vrijdag 10 februari 2017

Change of plans...


Dit kommetje moést ik gewoon even haken...ook al was mijn project met de vierkantjes nog niet helemaal af :-)
Ik vond namelijk nog oud garen terug, hetzelfde dat ik ooit gebruikte om mijn eigen gymzak te haken toen ik 13 jaar was.
Die gymzak heb ik niet meer, maar dat overschot aan garen kon nog dienen voor iets anders!
Er hing nog een wikkel rond: Scheepjes Vrillée fine, en het is zo'n 25 jaar oud.
Mijn handen jeukten echt om er aan te beginnen.
Ik had trouwens een perfect excuus: een vriendin van mij verdiende een kleine verrassing.
Gewoon omwille van wie ze is en wat ze doet.


This bowl I just had to make... although my other project wasn't finished yet.
I happened to find some old yarn back, the same I used when I was only 13 to make my own gymbag.
I don't have that bag anymore, but I can use the yarn to make something new!
The paper on the yarn says it's Scheepjes Vrillée fine, and it's about 25 years old.
Couldn't wait to work with it!
I also had the perfect excuse: a friend of mine deserved a little surprise.
Just because of who she is and what she does.



Ik haakte een eenvoudig rond mandje met 2 draden tegelijk en haaknaald 4.
Als extraatje naaide ik er nog een wit sierlintje aan.
Ik vond het wel passen bij het tere voorjaar dat er voorzichtig zit aan te komen.


I crocheted a simple basket with 2 threads at the same time.
I sewed a white ribbon on the edge, so it would fit springtime that is almost here.



Want de lente komt er echt aan!
Ja... het eerste sneeuwklokje komt piepen in onze noordgerichte tuin!
Prachtig! Ik houd ze goed in de gaten, want ze zijn wonderbaarlijk als ze opengaan.
Vroeger vertelde mijn moeder dat je de sneeuwklokjes kon horen luiden als je maar stil genoeg was.
Maar ik heb ze nog nooit gehoord, jullie?


It really is almost springtime!
The first snowdrop appeared in oud backyard!
I watch them because I don't want to miss the moment they open up.
When I was little, my mother used to tell me and my sister that we could hear them ring, like bells, if only you were silent enough.
But I never heard a sound... Have you?


En dit was dus het project dat ik even aan de kant heb gelegd voor het kommetje...
Ik heb er wel al een aantal neutralere kleurtjes aan toegevoegd.
Effen vierkantjes afgewisseld met deze felle squares.
Het plan was dat ik ze ging gebruiken als 'yarnbombing' en er een lantaarnpaal mee ging versieren.


So this was the project I put aside for the bowl...
I did add a few neutral colours in the meantime.
The plan was they were going to dress up a lamppost (yarnbombing!)



Maar... dit garen komt ook nog uit de oude doos.
Hiermee heb ik ooit leren haken van mijn moeder!
En terwijl ik tevreden haakte, kwamen er zoveel herinneringen boven...
Uiteindelijk kon ik dit garen echt niet laten uitregenen en verkleuren buiten aan een paal.
Ik hoop dat jullie het mij niet kwalijk nemen, dat ik de 'yarnbombing' nog even uitstel.
Maar dit wordt een vrolijk babydekentje en dat ga ik jullie volgende keer laten zien!


But... this yarn also carries memories.
My mother taught me to crochet with these skeins!
And while I was working, all those memories came back to me...
So in the end I couldn't bare the thought of letting this yarn become ugly in wind, light and rain.
I do hope you won't blame me for postponing the yarnbombing.
I think these squares will make a special baby blanket.
Next time I'll show you the result!






Sigrid x





58 opmerkingen:

  1. Wat een mooie kleur! Prachtig dat oude garen, en zo leuk dat er dan een herinnering aan kleeft. Geeft het net wat extra. Gaat je vriendin zeker blij mee zijn!

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Froukje, deze kleur zie je inderdaad niet veel meer tegenwoordig.
      Ik heb nog genoeg om er iets anders mee te maken ook, joepie :-)

      Verwijderen
  2. Wat een prachtige kleuren allemaal, gewoon een voorjaarsexplosie, kunnen we wel gebruiken met dit koude weer.
    fijn weekend
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Manon :-) Ja, laat dat voorjaar maar komen, brrr!

      Verwijderen
  3. Wat een mooi mandje en prachtig met dat witte kantje eraan!
    En ja, dat snap ik, dat je toch een andere bestemming kiest voor deze vierkantjes met dierbare herinneringen!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Garen vertelt veel verhalen, mooi!
    Je kommetje vind ik prachtig en ik denk dat het goed is om heel ons leven soms te luisteren of we een sneeuwklokje horen, X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, dat heb je goed gezegd, stilletjes blijven luisteren af en toe...

      Verwijderen
  5. Hey Sigrid,
    Wat een mooi mandje/kommetje is het geworden. Leuk om dat oude garen te gebruiken :-).
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Emily!
      Zou toch zonde zijn hé, om dat oude garen links te laten liggen.

      Verwijderen
  6. Mooie herinneringen heb je aan de garens. Dat kun je niet laten verregenen buiten. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk kommetje. En lekker nostalgisch bezig geweest met het garen. Voor zowel het kommetje als voor de granny's. Groot gelijk dat je de yarnbombing (Kende het woord nog niet) nog even uitstelt want het zou zonde zijn als die prachtkleuren verdwijnen.
    En nee; klokjes nog nooit horen luiden ;-)
    Fijn weekend. Groetjes van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou het ook niet over mijn hart krijgen om die wol te gebruiken om rond een paal te hangen.
    Dat wordt een kleurrijk babydekentje, met lieve herinneringen.
    Mooi mandje.
    Geniet van het weekend,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een lief mandje! De vriendin is er vast heel blij mee en blijft dan vooral zijn wie ze is en doen wat ze al deed door dit aanmoedigingscadeautje :-)
    Ik geef je groot gelijk dat je een dekentje maakt van de mooie vierkantjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, jij kunt toch altijd zo'n grappige comments geven :-)
      Maar dankjewel, en ja, dat is de bedoeling hé, wat die vriendin betreft ;-)

      Verwijderen
  10. Yarnbombing would be cool but I understand how you feel about this yarn. The suares are beautifully colorful! I like the little bowl:)

    Hugs!:))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, wat leuk. Dat je die wol nog had zeg.
    En je granny's zijn ook al zo mooi. Gelijk heb je dat je ze niet laat verregenen.
    Een dekentje is een veel mooier doel.
    Ik ben toch al niet zo voor al die versieringen buiten. Ik vind het zonde van mijn tijd en maak er dan liever iets voor wat een ander ook kan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wol is nog uitgekomen bij het opruimen, maar ik was wel blij met die ontdekking.
      En ja, ergens heb je wel gelijk: dat het zonde is van de tijd en dat het een beetje onnuttig is, die yarnbombing.

      Verwijderen
  12. Zo zie je maar weer, wie wat bewaard.........
    Mooie fijne herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het lag nog in mijn ouderlijk huis, in een vergeten dekenkist.
      Maar ik ben er natuurlijk blij mee :-)

      Verwijderen
  13. Wat een lief teer kommetje. Ik snap wel dat die gemaakt moest worden. En ik snap ook dat je je prachtige granny's niet om een lantaarnpaal wilt binden. Veel te mooi! Xx Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Esther ;-) Ik wist wel dat creatieve zielen het zouden begrijpen :-)

      Verwijderen
  14. Prachtig haakwerk! Je zou toch niet zeggen dat het garen al 25 jaar oud was..., ik vind het een superleuk kommetje geworden en weet zeker dat je iemand daar heel blij mee hebt gemaakt.
    Eerlijk gezegd ben ik blij dat je de vierkantjes niet voor yarnbombing gebruikt...
    Ik heb er niet zoveel mee hoor... (yarnbombing hè..). Van mij hoeft echt niet alles een doel te hebben, maar om nou brei-of haakwerk om een lantaarnpaal te doen ...
    Geniet maar van je mooie vierkantjes! En als er zoveel herinneringen aan de wolletjes zitten, is het misschien beter om het dekentje zelf te houden.

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ja, daar moet ik nog eens over nadenken, of ik het dekentje misschien toch voor mezelf ga houden...

      Verwijderen
  15. Wat een geweldig lief kommetje ... mooi!
    Garens met zulke fijne herinneringen horen een mooie bestemming te krijgen. Groot gelijk heb je!
    Prachtige foto van de sneeuwklokjes.
    Haak ze verder aan het dekentje en een goed weekend,
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Sigrid,
    iets anders tussendoor MOET gewoon zijn - we kunnen niet de hele tijd alleen maar grannys haken, niet?
    Én je hebt helemaal gelijk die mooie wol vol herinneringen niet aan een lantaarnpaal te bevestigen. Dat zou veel te jammer zijn en je zou er toch spijt van krijgen.
    Prettig weekend,
    Marjan
    P.S.: Hier is er nog niets van de lente te zien, we hebben zelfs weer sneeuw!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, jij weet hoe dat voelt hé, van eens te moeten afwisselen met haken :-)
      PS: Hier ook opnieuw sneeuw :-(

      Verwijderen
  17. You are right! Those lovely squares will make an adorable baby blanket! As for the bowl - the color is super soft. I too am having some bowls made, but will post about them at the end of the month.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk dat mandje van het hergebruikte garen van een haakwerk uit je jeugd. Met een gymtas kun je misschien niet meer zoveel nu. Maar dat mandje is hartstikke leuk. Nieuw leven.
    Ook een nieuw leven in jouw tuin! Ik was een paar weken geleden aan het speuren voor sneeuwklokjes, maar ik was te vroeg. Maar nu krijg ik de kans dus om er wel ééntje te zien.
    Zonde inderdaad om het garen waar je mee leerde haken buiten te hangen.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Nee, hihi, een gymtas heb ik nu niet meer nodig ( of eigenlijk wel, maar ik ben te lui ) :-)

      Verwijderen
  19. wat een leuk mandje! en een prachtig sneeuwklokje! ik zal hier ook eens op inspectie of ik er al een kan ontdekken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, en geniet van de inspectieronde ;-)
      Binnenkort ook weer krokusjes!

      Verwijderen
  20. Wie wat bewaart, die heeft wat! Echt leuk, dat je nu met dat oude garen weer iets eigentijds hebt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk die kommetjes om te maken hè. Ik denk dat ik er vandaag ook nog eens eentje start.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, altijd fijn om zonder veel nadenken te haken :-)

      Verwijderen
  22. I agree with you, those squares will be better used by turning them into a baby blanket, especially with all the special memories the yarn hold for you. The basket is sweet and just perfect for Springtime. There are snowdrops here that are already in bloom but it's been very wintry this weekend - it's definitely not Springtime yet, at least not here in the UK! x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, too bad, overhere it was also snowing in the weekend! But today the weather forecast had predicted over the 10°C so that's really springtime :-)

      Verwijderen
  23. I love that your yarn projects bring back so many wonderful memories. Love that little bowl for your friend.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hi sigrid! I love love love the colours in those squares! I agree. I would feel sad to see them fade in the weather. A baby blanket sounds amazing! And that little crochet bowl reminds me if duck eggs it's so cute!
    Xox Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  25. wat een mooi cadeau heb je gehaakt! Van de week tijdens de handwerkochtend heeft Ivonne de laatste draadjes van de oude wol verwerkt. Dat was heel speciaal. ik schrijf er van de week wel een blog over. liefs, Mariam

    BeantwoordenVerwijderen
  26. The bowl is beautiful, Sigrid, and such a perfect color. Your friend will love it.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dat kommetjes is heel mooi, ziet er zelfs zacht uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Sofie, in realiteit zit er toch iets onverwachts stugs in het garen, maar het valt heel goed mee.

      Verwijderen
  28. I love your bowl and squares you made. Thanks for sharing them at C&C with J&J.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Your bowl will make a very pretty gift for your friend and those squares are beautiful :)

    BeantwoordenVerwijderen