all details on your gorgeous pillow!
    Have a fabulous Fall!
    Hugs and love from Portugal,
    Ana Love Craft
    www.lovecraft2012.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh this is just too cute! :)

    I would love for you to share this with my Facebook Group for recipes, crafts, tips, and tricks: https://www.facebook.com/groups/pluckyrecipescraftstips/

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hi there
    Just stopped by to let you know that I featured this on my Saturday Spotlight post this week!
    Saturday Spotlight
    Thanks again for linking up to A Round Tuit Hope you have a great weekend!
    Jill @ Creating my way to Success

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ohhhh.... ist das Kissen süss!!!
    Lieben Dank für die Anleitung!
    Herzensgrüassli
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super!! Bedankt voor het patroon! Staat op mijn to do list! Zoals zoveel van jou... mijn inspiratiebron!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. echt toppie. kan ook nog heel wat andere herfstachtige afbeeldingen er op maken. :)

    BeantwoordenVerwijderen