dinsdag 4 oktober 2016

Men cowl: "sleeve in sleeve" (free pattern)



Ook soms zo'n zin in een eenvoudig haakproject? Anders ik wel!
Ik kan ervan genieten om iets te haken met veel kleurtjes of verschillende steken, maar soms moet het gewoon gedachteloos haken zijn.
Rij na rij dezelfde steek, niet tellen, niet nadenken...
Zalige manier om te ontspannen vind ik dat!
En op die manier is deze colsjaal ontstaan.

Do you like crocheting without thinking or counting? I do!
I also like to make projects with lots of different colours or stitches, but sometimes there's so much on my mind that I just want to crochet something simple.
Rows and rows, the same stitch... it's my favorite way to relax!
And it's how I designed this cowl.



En ja, toen hij klaar was, vond ik het natuurlijk weer net iets té simpel en gaf ik er nog een originele draai aan. 
Het uiteinde liet ik een beetje overlappen en naaide ik aan de achterkant en aan de zijkanten vast. 
De bovenkantzijde ( als je snapt wat ik bedoel ) liet ik open.
Nu is dat net een 'zakje', of als je de sjaal draagt, lijkt het een mouw die in een mouw zit...

Mijn ventje mocht (moest!) poseren, maar de sjaal is een cadeau voor mijn vader.
Omdat hij altijd zo veel doet voor ons.
Zoals ook nu weer, onze dakgoot helpen herstellen.
Ik denk niet dat hij mijn blog altijd leest, dus kan ik het hier veilig vertellen.
De sjaal krijgt hij later nog ;-)
Maar jullie krijgen het patroon nu al ( zie onderaan )...



Ofcourse, when it was finished I found it too simple...
So I thought of a way to make a special finishing touch.
I played with the ends and sewed them together as if it was a sleeve that disappeared in the other sleeve.
My husband had to be the model for the picture, although the scarf is a gift for my father.

He always helps us out, like now with our gutter that was broken.
I don't think he always reads my blog, so I can safely show the cowl to you.
He 'll get the scarf later on this week ;-)And you get the pattern right now (below):



NODIG: 1,5 bol Ice Yarn van 100g/360m en haaknaald 5 
( het garen is bedoeld voor haaknaald 4 maar ik wou een losser effect )

Begin met180 lossen,
geen keerlosse,
180 halve stokjes op de beginketting, keer,
*halve stokjes in de voorste lus ( die extra draad die je bekomt door halve stokjes te maken ), keer,
halve stokjes in de achterste lus, keer,*
herhaal van * tot * tot de gewenste breedte.
Zelf haakte ik 21 rijen van 180 steken.


Bij het afhechten laat je een eindje garen hangen waarmee je de colsjaal vastnaait, terwijl die een stukje overlapt.
Nu lijkt het of het ene uiteinde van de sjaal verdwijnt in de 'mouw' van het andere uiteinde ( zie tekening ).



PATTERN ( UK-terms )

You need: almost 2 skeins of 'Ice Yarn' ( 100g/360m ) to use with hook nr.8 but I took a nr.6.

180 chainstitches,
180 half trebles,
* half trebles, insert hook under front loop ( that extra loop you created with the half trebles ), turn,
Half trebles but insert hook under back loop, turn,*
Repeat from * to * until your scarf is wide enough.
I crocheted 21 rows of 180 stitches.

Leave an end of yarn when you fasten off.
This you can use to sew the ends together, like in the drawing above.





Sigrid x






29 opmerkingen:

  1. Hallo Sigrid,
    dat is weereens een mooie sjaal geworden. Je vader zal er wel gelukkig over zijn. Ik moet dit jaar ook nog een paar sjaals haken (met de wol van de wolbeurs) en ik zie er echt op tegen, omdat die dan telkens maar uni zullen zijn...
    Prettige week,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat snap ik! Het wordt toch ook gauw weer saai hé, zo in één kleurtje.

