woensdag 19 oktober 2016

The ugly duckling became a swan!


Yes, ik heb die lelijke deken af!
En weet je wat? Ik vind ze mooi nu!
Herinner je je nog dat ik er eind augustus aan begonnen was?
Om al die bolletjes garen die steeds aan de kant bleven liggen weg te werken?

Hurray, I've finished that ugly blanket!
And you know what? I like it now!
Do you remember I started it at the end of August?
To get rid of all the yarn that stayed unused because I didn't like the colour or it didn't fit with the other colours?(Click: "Using ugly colours")



Ik begon enthousiast...
Maar er waren wel erg veel draadjes om in te stoppen...
En het werd niet zo mooi als ik gedroomd had.
Toch haakte ik door, zij het met tegenzin.
Dat is dat typische doorzettingsvermogen van mij, geloof ik.

I started with a lot of courage and want...
But there were so much ends to weave in...
And it turned out not as beautiful as I had in mind.Still I carried on, slowly, without enthusiasm.
Perseverance is quite typical for me, I think.



Toen postte ik het vervolg van deze deken: "The Ugly Blanket - part II".
En Angélique vroeg me in haar commentaar waarom ik er dan mee doorging, als ik er zoveel tegenzin in had?
Het was net alsof ik daarop zat te wachten, tot iemand mij zei:
'Het is oké, je moét niet alles afmaken waar je aan begint.'
En dus legde ik de deken opzij voor een tijdje.
(*Trouwens: Angélique heeft een schitterend blog, je moet echt eens gaan kijken als je het nog niet kende: "Angélique maakt (en beleeft)".)

Then there was my next post about this: "The Ugly Blanket - part II".
And one person, Angélique, asked me why I continued?
If I disliked it so much, just stop with it!
And it was like if I had waited for someone to tell me: 'It's okay, you don't have to finish everything you start.'
So I put the blanket aside for a while.
( *By the way, Angélique has a very inspiring blog : "Angélique creates (and experiences)")


Tot ik een tijd geleden een goeie reden kreeg om het af te maken.
Mijn grootvader (wij noemen hem 'bompa') werd ziek.
En omdat hij vaak dutjes doet in zijn zetel, kon hij toch wel een dekentje gebruiken...
Dus wou ik deze afwerken en proberen wat mooier te maken.
Hierboven zie je hem zonder rand.
En hieronder vind ik hem prachtig: met een warme, rode rand.

Until I got the perfect motivation to finish the blanket.
My grandfather became ill.
He often sleeps during day in his armchair and so I thought he could use a blanket.
So I worked further and tried to make it more beautiful.
Above you see the blanket finished, but without a border yet.  I couldn't leave it that way.

Underneath on the picture, you can see the edging in red.


Ik heb de deken nog niet afgegeven, want eigenlijk wil ik er ook eentje voor mijn grootmoeder (bomma) maken.
Maar deze keer toch een andere steek...
En minder draadjes insteken!
Dus... wordt vervolgd!
Maar van deze ben ik al verlost :-)

I 'm hesitating to give my grandfather this blanket, because I'm thinking to make another one for my grandmother as well.
It would be more fun to give them both a blanket.
But this time, another stitch,... less ends to weave in...
To be continued!




Sigrid x



 PS:  Lang geleden, dus dit weekend ga ik nog eens een 'GIVE AWAY' doen!

PS:  It's been a while, so I'm planning to have a 'Give Away' on my blog this weekend !




40 opmerkingen:

  1. Oh Sigrid hij is harstikke mooi geworden niks lelijke deken. Daar zal je bompa blij mee zijn. En ja die draadjes blijft vervelend.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. IK vind hem ook mooi geworden hoor! Goed dat je doorgezet hebt. Ik ben toevallig een dekentje met dezelfde steek aan het haken het is inderdaad veel afhecht werk dus dat probeer ik tussendoor ook maar wat te doen.Ben benieuwd met welke steek je de volgende deken gaat haken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, ik verplichtte mezelf om na elke 10 rijtjes eerst de draadjes weg te werken vooraleer ik door mocht haken, want ik denk niet dat ik er nog moed voor zou gehad hebben aan het einde!
      Ben benieuwd naar jouw deken :-)

      Verwijderen
  3. Die rode rand maakt m inderdaad helemaal af! Mooi geworden hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Corina! Heb nog lang getwijfeld over de kleur van die rand, maar dit rood geeft een warm effect vond ik.

      Verwijderen
  4. Mooi geworden uiteindelijk. Gauw geven maar, des te langer heeft hij er plezier van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Je hebt gelijk, ik kan beter niet te lang wachten om de deken af te geven.

