donderdag 8 december 2016

Wavering...


Sometimes I'm so insecure about my crochet.
The past few days I've been doubting and not being pleased with my crochet projects.
This blossom blanket I made in the beginning of this year ( See: 'Blossom Blanket' ) didn't have the right size for our double bed.
It's design was rather crowded and although it's quite unique, I'm just not happy with the result.
So I began to make an edging, to fit our bed better and hopefully to improve the whole blanket.

Soms heb ik van die momenten, dat ik echt niet tevreden kan zijn over mijn haakwerk.
Alles mislukt of ik heb gewoon geen goed idee.
De deken die je ziet op de foto haakte ik in het begin van dit jaar (( Zie: 'Bloesemdeken' ).
Maar ze was eigenlijk niet breed genoeg voor op ons tweepersoonsbed.
Achteraf gezien vond ik het ontwerp ook nogal druk.
En hoewel het best origineel is, zo'n vierkant tussen strepen, krijg ik er soms hoofdpijn van als ik er lang naar kijk :-)
Ik begon er een rand rond te haken, om ze dus breder te maken en hopelijk ook wat mooier.


An endless edging...
Downunder you can see how it was when I finished it back in springtime 2016.
I'm adding some granny stripes around the whole blanket and it seems to be a neverending story!
I've crocheted 5 rows now and it's still way too small.
But I'm not giving in, that's just not my style.

Een eindeloze rand, zo blijkt.
Hieronder zie je hoe de deken 'klaar' was dit voorjaar.
Ik haak granny stripes rond de hele deken en na 5 lange rijen zijn de gewonnen centimeters nog lang niet genoeg.
Maar ik ben nog niet van plan om op te geven.


I also started another pair of wrist warmers or fingerless gloves.
But the yarn I used is a bit thin and the stitch therefore isn't that effectful as in my previous pair.
Sigh.
Again doubting and being discontent.


Ik haakte ook nog een paar polswarmers, zoals de blauwe, maar nu met Sparkle van Zeeman.
Dat garen is echter wat dunner en door de samenstelling en vorm geeft de steek een minder goed effect. Zucht!
Opnieuw niet zo tevreden.


Then there's also my winter wreath.
I wanted to knit for once and I succeeded to wrap a wreath with my knitwork.
Now there's the issue that I just don't have a clue what to do next with it.
Cover it with crochet flowers or leaves?
Sew beads on it?
Leave it simple or make it rather busy and festive?
Then there's that little voice inside of my head that whispers: 'Ha ha, when you cover the whole thing up with crochet, you could have crocheted the base as well, you won't see the knitting anymore. You didn't have to bother and knit that whole thing so painfully slowly.'

Dan heb ik ook nog mijn winterkrans.
Ik wou per sé nog eens een keertje breien en het lukte me om de krans in te pakken met breiwerk.
Maar nu... geen flauw idee wat nu.
Versieren met gehaakte bloemen en blaadjes?
Kraaltjes op naaien?
Het simpel houden of juist overdreven feestelijk?
Dan komt dat fluisterend stemmetje in mijn hoofd: ' Poeh, als je de krans bedekt met allerlei haaksels, dan zie je gebreide basis niet eens meer, daar heb je dan zoveel moeite voor gedaan!'


Sometimes my insecureness even tells me that my crochet isn't good enough for a blog.
What am I thinking to show pictures of my projects on the web?
Those times I only see the mistakes I make.
Maybe I'll just have to crochet something new to clear my mind...

Have you ever had such thoughts about your craft?
How do you cope with that?
Or are you always quite happy with the result of your work? 


Soms gooit mijn onzekerheid echt roet in het eten.
Hoe kwam ik er ooit op dat de wereld zat te wachten op mijn haakblog?
Wie zegt dat mijn haakwerkjes wel goed genoeg zijn om op het web te zetten?
Ach...
... Misschien is alles wat ik nodig heb, een nieuw troostend haakwerkje :-)

Nee, ik hengel niet achter bevestiging, ik wou gewoon even eerlijk laten weten dat ik soms echt zit te klooien en te twijfelen.
Zou iedereen dat af en toe niet hebben?
Hoe ga jij daar dan mee om, als je niet zo trots bent op je creatie?
Herken jij dat, of ben jij echt altijd best tevreden met wat je maakte?




Sigrid x



PS: En terwijl ik dit berichtje afmaak, begint er een idee voor de krans te rijpen in mijn hoofd...