      Verwijderen
  2. Wat grappig! Ik ben net gestart met een simpel project, voor de afwisseling en ontspanning; halve stokjes in de achterste lus :-)))
    Mooie sjaal haakte je! En chapeau voor je ventje. Erg leuk om te zien dat haaksels heel tof en stoer voor mannen kunnen zijn.
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat origineel gedaan! Ik herken het rustgevende wel van haken in één kleur en één steek ... Soms is dat heerlijk, maar meestal ga ik toch voor wat meer afwisseling.

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, mijn volgende project wordt ook weer kleurrijk hoor :-)

      Verwijderen
  4. Wauw, Sigrid, wat heb je dat leuk bedacht, heel origineel! Ik vind hem echt heel gaaf!
    Mocht alles in 1 steek nou saai worden, kun je altijd nog zo'n sjaal met een stoere kabel haken (vind ik ook erg leuk om te doen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, die kabels, daar heb ik helemaal niet meer aan gedacht.. Dat zou nog een goed idee zijn!
      Misschien de volgende sjaal :-)

      Verwijderen
  5. Hey Sigrid,
    Wat een leuke sjaal heb je weer gemaakt. Erg mooi hoor.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Emily, het leukste vond ik dat hij heel snel klaar was :-)

      Verwijderen
  6. Mooi cadeau voor je vader, de sjaal zal van pas komen nu het kouder wordt.
    Dank u voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, de temperaturen beginnen hier ook te dalen dus ik denk dat we inderdaad een sjaal kunnen gebruiken..

      Verwijderen
  7. Mooie sjaal apart met die overslag. Zal het vader blij mee zijn.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En dat was het woord dat ik zocht ; 'overslag' :-)
      Ik kon er niet meer op komen.. hihi

      Verwijderen
  8. Ik maak ook vaak iets simpels tussendoor. Heerlijk is dat.
    Je sjaal is mooi geworden en ook makkelijk voor de mannen. Dan hoeven ze geen knopen
    te leggen. Deze sjaal zit altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, altijd makkelijk zoiets. Zou nog een jeugdversie moeten maken, want die pubers hebben ook geen geduld om sjaals goed aan te doen... Tenminste, die puberdochter van ons toch.:-)
      Groetjes!

      Verwijderen
  9. Ik vind 'm super mooi en stoer! En ik ben het helemaal met Sandra eens dat het leuk is dat je laat zien dat je ook heel goed haaksels voor mannen kunt maken. Mmm... ga ik ook eens over nadenken ;-) En ik houd altijd wel van basic. De haaksteek op zich is soms al mooi genoeg. En zo'n leuke twist maakt het helemaal af.
    Groetjes,
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, het moet niet altijd iets voor vrouwen zijn, en mijn man die draagt mijn gehaakte sjaals met veel plezier want hij vindt ze lekker warm. En mijn vader is er ook altijd blij mee.
      Hm... of zouden ze bang zijn voor mijn reactie? Hihihi

      Verwijderen
  10. leuk Sigrid, ik hoop dat ik dat nog red voor zaterdag, zou een leuk cadeau zijn voor mijn zwager. Bedankt voor het patroon :) groetjes, Mariam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk wel dat dat kan lukken voor zaterdag, succes ermee en ik ben benieuwd naar jouw versie!

      Verwijderen
  11. Echt een mooie, stoere sjaal! Daar zal je vader vast veel plezier van hebben! En heerlijk toch, af en toe zo' n heerlijk, niet te moeilijk haakproject. Daar hou ik ook zo van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Daphne, ik moet alleen nog oefenen om zo'n mooie foto's te maken als jou!

      Verwijderen
  12. That's a lovely cowl and I love simple, thank you for sharing your pattern and linking to the stash party. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. He wat een leuke sjaal zeg. Vind de kleur groen ook heel mooi!
    Knap gemaakt <3

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Very nice! I like seeing a masculine pattern!

    I'd love to have you link up to my weekly Yarn Fanatic Party! This week's party can be found here: http://www.thephilosopherswife.net/2016/10/yarn-fanatic-party-64.html.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's and sure I will place my link to your lovely party!

      Verwijderen