      Verwijderen
  5. Je kan trots zijn op je doorzettingsvermogen, de deken is heel mooi geworden! Goede keus de rode rand. Daar zal je bompa vast heerlijke dutjes onder doen ;)
    Groetjes,
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vooral de bestemminng maakt hem heel mooi! En de rode rand natuurlijk ;-) Nu hoop ik wel dat je dde deken voor je oma sneller af hebt, anders is het misschien al weer lente en heeft hij geen dekentje meer nodig ;-) O jee, nu ben ik weer de mama aan het uithangen, hahaha! Dank je wel voor de link naar mijn blog, heel erg lief van je! Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, neenee, je hebt gelijk hoor, vandaar dat ik ook een makkelijkere steek ga kiezen, en minder verschillende kleurtjes :-)

      Verwijderen
  7. De deken is heel erg mooi geworden. Geen ugly maar een beauty!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niks lelijk, en mooi gehaakt met een lastige steek. Die rode rand maakt hem helemaal af. Mooi kado hoor.
    Geniet van de herfst Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. je opa zal blij zijn met zo een dekentje, met veel liefde gemaakt, ik vind hem heel geslaagd
    groetjes
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat goed dat je 'm toch hebt afgemaakt, ik vind 'm hartstikke leuk. En ik zou 'm gewoon de ugly blanket blijven noemen, gewoon omdat het zo'n leuke naam is. Je bompa (wat een leuk woord vind ik dat!) zal vast blij zijn met dit heerlijke dekentje. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik dacht nog bij mezelf.. 'ik zal maar grootvader' schrijven, of mijn Nederlands lezers gaan het niet goed begrijpen anders!'
      Maar toen herinnerde ik mij dat jij altijd plezier had als ik Vlaamse woordjes gebruikte, zoals 'fier' en 'plezant', dus toen zette ik het er toch maar bij :-)

      Verwijderen
  11. Een heerlijke en kleurrijke deken, goed gelukt uiteindelijk :-)
    En ja, veel draadjes om af te hechten, daar vind ik ook niks aan.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Soms is het echt goed om iets een tijdje aan de kant te schuiven en er niet naar om te kijken. Net alsof je een vernieuwd inzicht krijgt na verloop van tijd...
    Die rand is zo sterk in het geheel!
    En de herhaling van de lichte delen ook. Het is geen deken die je van dichtbij moet 'beoordelen'.
    Ik vind hem zeer geslaagd en hoop dat je bompa er lekker warm onder blijft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, wat een goed inzicht heb jij over die rand en de lichte delen.
      Klopt wat je zegt, van op een afstand vind ik de deken ook mooier dan kortbij.
      Fijne week nog!

      Verwijderen
  13. Proficiat!!! Ik vond dat deken van het begin af aan al mooi. Soms moet je het echt gewoon laten lopen en het wordt best wel goed. Denk alleen eens aan die bollen, die je nu eindelijk kwijt bent geraakt! En ik denk, dat je bompa heel gelukkig over dat deken zal zijn!
    Heel veel groetjes,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, ik ben ook blij dat ik heb doorgezet ;-)

      Verwijderen
  14. Wauw, hij is af! De rand maakt hem mooi. En bompa zal een heerlijk dutje kunnen doen in zijn stoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die rand maakt veel verschil hé. En ik hoop ook dat de deken heerlijk slaapt ;-)

      Verwijderen
  15. Ik snap dat lelijk niet zo ;) de deken is prachtig geworden, veel werk misschien maar een mooi en uniek exemplaar :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, en ja, uniek is hij zeker ;-)
      (Het lelijke kwam doordat ik toch een paar kleuren heb gebruikt die ik persoonlijk écht niet mooi vind, en het werd anders dan in mijn gedachten eerst)

      Verwijderen
  16. Ik wist het wel, een knappe deken en dan ook nog voor je opa <3
    Ben nieuwgierig naar de kleuren voor je oma ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nothing ugly about this blanket! I think you should give it to your grandpa immediately and not wait until you finish another one.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Superrrr! Geweldige deken, nog geweldigere bestemming!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hij is leuk, heerlijk met al die kleurtjes!! Trouwens bedankt voor je lieve woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooh dat heken ik wel ja... Dat het niet zo uitpakt als gehoopt ;-)! Maar evengoed een heerlijke, mooie deken voor je bompa uiteindelijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Die deken is superleuk geworden. Daar zal je bompa heel blij mee zijn. En ja die draadjes, toch doe ik die altijd achteraf. En eigenlijk vind ik dat niet eens erg. Je ziet de deken dan een echte deken worden.
    Succes met de deken voor je bomma!!
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hey Sigrid,
    Wat een mooie deken is het geworden. Lekker vrolijk en door het wit toch iets rustigs over zich heen. Heel erg mooi, je kunt er trots op zijn ;-). Hopelijk gaat het snel beter met Bompa, beterschap voor hem :-).
    Fijne maandag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. This is SO pretty!

    I would love for you to share this with my Facebook Group for recipes, crafts, tips, and tricks: https://www.facebook.com/groups/pluckyrecipescraftstips/

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen