woensdag 2 november 2016

Enjoying fall & crocheting for Christmas ( + free pattern )


My teenage daughter finds it 'not done' that I crocheted a house, again!
But don't you think it's allowed, for Christmas?
And it's already November, so I'm supposed to think of Christmas ornaments, aren't I?

Anyhow, to make up with her, I also made a little heart.
The clear (dutch) pattern that I started from,comes from a wonderful blog: Atelier Valerie: "een romantisch hartje".
I adjusted it to my taste, by making it smaller, narrower, with stripes and with a different edging.
I'll share my version with you, underneath this post.

Meanwhile I invite you to enjoy some cheerful fall pictures.
I'm crocheting a lot, (a blanket, a scarf,...) but with this warm weather I had to go outside...


Van mijn puberdochter moet ik mij excuseren dat ik wéér een huisje heb gehaakt.
Maar zeg nu zelf, dit huisje mag toch wel, als kerstdecoratie?
En het is november, dus ik mág al aan Kerstmis denken, toch?

Om het goed te maken met haar, haakte ik ook nog een hartje.
Het duidelijke patroon dat als inspiratie diende, vind je hier: Atelier Valerie: "een romantisch hartje".
( Dit blog kende je waarschijnlijk al, en anders: dringend eens gaan kijken! )
Ik maakte het hartje wat kleiner en smaller, haakte streepjes en koos een andere sierrand.
Hieronder deel ik mijn versie...
Intussen laat ik jullie nog even meegenieten van enkele uitbundige herfstsfeerfoto's.

Want ik haakte naast de kerstdecoratie ook nog door aan de deken en begon aan een sjaal, maar met zo'n warme najaarszon, moét je ook eens naar buiten gaan...






Patroon kersthartje

NODIG: haaknaald 3,5, 2 kleuren katoen Scheepjes Larra (of katoen van Wibra, of restjes garen), vulsel, (kraaltjes)

Het hartje wordt heen en weer in rijen gehaakt.
Het onderstaand patroon 2 x haken.


2 beginlossen
Rij 1: sla 1 losse over en maak in de 2de losse 2 vasten
Rij 2: keerlosse, vaste, meerder in de laatste vaste = 3 vasten
Rij 3: wissel van kleur, keerlosse, in elke vaste een vaste, in de laatste steek 2 vasten = 4 vasten
Rij 4: wissel van kleur, keerlosse, in de eerste en in de laatste steek meerderen = 6 vasten
Rij 5: wissel van kleur, keerlosse, in de eerste en in de laatste steek meerderen = 8 vasten
Rij 6: wissel van kleur, keerlosse, in elke vaste een vaste
Rij 7: wissel van kleur, keerlosse, in de eerste en in de laatste steek meerderen = 10 vasten
Rij 8: wissel van kleur, keerlosse, in elke vaste een vaste
Rij 9: wissel van kleur, keerlosse, in de eerste en in de laatste steek meerderen = 12 vasten
Rij 10: wissel van kleur, keerlosse, in de eerste en in de laatste steek meerderen = 14 vasten
Rij 11:  wissel van kleur, keerlosse, in elke vaste een vaste
Rij 12: wissel van kleur, keerlosse, in de eerste en in de laatste steek meerderen : 16 vasten
Rij 13: wissel van kleur, keerlosse, in elke vaste een vaste.

Nu beginnen we met de bovenkant, de 2 boogjes.
1: wissel van kleur, keerlosse, meerder in de eerste vaste, haak dan nog 7 vasten in de 7 volgende vasten, keer  = 9 vasten
2: wissel van kleur, keerlosse, in elke vaste een vaste 

3: wissel van kleur, keerlosse, minder in de eerste en in de laatste steek = 7 vasten
4: wissel van kleur, keerlosse, minder in de eerste en in de laatste steek = 5 vasten
5: wissel van kleur, keerlosse, minder in de eerste en in de laatste steek = 3 vasten
Hecht af.

Het andere boogje maak je net hetzelfde.
Let op dat je aan dezelfde kant aanhecht, anders lopen de strepen niet gelijk.

Bij het 2de boogje hecht je niet af, maar haak je een rand van vasten rondom het hele hartje.
(In elke rij een vaste, in elke vaste een vaste, in de bochtjes haak je een steekje of 2 extra.)


Neem de 2 hartjes en haak ze aan elkaar vast, terwijl je meteen het sierrandje haakt en de vulling er in steekt.
Het sierrandje haakte ik zo: een vaste, 2 lossen, een vaste,... waarbij je geen steek overslaat.


Daarna bevestig je nog een ophanglintje of draadje en eventueel een kraaltje naar keuze.


PATTERN Christmasheart ( UK-terms)

I used hooksize 9 and 2 colours of some cotton yarn like Scheepjes Larra, but any yarn will do.
You also need some filling and maybe a bead.

This heart is worked up in rows, back and forth.
You'll need to make the pattern twice.


Start with 2 chainstitches,
turn,
Row 1: Skip the first chainstitch and make 2 dc's in the second chainstitch

Row 2: Make a chainstitch to turn, dc in the first stitch, 2 dc's in the second stitch = 3 stitches
Row 3: change colour, chainstitch to turn, dc in each stitch, 2 dc's in the last stitch = 4 stitches
Row 4: change colour, chainstitch to turn, in each stitch a dc, but in the first and in the last stitch 2 dc's = 6 stitches
Row 5: change colour, chainstitch to turn, in each stitch a dc, but in the first and in the last stich 2 dc's = 8 stitches
Row 6: change colour, chainstitch to turn, in each stitch a dc = 8 stitches
Row 7: change colour, chainstitch to turn, in each stitch a dc, but in the first and in the last stitch 2 dc's = 10 stitches
Row 8: change colour, chainstitch to turn, in each stitch a dc = 10 stitches
Row 9: change colour, chainstitch to turn, in each stitch a dc, but in the first and in the last stitch 2 dc's = 12 stitches
Row 10: change colour, chainstitch to turn, in each stitch a dc, but in the first and in the last stitch 2 dc's = 14 stitches
Row 11: change colour, chainstitch to turn, in each stitch a dc = 14 stitches
Row 12: change colour, chainstitch to turn, in each stitch a dc, but in the first and in the last stitch 2 dc's = 16 stitches
Row 13: change colour, chainstitch to turn, in each stitch a dc = 16 stitches

Now you start with the arches.
1: change colour, chainstitch to turn, 2 dc's in the first stitch, and then 7dc's in the following stitches = 9 dc's

2: change colour, chainstitch to turn, dc in each stitch.
3: change colour, chainstitch to turn, dc in each stitch, but diminish in the first and in the last stitch = 7 dc's
4: change colour, chainstitch to turn, dc in each stitch, but diminish in the first and in the last stitch = 5 dc's
5: change colour, chainstitch to turn, dc in each stitch, but diminish in the first and in the last stitch = 3 dc's

The other arche is the same, but make sure you start on the same side, otherwise the stripes aren't correct.
After crocheting the second arche, don't fasten off, but crochet dc's around the whole heart.

Do the same with the second heart.
It's easy now to crochet both hearts together.

Do that while stuffing the heart and meanwhile crocheting the border.
I made the edging like this: dc, 2 chainstitches, don't skip any stitch but dc in the next stitch, 2 chainstitches, dc in the next stitch,...

Then make a line to hang up the heart and add a bead if you like.






Sigrid x







37 opmerkingen:

  1. Ik ben nog lang niet uitgekeken op je huisjes. Ben zelf ook nog met allerlei huisjes bezig :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Enfin, één huisje meer is toch niet erg - ze zijn ook zo mooi. En ik zie het al groeien, jouw kerstdorpje... ;-) Zou toch een mooie achtergrond voor het kerststalletje zijn, of niet?
    Nog veel plezier ermee,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, nee, geen kerstdorpje... iets té veel werk. :-)

      Verwijderen
  3. Alwéér een huisje?! Nu moet je echt over de knie hoor! Whahahaaa!
    Dankjewel voor je hartjespatroon en de mooie kleurrijke foto's.
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps :-)
      Wat fijn dat je mijn foto's mooi vindt, ik heb ze niet bewerkt, en ze zijn met een gewoon fototoestelletje getrokken, maar ik vond ze zelf ook wel leuk met al die kleurtjes.

      Verwijderen
  4. Hey Sigrid,
    Hahaha. Het blijven leuke huisjes. Je kunt er mee blijven variëren. Echt zo leuk. Met dat hartje ernaast, prachtige combi. Mooie herfstfoto's, ik kan er ook zo van genieten.
    Fijne avond.

    lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :-) Ik vond het ook leuk met dat hartje erbij, was nog een 3de aan het bedenken, maar geen inspiratie momenteel..

      Verwijderen
  5. Ik heb net 2 huisjes gehaakt volgens uw patroon, ik moet ze enkel nog op mijn blog plaatsen.
    Een huisje voor kerst mag er toch nog bij, niet ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh echt? Wat leuk!! Echt super! Ik kijk er naar uit :-)

      Verwijderen
  6. je hoeft je niet te excuseren hoor ..huisjes zijn gewoon leuk ..ik zelf maak ze van vilt
    voor in de kerstboom ...maar de gehaakte zijn ook heel leuk..
    heel veel groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met vilt lijken ze mij ook prachtig! En misschien iets eenvoudiger/sneller, makkelijker te versieren,... Misschien moet ik dat ook eens proberen!

      Verwijderen
  7. Mooi hoor, het huisje (nooit teveel huisjes) en de herfstkleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. je kan niet vroeg genoeg beginnen voor kerst, in december is het al te laat want dan ben je met andere dingen bezig
    ik heb ooit , lang geleden, meegedaan aan een kerstmarkt en dan moet je wel vroeg beginnen anders heb je niks om in je winkeltje te verkopen
    het hartje mag gerust ook in de boom hangen
    groetjes
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Reacties
    1. Dankjewel, het nogal wat acrobatie moeten uithalen daarvoor, hihi

      Verwijderen
  10. Lovely ornements and pictures !!!
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hahaha, excuses ... Niks hoor! Ik vind je huisje superleuk, en het is toch echt een andere dan de vorige. Bovendien met een vette knipoog richting kerst, dus ...
    Dankjewel voor het patroon van het mooie hartje; ga ik even pinnen!
    Fijn weekend alvast en geniet nog even van de herfstkleuren...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Elizabeth, jij ook alvast fijn weekend!

      Verwijderen
  12. Ja, maar dit is toch een heel ander huisje dan die anderen? En het is voor in de kerstboom, die moet toch mooi gevuld zijn straks ;-) Leuk, zeker met het hartje erbij!
    Dankjewel voor het showen van de prachtige foto's; ik vind dit de mooiste tijd van het jaar, maar wat een pech: vorige week toen de bomen op hun mooist waren met de zon erbij lag ik op bed met griep en heb ik zoveel moois moeten missen! Dit maakt wel wat goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, juist,dat is een goed excuus om nog wat verder te haken, van die boom te vullen ;-)
      Wat een pech van je griep, hopelijk voel je je intussen helemaal beter, er is nog wat herfst over om van te genieten!

      Verwijderen
  13. Wat den prachtige foto's al die herfstkleuren. En volgens mij zijn er al heel veel enthousiastelingen bezig met haken voor de kerst, dus waarom niet? Ikzelf ben er nog niet aan toe, maar dat komt vanzelf. En ach, den huisje meer of minder... Ze blijven leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je!
      Meestal ben ik ook niet zo vroeg met Kerst haken, dit jaar ben ik iets enthousiaster... geen idee hoe dat komt, maar 't kan geen kwaad :-)

      Verwijderen
  14. Hihi, volgens mij vindt je dochter het veel leuker als je dingen voor haar maakt. ;-)
    Maar je huisje ziet er weer helemaal anders, door de kleurtjes. :-) Ze gaan me nog steeds niet vervelen, dus haak maar lekker verder aan je huisjesverzameling. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Carolien, van jullie krijg ik tenminste steun :-)

      Verwijderen
  15. Er kan altijd nog een nieuw leuk huisje bij. En jouw huisjes zien er toch steeds weer anders uit. Ik vind het mooi zo samen met het bijpassende hart.
    Een puberdochter houdt van afwisseling, van nieuwe dingen, van anders dan anders. Dus voor haar is het gewoon wéér een huisje. Voor een puber zo saai. Je moet het nu dus even hebben van de positieve reacties van jouw volgers.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, gelukkig heb ik mijn volgers nog ;-)
      Dat is inderdaad altijd zo fijn om te lezen... Bedankt Margaret!

      Verwijderen
  16. Oh, the Christmas crocheting! So cute!


    I'd love if you'd join me at my weekly Yarn Fanatic Party. This week's can be found here: http://www.thephilosopherswife.net/2016/10/yarn-fanatic-party-67.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you :-)
      I will certainly join your fantastic link party!

      Verwijderen
  17. Thank you for sharing your fall photos - They are lovely! Your heart ornament is adorable, too.
    Have a wonderful week!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. The crochet ornaments you made are so pretty! Thanks for sharing at C&C with J&J.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige herfst foto's!!
    Het gehaakte hart is ook super en lief dat je hem deelt!!

    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh so pretty! :)

    I would love for you to share this with my Facebook Group for recipes, crafts, tips, and tricks: https://www.facebook.com/groups/pluckyrecipescraftstips/

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. superleuk weer Sigrid! Blijf maar lekker huisjes maken. Ik geniet van je foto's :)

    BeantwoordenVerwijderen