zaterdag 25 maart 2017

Crochet struggle, the Poppy stitch and some charity.


De afgelopen week begon ik aan verschillende haakwerkjes.
En trok ze allemaal weer uit.
Het wilde even niet.

This week I started several crochet projects.
And ripped them all out again.
It just wouldn't work.


Toen sloeg ik een oud haakboekje open ( 'Stekengids' van Het Rijk Der Vrouw ).
Het is een boekje dat ik van mijn mama erfde, het is minstens 35 jaar oud.
Er staan zwart-wit foto's in van heel veel verschillende haaksteken.
Eéntje sprak me aan omwille van de naam: 'Papaversteek'.
Die ging ik eens proberen, voor een lentesjaaltje.

Irritated I opened an old crochet book ( 'Stitchguide' by 'Het Rijk Der Vrouw' ).
It's a book I inherited from my mother, it must be at least 35 years old.
It's full of monochrome pictures of different stitches.
My eye fell on one of them, mostly because of the name: 'Poppy stitch'.
I was going to try it out, for a springtime scarf.


Ik gebruikte heel toepasselijk ook oud garen, gemixt met nieuwe katoen.
Het vordert niet zo goed, want de laatste tijd gebeurt er hier altijd wel iets.

I used suitable old yarn, mixed with some new cotton.
It's not going as fast as I'd like it to, there's always happening something around here.




Maar als ik deze vrolijke vierkantjes zie, dan glimlach ik.
Ik ga er nog een hele stapel haken, want het is voor een goed doel.
Op het blog van Kruissteekmieke las ik een oproep om mee te haken aan dekentjes voor zieke kinderen.
(Op facebook vind je meer uitleg op de groep Regenboogdekens.)

But then I look at these cheerful squares, and I'm already feeling much better.
I'm going to make much more granny squares, for charity.
On the blog Kruissteekmieke I read about blankets they give to children who are very ill.
(You can find the organisation on Facebook Regenboogdekens / Rainbow Blankets.)


En wanneer je daaraan denkt, aan kinderen die geen kind kunnen zijn en vechten om te genezen...
dan is het mislukken van je haakwerk of geen tijd hebben om te haken toch echt niet zo erg meer.
Dan lijkt mijn haaknaald wel te vliégen, als ik zo'n granny haak.
Ik ben dan trots dat een paar van mijn vierkantjes zo'n kind misschien wel kunnen doen glimlachen of toch een beetje warmte kunnen geven.

Ik moet wel bekennen dat ik vroeger nooit te vinden was voor 'goede doelen'.
Omdat ik er zo'n vaag beeld van had en niet wist of het er wel allemaal correct aan toe ging.
Maar sommige doelen lijken me tegenwoordig echt persoonlijk aan te spreken.
En met die vierkantjes kan weinig verkeerds gebeuren, toch?

PS: Haak jij soms voor het goede doel? Welk en waarom?


And when I think of those children, who can't just play and go to school, but spend their days in hospitals... Then I don't mind if my crochet projects end ripped out or something.
As long as the squares are going well, and really, it seems to me that my crochet needle grows wings when I work on these squares.
It makes me feel good to believe that my squares can help to give a child some needed warmth.

PS: Do you crochet for charity? Which charity and why?



Sigrid x






30 opmerkingen:

  1. ben wel een beetje ontroerd door dit blogje, ik kan je verzekeren dat het soms deugd doet om voor het goede doel te haken, zo haakte ik eens een dekentje in de C2C steek (zeker één van mijn geliefde steken) en hiervan werd een fotootje doorgestuurd van het patiëntje met het dekentje, wat was ik apetrots (http://kruissteekmieke.blogspot.be/2015/06/regenboogdeken.html)
    Koester het boekje, ik heb hier ook oude boekjes liggen maar van 3 suisse, je kan toch ideetjes ervan gebruiken maar dan met ander mooier garen
    groetjes
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is mooi, als je dan ook kunt zien waar je deken terecht komt...
      En van 3 suisses heb ik ook nog boekjes liggen, vol met filet-tafelkleedjes en gordijntjes. Is al een feest om er gewoon naar te kijken hé.
      Fijn weekend!

      Verwijderen
  2. Leuk, die 'oude' zaken. Ik haakte jaren geleden inktvisjes, voor couveuse baby's. En ook knuffels en een deken voor een goed doel, dat ondertussen niet meer bestaat.
    Fijn weekend , groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die inktvisjes heb ik aan me voorbij laten gaan, omdat het nogal correct moet zijn ( wat zeker te begrijpen is! ). Maar in elk geval zul jij dus ook wel het fijne gevoel herkennen dat je krijgt als je iets haakt voor een goed doel.
      Geniet van het zonnige weekend,
      Sigrid

      Verwijderen
  3. Hallo Sigrid,
    ik heb - eerder door toeval - ook al eens voor een goed doel gehaakt: grannys voor dekens, die dan werden verkocht en de opbrengst ging naar een vereniniging, die daklozen helpt.
    Deze week wil mijn haakwerk ook niet echt vorderen (ok, dat ligt dan waarscheinlik vooral aan het overlijden von mijn ops, die 101 geworden is - gisteren was de begrafenis), maar dit soort tegenslagen kennen we allemaal en daarna gaat het ook wel weer bergop. Die kombinatie tussen oude en nieuwe garens vind ik heel mooi en aan de papaversteek zou ik ook niet hebben kunnen voorbijlezen...
    Prettig weekend,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar dat je soms blijft uithalen omdat het allemaal eventjes niet lukt. Heel veel sterkte/succes met de barrières.
    Ik heb voorheen heel veel amigurumi weggegeven, misschien dat ik dat ooit in de toekomst wel weer eens ga doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iets doen met de handen, geeft het hoofd rust. En dan ook nog voor een goed doel, dat dient meerdere doelen ineen. Ik wens je een goed weekend met veel vitamine D, X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Soms wil het niet lukken, hè? Herkenbaar ... En ach, ja er zijn veel ergere dingen in de wereld ... relativerend ...
    De regenboog-granny's toveren bij mij een glimlach te voorschijn. Mooi om op die manier iets voor een ander te kunnen betekenen!
    Groetjes, Ilse (by-ik.blogspot.nl)
    PS: de link op mijn blog naar jouw patroontje ... graag gedaan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook al zo mooi: haken voor het goede doel.
    De papaver steek is erg leuk!
    Ook ik ben dol op die oude brei en haak boekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke steek. Leuke kleuren voor een lentesjaaltje. En voor het goede doel, nee, daar haak ik eigenlijk nooit voor. maar wel leuk dat je het doet. :-).
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi project voor zieke kindjes, zelf heb ik nog niets gemaakt voor een goed doel.
    Nog veel haakplezier met je lentesjaaltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke steek inderdaad!
    En wat een kleurrijke granny's, met recht regenboog!
    En ja, ook ik haak voor goede doelen, ook granny's momenteel.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoop dat het snel weer beter zal lukken met het haken.
    Gelukkig heb je je vrolijke stapel nog voor het goede doel.
    Ik heb samen met mijn zus een stapeltje dekens en kleertjes gehaakt voor een kinderziekenhuis in Nepal. En we kregen foto's, dat is zo ontroerend.
    Fijn weekend, met veel zon hopelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, mooi, als je dan op foto kunt zien dat het echt gebruikt wordt.
      En ja, zoiets raakt je dan wel.

      Verwijderen
  12. Ach, soms ben je zomaar door iets getroffen. En dat is mooi, ondanks dat de werkelijkheid niet zo mooi is... Ik maak ook weleens dingen voor een goed doel, maar ik kijk wel bewust hoe de lijntjes van de organisatie lopen en of het goed terecht komt!
    De zachte kleurtjes van je haakwerk vind ik wel heel mooi. Volhouden maar..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, even checken hoe de organisatie precies werkt. Het zou zonde zijn van alle moeite en goede bedoelingen als het niet terecht kwam hé.

      Verwijderen
  13. Gelukkig dat andere mensen dat ook wel eens hebben dat het niet wil lukken.
    Maar je sjaaltje gaat toch heel leuk worden.
    En voor een goed doel iets maken geeft veel voldoening. Ik maak bijna altijd alles voor het goede doel. Het meeste handwerk wordt verkocht en dan gaat de opbrengst naar een project in Moldavië. Goede kennissen hebben daar goede contacten en het geld wordt op de juiste manier besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook leuk, op die manier. Daar kun je dan ook echt op rekenen dat het goed terecht komt, je opbrengst.

      Verwijderen
  14. Wat wordt dat leuk Sigrid! Het is altijd leuk om in die oude boekjes te sneupen en er wat leuks uit te maken, zo denk je straks bij je sjaaltje altijd aan je moeder.

    En wat een leuk iniatief, ik heb 1 keer kerstsokjes gehaakt voor conveuse kindjes en dat geeft toch altijd voldoening. Ik denk dat ik ook maar ee paar vierkantjes ga haken, vind het een leuk idee!

    Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt als een hartverwarmend goed doel, dat van die kerstsokjes.
      En heel leuk, als je ook een paar vierkantjes meehaakt!
      PS: Daar had ik zelfs nog niet aan gedacht, dat mijn sjaaltje dan extra betekenis krijgt :-) Dank je!

      Verwijderen
  15. Mooi! Haken voor een goed doel. Laatste
    Haakte ik mee voor het goede doel: borstprotheses. o.a. Voor mensen met borstkanker. Bij Zaansgeluk kwam ik dit tegen en had mij opgegeven, en dat gaf een heel goed gevoel.
    Nog een fijne zonnige zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een heel mooi doel. Ik vind het echt fijn dat ons haakwerk enkele lelijke dingen in het leven een klein beetje mooier kan maken.

      Verwijderen
  16. You are so lovely to make those squares for children in need. BLess your heart for making something cheerful that will be loved.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb nog nooit gehaakt voor een goed doel maar als ik dit zo bij je lees word het misschien wel eens tijd. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  18. The colors for the scarf look fantastic - just perfect for a spring scarf!
    The granny squares, with their happy colors will make a joy - infused blanket!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I knit squares for the Salvation Army charity to make into small blankets for older people. Your squares are very pretty, I think crochet is much prettier than knitting but I just can't get the hang of it, I need to practice more :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Crocheting things for charity is a great idea. The granny square blanket would be especially appreciated both for warmth and comfort and also for the cheerfulness of the colours. I haven't donated anything I've made for charity and I really admire your efforts. x

    BeantwoordenVerwijderen
  21. I crochet for the homeless, but not for any organizations that donate to the sick... There's too many contaminates in my home with the hubby's job. :(
    It's good that you look at ripping back in such a motivating way. Sometimes it can feel like such a failure or wasted time, but I always try to look at it as practice - Or at least a lesson learned, lol.
    Have a great day!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Erg mooi die vierkantjes haken voor zieke kindjes! Mijn moeder haakte een tijdje terug van die schattige octopusjes voor te vroeg geboren baby's in het ziekenhuis, ook erg leuk idee vond ik! Ikzelf ben niet zo'n ster in het haken... Simpel gaat nog wel maar is iets te ingewikkeld dan haak ik al snel af;). Erg leuk sjaaltje ook trouwens, prachtige kleuren:)!

    BeantwoordenVerwijderen