dinsdag 18 april 2017

The spaghetti experiment


Ik was wat aan het rondneuzen in mijn voorraadje wol en knutselgerief.
En toen ontdekte ik dat ik wel heel veel schoenveters had verzameld.
Een hele hoop zwart-witte spaghettislierten.
Mijn hoofd ging meteen in overdrive.
Zou ik er iets mee haken?
Maar ik had op dat moment geen zin om te vechten met een dikke haaknaald als ik de veters als garen zou gebruiken, dus kon ik er misschien omheen haken.

I was poking in my stash last week.
There's yarn, yarn and yarn, but also stuff to tinker with.
A bunch of shoelaces caught my eye.
Black and white spaghetti, waiting to get untangled and become ... what?
My head was tossing and turning, what could I crochet with this?
Didn't feel much like using the shoelaces for yarn, because that's hard work with a big hook.
Maybe I could crochet around it?



Door het gewicht en de stevigheid van de veters kon dit werkje dienen als een tafelloper.
Enthousiast begon ik er aan.
En begon te twijfelen.
Dus haakte ik nog 12 rijen verder, in de hoop dat het effect dan specialer zou zijn.
Maar de zwart-witte lijnen vielen niet genoeg op en ik moest de uiteinden vastnaaien zodat je de loper veilig in de wasmachine kon steken.
Sommige veters waren zachter en plooiden dubbel als ik er omheen haakte.
Zucht! Meestal ben ik niet zo drastisch, maar plots was mijn geduld en enthousiasme weg, dus dit experiment... belandde in de vuilbak!

The laces are solid and not too light, so this could become a table runner...
I immediately began!
And started to doubt.
Not willing to give up yet, I made another 12 rows, hoping that would make it better.
But the black and white effect was not what I had in mind and I had to sew the ends, because otherwise this project could never be washed in the machine.
Some shoelaces were softer and bended too much while crocheting.
Sigh! I'm usualle not drastically, but suddenly I had enough of it.
So this experiment ended up like trash...




Toen ben ik maar begonnen aan het volgende project (iets met een oude voorliefde).
De foto is overbelicht, maar dat houdt het nog een klein beetje spannend.

En die schoenveters?
De overschot ligt terug weggestopt, voor als ik nog eens een 'experimenteer-aanval' krijg.
Haak jij trouwens altijd met garen of heb je ook wel eens iets anders geprobeerd?
Heb jij misschien een leuk idee voor de veters?


Thus I started the next project, something safe but nice.
The light in the picture is too strong which makes it more fun when I show you the real colour and finished item next time.


The shoelaces?
Safely tucked away!
Until my next experimental phase...
Do you always use regular yarn to work with?
Or have you got any idea what I could make with those shoelaces?




Sigrid x



36 opmerkingen:

  1. Too bad that your experiment went wrong. My idea for the shoelaces is to use them as strings for small crochet sacs/sachets, maybe with a bead & knot at the end of the laces (and maybe the plastic part cut off). Your new project looks sweet! Will it become a little tower? Have a good week!
    Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Nata, your suggestion sounds good.
      ( ps: The new project will be a little row of houses...)

      Verwijderen
  2. Jammer dat je experiment niet gelukt is Sigrid. De huisjes zijn wel erg leuk. Ik heb zelf ook zo'n project liggen, het had een soort poncho moeten worden met een capuchon maar het was veel te groot. Ik denk dat ik het uit ga halen, maar heb ik geen zin in.
    Een hele fijne week gewenst.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    ps. hoe gaat het met je dochter?? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo'n project uittrekken, daar heb ik soms ook geen zin in. Zoveel gedoe hé.
      Met de dochter gaat het al wat beter, hoewel tanden en elleboog nog steeds pijnlijk zijn.
      De tanden moeten nog goed worden opgevolgd en het blijft nog even malse voeding eten.
      Maar voor de rest is ze alweer haar gekke zelf :-)

      Verwijderen
  3. