woensdag 30 november 2016

Winterblue wrist warmers - free pattern


Eén van de typische kerstcadeautjes die ik graag geef, is een gehaakte sjaal.
Vermits iedereen in mijn nabije omgeving daar intussen al rijkelijk van voorzien is ( geen idee hoe dat komt :-) ), ben ik maar overgestapt op handschoenen of polswarmers.
Zo geef ik ook letterlijk en figuurlijk een beetje warmte deze Kerst...




One of the most typical gifts I like to make, is a crocheted scarf.

But one way or another, everybody close to me has already had a selfmade scarf :-)
So I decided to try and make some gloves/mittens/wrist warmers.
That's also a 'warm' present for Christmas...



Als je ze ook eens wilt haken, heb ik hieronder het patroontje uitgeschreven.
Vraag alsjeblieft meer uitleg via mail als er iets niet duidelijk is!



If you'd like to make them too, I've written down the pattern for you.
Please ask me your questions by mail, if there's something you don't understand.




PATROON

1 bolletje Scheepjes Sammy - haaknaald 4

De polswarmers worden in de lengte gehaakt.
Daarna worden ze dichtgenaaid met een opening voor de duim.

Omdat deze steek rekbaar is, past deze afmeting voor de meeste vrouwenhanden.
Als je ze langer wilt, kun je meer steken opzetten.
Als je ze toch breder wilt, haak je nog een rijtje of 2 extra voor je ze toenaait.

Begin met een ketting van 32 lossen + 1 keerlosse.
Rij 1: Haak 32 halve stokjes,
Rij 2: Keerlosse, haak 32 halve stokjes in de achterste lus.
Rij 3: Keerlosse, haak 32 halve stokjes in de voorste lus ( de allervoorste, het extra draadje dat je bekomt door halve stokjes te haken )
Rij 4 - 19: Herhaal telkens rij 2 en rij 3.
Hecht af maar laat een eindje draad hangen om de polswarmers dicht te naaien.

Haak dit patroon 2 keer.

Naai de polswarmers aan mekaar zoals op de tekening.
Draai binnenstebuiten als je klaar bent.

Als afwerking haak je nog een 'armbandje' dat wordt vastgenaaid als decoratie.
Het dient ook om de polswarmers lekker dicht te houden, want soms raken ze uitgerekt van het vele aan- en uitdoen.

Dit armbandje haak je door 34 lossen te haken, sluit met een halve vaste ( zorg dat de ketting niet verdraaid zit ).
Haak op deze ketting 2 rijen van 34 vasten in het rond.
Hecht af en laat nog een eind draad over, hiermee kan je het armbandje op de polswarmers vastzetten.
Haak ook dit armbandje 2 x.





PATTERN ( USA terms )

1 skein of Scheepjes Sammy ( or other! ) - hook nr.8 (UK) nr.6 (USA)

These wirst warmers are crocheted in rows with half double crochets.
Afterwards the rectangle is sewed to become a wrist warmer with a hole for your thumb.

This stitch is a bit elastic so this size fits for most women hands.
If you do want them longer, start with more chainstitches.
If you want them to be more wide, crochet some more rows.


Start with a chain of 32 chainstitches + 1 extra chainstitch to turn.
Row 1: Make 32 hdc's

Row 2: 1 chainstitch to turn, 32 hdc's in the back loop
Row 3: 1 chainstitch to turn, 32 hdc's in the front loop ( the extra loop you created by making hdc's)
Row 4 - 19: Repeat row 2 and 3.
Fasten of, but leave an end of yarn to sew the wrist warmers.

Make 2 rectangles following the pattern.

Sew the wirst warmers like on the drawing.
Turn inside out afterwards.

To finish them, you can crochet a sort of 'bracelet' as a nice detail.
It also helps to keep the wrist warmers close to your wrist.

This bracelet is made of 34 chainstitches, which are closed with a slipstitch.
Make sure your chain doesn't get twisted.
On this chain you crochet 2 rows of 34 single crochets ( in circles ).
Fasten of, but keep an end of yarn to sew the bracelet on the wirst warmer.
Make 2 bracelets, one for each wrist warmer ofcourse.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



En jullie? Wat haken jullie voor Kerstcadeautjes?


What are you making as Christmaspresents?


Sigrid x




37 opmerkingen:

  1. Aaahhh ze zijn leuk geworden!! Dankjewel voor je uitleg!
    Lieve groetjes,
    Sandra
    P.S. Dit jaar geen gehaakte kerstcadeautjes. Maar dat kan veranderen natuurlijk :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je!
      PS: Hoeft ook niet hé, voor minstens 4 personen ga ik niks haken omdat ze al zo dikwijls iets gehaakts krijgen en anders worden ze het beu :-)

      Verwijderen
  2. Hallo Sigrid,
    ik zou dan graag een paar wanten (want ik heb nogal snel last van koude vingers) hebben. Ik kan er dan wel niet mee haken, maar dat is dan niet zo erg. Dat blauw is niet slecht - tussen welke kleuren kan ik nog kiezen?
    GEINTJE!!!!
    Vorig jaar sjaals, dit jaar handschoenen, maak je dan volgend jaar mutsen?
    Viel plezier ermee,
    Marjan
    P.S.: Dit jaar maak ik sjaals, bedkruiken en kerstbollen voor cadeautjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk cadeau! En wat zijn je foto's weer mooi :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi setje. Ik heb nog geen idee wat ik zal haken, misschien wel eens niks "gehaakts", moet ook kunnen.
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! En tuurlijk hoef je niks te haken, want voor mijn naaste familie haak ik dit jaar ook niks, die zijn dat anders misschien beu :-)

      Verwijderen
  5. Zo'n kado vind ik een prachtig gebaar, letterlijk en figuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zijn mooi! Slim om ze rekbaar te haken. Ik heb al een aantal paren voor mijn zonen gemaakt, maar in vasten en dat geeft niet erg mee. En dus ga ik je patroon opslaan, wie weet komt het nog van pas ;-) Dankjewel!
    Oh, en mooi kleurtje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! In vasten is nochtans wel lekker warm denk ik.

      Verwijderen
  7. Wat een leuke polswarmers bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Superleuk Sigrid, dank voor het delen ❤️, liefs, Mariam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooi,ga dit ook een proberen en volgend jaar mutsen heb ik gelezen, suertof ideetje
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey Sigrid,
    Wat een ontzettend leuke polswarmers zeg. Ik sla het patroon op, het komt op mijn to do list hihi. Ik heb net wol ingeslagen om een sjaaltje voor mijn buurvrouw te maken, Ik heb van haar een heel mooi kleed gekregen voor op mijn kamer en ook al eens een mooie stoel. Ze geeft graag dingen weg dus nu wil ik haar iets teruggeven. En ik heb garen gekocht voor mijn oma voor een sjaal en ik ben van plan om nog een sjaal voor mijn moeder voor kerst te gaan maken. Ik hoop dat ik dat allemaal rondkrijg voor kerst. We hebben nog maar 24 dagen te gaan ;-) hihi.
    Fijne donderdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, zet de turbo-haakkracht maar aan dan ;-) Succes! x

      Verwijderen
  11. Mooi weer. En die krans is ook mooi. Zelf gebreid? En gaat daar verder nog iets mee gebeuren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Ja, die krans heb ik zelf gebreid. Ik pijnig mijn hersenen hoe ik hem verder wil afwerken... Heb elke dag een ander idee :-)

      Verwijderen
  12. Cool! And I could use them right now, it is freezing here this morning.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We've also had a few freezing days, but now it's better again.

      Verwijderen
  13. Super leuk patroon! Zelf heb ik toch liever handschoenen met vingertjes, want de topjes zijn bij mij juist het koudst, hihihi!

    Groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, ik heb er ook liever met vingers. Deze zijn voor de 'jeugd' die ten alle tijde moet kunnen whatsappen enz... :-)

      Verwijderen
  14. Hi Sigrid,
    Wow your hand warmers are just beautiful and you did a great job making them!
    Thanks for sharing at C&C with J&J.
    Julie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. A beautiful pair of mittens! I love it!
    Happy December!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Thank you for sharing in my link up last week.
    A New party is open. Welcome.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. A proud papa. Thank you for the beautiful scarf. X

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Very Pretty!! :)

    I would love for you to share this with my Facebook Group for recipes, crafts, tips, and tricks: https://www.facebook.com/groups/pluckyrecipescraftstips/

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Thank you for linking these to the stash party and congratulations you have been featured! I hope that you will continue to share your lovely makes throughout 2017. :) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Geweldig idee! Ga je weer volgen hoor.... tegen kerst 2017 liggen ze bij mij ook klaar. Bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen