zondag 11 september 2016

Crocheting a skyline ( free pattern )

Ik haakte eenvoudige huisjes die samen een skyline vormen.

I made a skyline of some really simple houses.

Ik gebruikte neutrale kleuren... 

In neutral colours...

Ze zijn echt makkelijk te haken, 2 zijden die je achteraf aan elkaar naait.

You just crochet 2 sides of a house and then sew them together.

Je vult ze op met platte, zachte vulling.
Wil je mijn geheimpje weten?
Ik gebruikte een oud hondenkussen, waar zo vaak op geslapen was dat het voor altijd plat werd.
( Natuurlijk is het uitgewassen en stinkt het niet! )

You stuff it with something soft but flat.
Do you want to know my secret?
I used an old dog pillow, that was laid on for so long that is became flat forever.
( Ofcourse I washed the pillow! It doesn't smell! )

Ik pakte het mooi in met plastic en een veer die ik in het bos vond.
Ben niet zeker van welke vogel hij komt, misschien een vrouwtjesfazant.

Then I wrapped it up, with a feather I found in the woods.
I'm not sure which bird this feather is from, perhaps a lady pheasant.

Patronen:

Voor het grijze en beige huisje:

Ik gebruikte haaknaald 3,5 en oud synthetisch garen. (Dat oude garen blijft maar komen, maar ik krijg het niet over mijn hart om het weg te gooien!)
Maar eigenlijk maakt het niet veel uit welk garen en welke haaknaald je gebruikt, het is decoratie en mag van maat verschillen.
De huisjes zijn volledig met vasten gemaakt en je werkt heen en weer in rijen.

*
Maak een beginketting van 20 lossen.
Rij 1: Haak hierop 20 vasten.
Rij 2: Haak 20 vasten in de voorste lus. (Dit is de goede kant van je werkje)
Rij 3: Haak 20 vasten in de achterste lus. (Dit wordt de binnenzijde van je huisje)
Herhaal tijd 2 en 3 tot je in totaal 22 rijen hebt.

Daarna het dak.
Rij 23: Haak nog één volledige rij van 20 vasten, maar dan gewone, niet in de voorste of achterste lus.
Rij 24: Begin te minderen en sla de eerste steek over, haak daarna nog 19 vasten.
Rij 25: Zoals rij 24, je bekomt nu 18 vasten.
Rij 26-42: Telkens de eerste steek overslaan, zodat je in rij 42 eindigt met één vaste.
Hecht af en laat een lang eindje draad hangen, dit kun je dan gebuiken om de 2 kanten aan mekaar te naaien.
*

Herhaal nog eens van * tot *.
Naai beiden zijden aan mekaar met zachte, platte vulling ertussen.
(De kant met de lijntjes die je bekomt door in de voorste/achterste lus te haken is de binnenkant of slechte zijde.)

Voor het witte, kleinere huisje:

Hier gebruikte ik haaknaald nr.3 en ook oud garen dat ik nog had.
*
Begin met 20 lossen als beginketting.
Rij 1-19: Haak 20 vasten, keer.
Rij 20: Begin te minderen. Sla de eerste steek over en haak nog 19 vasten.
Rij 21-38: Zoals rij 20, iedere rij minder je één steek door de eerste steek over te slaan.
In rij 38 eindig je met één vaste.
Hecht af.
*

Herhaal van * tot *.
Naai beide kanten aan mekaar ( hier is geen goede of slechte zijde van het werk ) met platte vulling ertussen.

Denk eraan! Als er iets niet duidelijk is, aarzel niet om me te mailen of post een reactie!
Je kunt de huisjes smaller, hoger, breder of lager maken door rijen en steken toe te voegen of weg te laten.  Als je een aantal huisjes maakt, kun je ze ook aan mekaar naaien en als tochtrol in je vensterbank gebruiken.

Patterns ( U.K./Canada terms):

For the grey and beige house

I used a hook nr.9 (UK) and some old synthetic yarn I had.
It doesn't really matter if your house becomes bigger or smaller than mine, it's just decoration.

It is totally build up with single crochets and rows, you work back and forth.

*
Start off with a chain of 20 chain stitches.
Row 1: You then make 20 double crochets.
Row 2 : Again 20 double crochets BUT only insert your hook in the front loop. This is the good side of your work.
Row 3: 20 double crochets but insert your hook in the back loop. This is the backside of your work.
Repeat row 2 and 3 until you've got 22 rows.

Then you start with the roof.
Row 23: First you crochet a full row of double crochets ( normal, not in the front loop or back loop ).
Then you turn and start decreasing.
Row 24: Start crocheting in the second stitch, you skip the first one.
You'll have 19 double crochets now.
Row 25: the same as row 24, you'll end up with 18 double crochets now.
Row 26 - 42: always skip the first stitch, in  row 42 you'll end with only one double crochet.
Fasten off with a long end of yarn.
(With this end you can sew the front and back part of your house together later on.)
*

Crochet again from * to *.
Sew both parts together with some flat filling in between.
(The side with the lines of crocheting in the front or back loop is the inside. )

For the smaller white house

I used hook nr.11 (UK) and again some old synthetic yarn I had.