PS: And while finishing this blog, there's a little idea slowly growing in the back of my head, perhaps the wreath is going to be saved this time...




39 opmerkingen:

  1. Super dat je een idee hebt voor je gebreide krans, ik vind hem heel mooi geworden! Jouw ploswarmers vind ik echt knap hoor!
    Heb ik ook en meer dan eens en nu slaat de twijfel nog erger toe omdat mijn grootste fan er niet meer is....
    Soms lukt het me wel van de eerste keer en dat is heel erg fijn hé, dit is nog maar zelden hoor!
    Maar doe net als jij..... Niet opgeven! Het is zo fijn om wat met een klein steekje begon ineens vorm krijgt...
    Ben er zeker van dat jij nooit lang zonder inspiratie zal zitten en doorbijtertje als je bent... geraakt wat je in gedachten had ook af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Myriam.
      En ik snap dat het voor jou nu ook niet zo'n fijne periode is.
      Daarom bewonder ik je eens te meer, dat je de moed hebt om verder te gaan x

      Verwijderen
  2. jazeker...natuurlijk heb ik dat ook. Op mijn blog schreef ik laatst dat mijn deken die af was 'blogwaardig' was...later moest ik daar nog aan denken. Wat raar dat ik dat zo noem...alsof het aan bepaalde eisen moet voldoen. Toch werkt dat vaak wel bij mij of ik laat het zien maar dan wel als iets wat een misser is. Moeten we niet doen eigenlijk! Het feit dat we creatief bezig zijn is toch al blogwaardig? Je ziet...ik leer weer van jouw blogje! Die deken van jou komt vast goed...een hele klus idd. Ik verdeel dat soort klussen dan in kleine hapjes. Dus bv elke dag een half uur aan die rand haken. Dan schiet het uiteindelijk toch op zonder vervelend te worden. En ondertussen lekker iets nieuws beginnen ;)! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie tip, de grote taak verdelen in stukjes :-)
      Dankjewel voor je begrip en lieve commentaar!
      x

      Verwijderen
  3. hoe herkenbaar. Ik vind mijn eigen werk ook zelden mooi , terwijl ik er met zoveel enthousiasme aan begin.
    Persoonlijk vind ik je deken mooi, ik denk dat die rand erom heen het beeld rustiger maakt. Goed dat je volhoudt.
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Manon, dat ik precies wat ik in gedachte had met die rand :-)
      En het is bemoedigend dat alle creatievelingen zich er in herkennen.
      Dankjewel voor je begrip en commentaar x

      Verwijderen
  4. Hallo Sigrid,
    ik kan je best verstaan, mij gaat het ook dikwijls zo: Twijfelen - niet tevreden zijn - afmaken of uittrekken? - laten liggen - er nog eens over nadenken...
    Natuurlijk heb ik al veel meer gemaakt, als ik op mijn blog heb getoond: en over deze dingen ben ik me zeer onzeker, ofwel weet ik dat ze gewoonweg niet goed (genoeg) zijn.
    Soms heb ik meer ideen, als ik ooit zal kunnen omzetten, soms zit ik ervoor en kan het beeld in mijn hoofd niet omzetten es soms weet ik echt niet wat te doen. Zo heb ik b.v. al een hoop "gebrainstormed" voor Alexandras Self Challenge, maar ik weet echt niet, wat ik moet maken (traditional grannies - oeioeioei...) es de eerste zaterdag van Januari komt altijd maar dichter, hé...
    Zucht,
    Marjan
    P.S.: Ik zou een breed band om de zoom slaan en aan dat band zelfgehaakte kerstbollen met andere decoraties laten hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, fijn, doe jij ook mee met de Granny-challenge van Alexandra!
      Ik heb een vaag idee voor de eerste post, maar oei oei, het komt inderdaad steeds dichterbij.
      Ik ga inderdaad een lint om de zoom doen van de krans, wordt vervolgd.
      Bedankt voor je lieve commentaar steeds x

      Verwijderen
  5. Gewoon niet opgeven, je ziet dat er toch altijd weer een idee in je opkomt.Maar verevelend voelt het wel als je niet tevreden bent.
    Maar ik denk dat we daar allemaal wel eens last van hebben, ik in ieder geval wel.
    En eigenlijk vind ik je krans zo ook al mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jeanette x
      Er zijn veel mensen die de krans in z'n eenvoud al oké vinden, dus ik ga er inderdaad niet te veel aan toevoegen.

      Verwijderen
  6. Dat is toch heel normaal, dat het niet altijd helemaal lukt zoals je bedacht had?
    En wat nu zo grappig is: je deelt je gedachten hierover en je krijgt een nieuw idee binnen! Ik ben benieuwd wat het wordt!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Akkelien, voor je trouwe commentaren op mijn blog.
      Jij klinkt altijd zo vrolijk en positief dat ik er vanzelf ook weer blij van word :-)

      Verwijderen
  7. I think creative people are often overly self critical, I too am like this... I love the colours in your blanket, it looks fabulous and your wreathes are very festive.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're right. I shouldn't be too critical.
      Thank you for your kind comment!

      Verwijderen
  8. Beste Sigrid, ik zit ook heel vaak te dubben hoor. Vind iemand anders dit wel mooi ? Hoe begin ik nu met de afwerking ? Meestal laat ik mijn werkje dan liggen, mooi in het zicht. Door er lang genoeg naar te kijken vanuit verschillende hoeken kom ik toch steeds tot een behoorlijk eindresultaat. En weet je Sigrid,......zolang we ons amuseren en de nodige ontspanning vinden in wat we doen, zijn we volgens mij goed bezig.
    Lieve knuffel,
    Bere-nice

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Hilde, fijn te lezen dat je je er ook in herkent.
      En dat is waar, zolang de creativiteit plezier brengt, is het goed.
      x

      Verwijderen
  9. Juist fijn dat je een blog bent begonnen. Natuurlijk genieten we graag van alles waar jij tevreden over bent, maar ook van de dingen die je niet helemaal naar je zin vindt. Ik dnk dat maar weinig haaksters en breisters totale perfectie bereiken. En wat je zelf niet zo mooi vindt, vinden anderen knap gemaakt en wel mooi. Zoals die deken. Ik herken die twijfels wel. Soms haal ik dan mijn haakwerk uit en maak er iets anders van (bijv. met mijn tweepersoonsdeken die op bed toch niet zo mooi was als gedacht).
    Goed dat jij doorzet en de deken verandert om hem wel naar jouw zin te maken.
    De gebreide krans is prachtig in zijn eenvoud. Mooi lint gebruiken en gewoon ophangen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar Margaret, handwerk kan eigenlijk nooit perfect zijn.
      En ik ga inderdaad gewoon een lint rond de krans doen, denk ik.
      Dankjewel voor je begrip en fijne commentaar!

      Verwijderen
  10. Hey Sigrid,
    Ik denk daar ook wel eens aan, waarom zou er iemand op mijn blog zitten te wachten. Zeker in het begin dacht ik dat vaak. Maar dan krijg ik van die lieve reacties, zoals van jou, en dan weet ik weer dat het vast wel goed zit. Je hebt een super mooi blog en je hebt altijd leuke ideeën. En soms gaat iets goed en soms gaat iets mis ;-). Het hoort erbij.
    Fijne avond.

    lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk Emily, soms lukt het en soms niet.
      Dankjewel voor je oppeppende woorden! x

      Verwijderen
  11. Niet zo negatief doen over jezelf hoor. Gelukkig lees ik aan het eind dat je alweer een idee kreeg. Ik heb meestal niet het gevoel dat het niet is geworden zoals ik wel wilde. Maar ik denk wel altijd, hoe zou een ander het eigenlijk vinden?
    En inspiratie moet vanzelf komen en niet als het moet. Zoals bij je krans. Gewoon even laten rusten en laten liggen.
    En je blog is leuk. Je laat mensen nog eens nadenken. Gewoon zo doorgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je bemoedigende woorden, Corrie.
      Het moest er gewoon eens uit, ik zat inderdaad in een negatieve bui.
      Maar nu lukt het weer beter :-)

      Verwijderen
  12. Heel herkenbaar hoor...soms denk ik ook niks lukt en niks voegt iets toe...Nu ik ook sokken brei pak ik op zo een moment een sokkenbreiwerkje. Dat voegt altijd iets toe en hoef je niet zo creatief voor te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel goed idee, van die sokken :-)
      Dankjewel Martine x