*
Start off with a chain of 20 chain stitches.
Row 1 - 19: 20 double crochets.
Row 20: start decreasing, skip the first stitch and make 19 double crochets.
Row 21 - 38: same as row 20, skip the first stitch, make double crochets in the other stitches.
In row 38 you'll end with only one double crochet.
Fasten off with a long end of yarn to sew both parts together.
*

Repeat from * to *.
Sew both parts together while stuffing with a flat filling.
(There is no good or bad side on this crochet work.)

Note:

If you have any questions about these patterns, don't hesitate to contact me!
You can change the amount of rows to make the houses smaller or higher, as you like.
Or even wider while adding a few stitches.
When you make a number of houses you can also sew them together to put them in the window sill.

Sigrid x

P.S.: Welke vulling gebruik jij meestal?
What do you use to stuff your crochet?

38 opmerkingen:

  1. Een prachtig kado en zo mooi ingepakt!
    Bedankt voor de patronen Sigrid, fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi cadeautje! De huisjes kleuren heel mooi bij elkaar.
    De vulling die ik altijd gebruik kocht ik in een hele grote zak bij HEMA.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Daphne, dan ga ik eens een keertje kijken bij Hema!

      Verwijderen
  3. Je zult het maar krijgen, zo'n mooi en met liefde zelfgemaakt kado! Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha! Ik heb het toch gezegd: Never make a promise you cannot keep... 't Is wel niet erg hoor, want de huisjes zijn heel mooi geworden!
    Prettige zondag,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind ze geweldig die huisjes en de kleuren super.

    Fijne zondag,
    Edith

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank u voor het patroon, ik was net aan het overwegen wat ik met de wol (een tijdje geleden gekregen van een vriendin haar schoonmoeder) ging maken. Ik denk dat het huisjes worden om te beginnen.
    Fijne zondag,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Het is supersimpel, die huisjes. Zoals jij kunt haken, kun je het vast ook zonder patroon, maar het is een richtlijn hé :-)

      Verwijderen
  7. Wat een mooie huisjes, met veel plezier gemaakt, dat zie je zo. Je hebt het ook erg leuk ingepakt!
    Ik koop mijn vulling altijd hier in het hobbywinkeltje (ik heb al heel wat zakken verbruikt ;-) ), maar soms ook wel eeen oud kussentje als de zak weer eens leeg is ;-) Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer genoeg zijn er niet veel hobbywinkeltjes hier in de buurt, misschien moet ik het eens proberen op het www...
      Jij ook fijne zondag nog!

      Verwijderen
  8. Prachtig cadeautje!
    Ik heb een hele grote zak fiberfill in huis van Jan Sikkes, dat is een stoffenwinkel.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, dat klinkt ook goed, die fiberfill! Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  9. Oh wat leuk!! Ik denk dat ik ze ga maken voor de Sinterklaastijd, zal super gezellig staan! Bedankt voor het patroon. En wat leuk ingepakt zo met die veer, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey ja, da's ook een leuk idee, voor Sinterklaas!

      Verwijderen
  10. Blijven superleuk je huisjes.
    Weet je waar je fijne haaksels prima mee kan vullen, met de restjes draad na het instoppen. En zorg dat heel je familie hun oude gewatteerde jassen inlevert. Ook heel goed als je een agressieve bui hebt.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihihihi! Die agressieve bui, dat moet ik onthouden! Echt een goed idee, van die jassen en die draadjes! Dankjewel x

      Verwijderen
  11. Jij hebt het huisjes virus nog steeds te pakken zie ik wel. Leuk cadeautje zo.
    Leuk dat je ons het patroon wilde geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar nu is het virus overwonnen hoor ;-)
      Ben het zelf eventjes beu!

      Verwijderen
  12. videevulling....oooohh, je bedoelt voor het haakwerkje....
    (sorry, flauw mopje)
    ik (als niet haakster) moest toch ook nog eens iets schrijven hè hihi

    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog steeds in de huisjes-mood... Wat zijn ze leuk!
    En ik ben blij met je gratis patroon, ga het meteen even pinnen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Sigrid,
    Wat een leuke huisjes, ontzettend mooi. Je kunt inderdaad een hele skyline maken ermee. Bedankt voor het gratis patroon :-).
    Fijne dinsdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. A very unique idea! Thank you for sharing the pattern.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zou zeggen; hoe meer hoe beter! Hartstikke leuk! Dankjewel!
    Ik vul meestal met die synthetische vulling van het merk Panda.
    Misschien is het ook leuk om deze huisjes van 100% wol het maken en dan te vervilten, dan hoef je ze niet te vullen?
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. This looks like so much fun! Too bad I have no idea how to create this even with the pattern! :)

    I would love for you to share this with my Facebook Group for recipes, crafts, tips, and tricks: https://www.facebook.com/groups/pluckyrecipescraftstips/

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ooooo ik hou van huisjes :).
    dus deze komt op mijn to do lijstje.
    Erg leuk zeg !! Ik wil ze eigenlijk nu al maken maar ik ga eerst mijn werkjes die nog liggen afmaken haha.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I like too these crochet houses!
    Congrats! and a big hug from Catalonia!