      Verwijderen
  13. You do beautiful work, Sigrid. Happy Friday!
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb ook wel eens projecten op mijn blog die ik niet echt geslaagd vind of zelfs niet meer bestaan omdat ik het dan weer uithaal. En weet je, ik vind het eigenlijk nog makkelijker om over die projecten te bloggen dan over de projecten waar ik trots op ben, want dan ga ik het vergelijken met de werken van anderen (o ja, ook met jouw werken) en dan voel ik mij zo klein in de haakwereld! Het is maar goed dat mijn zoon een van mijn grootste fans is en mij regelmatig oppept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, die kids kunnen toch een lieve steun zijn hé, mijn dochter was ook de allereerste die mijn blog volgde :-)
      Dankjewel voor je reactie Angélique x

      Verwijderen
  15. Hoi Sigrid, ja hoor, twijfelen doen we allemaal wel eens en soms worden dingen echt heel mooi, bijna mooier dan je gedacht had (dat zul jij toch ook hebben? ) en soms valt het gewoon erg tegen, dan klopt het ergens niet. Maar ik denk altijd maar, nieuwe ronde nieuwe kansen.
    En die krans? Niet meer teveel aan doen, hij heeft zo al een warme uitstraling, voor zover dat kan bij een krans ;-)

    Succes en groetjes, Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zinnetje ga ik onthouden: 'Nieuwe rond, nieuwe kansen' , dat gebruiken wij hier niet echt, maar ik vind het wel een leuk gezegde.
      Dankjewel Roelien!

      Verwijderen
  16. Ach balen wanneer je er zelf niet zo blij mee kunt zijn...! Wat een werk dat deken!! Ik vind de kleuren heel mooi!
    Zelf haak ik ook met sparkle, zojuist kerstballen mee gehaakt. Ook brei ik er een muts mee, maar dan mix hem met gewone royal en dat gaat best! Toch de leuke sparkle erin, maar niet dat stugge :-)
    Lieve groet!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Wat een goed idee om de sparkle te mixen met ander garen! Ja, meestal valt het goed mee, dat garen, maar voor dit motiefje lukte het niet zo goed.

      Verwijderen
  17. Ik ken het... Soms denk ik 'wauw' en ben ik mega trots op mezelf. Andere keren denk ik 'amateuristische kluns!'...
    Boven staat een plastic krat met maaksels die ik niet weg kan gooien, maar die ik nog niet eens weg zou willen geven, omdat ik er niet tevreden over ben. Foute materiaalkeuze, slordigheidsfoutjes, kleurenblunders, noem maar op.
    Maar weet je? Stiekem weet ik ook dat ik alleen maar leer als ik 'fouten' maak. En er vervolgens van leer.
    Een kwestie van;
    Oei! Ik groei! :-)))
    Fijn dat je het gedeeld hebt xxx
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's ook waar Sandra, die fouten maken we gewoon/zelfs met opzet, om er uit te kunnen leren ;-)
      Hihi, dankjewel voor je lieve woorden!x

      Verwijderen
  18. Ik vind je gebreide krans prachtig. Een paar echte takjes hulst met rode bessen erop misschien. Less is more.
    Hou je haaks, je maakt prachtige spullen en fleurt je omgeving en blogland op, X

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I think your blanket is just beautiful, yes there is more work to be done if you want it bigger, but it will be worth it. THe wreath is beautiful too, I think if you knit a beautiful bow that would be gorgeous, so simple and so beautiful. I have been knitting and crocheting for years but I am still insecure when it comes to the final product. You are not alone in that. However you should be proud, your work is beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. :-) Ik snap je volledig. Ik heb het pas nog gehad met mijn babydekentje voor Arthur.
    Niet alles wat je hier laat zien moet perfect zijn. ;-)
    Soms is het het beste om iets opzij te leggen en na een tijdje neem je het project weer op en en dan heb je zoiets van jaaaaaaa dat is het. En dan is het op 1-2-3 klaar.
    En je krans komt helemaal goed, is het niet voor deze kerst dan wel voor die van volgend jaar. Aan mijn kerstkrans hang ik kleine felgekleurde kerstballetjes, ik zet er een pinguïn in en lijm er lettertjes op. Op deze manier zie je je haak/breiwerk nog goed. (http://coupe-woolly.blogspot.be/2014/12/eindejaars.html)

    Groetjes
    Carolien

    P.S. Je blog zou ik niet meer willen missen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wow...this is so pretty! :)

    I would love for you to share this with my Facebook Group for recipes, crafts, tips, and tricks: https://www.facebook.com/groups/pluckyrecipescraftstips/

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen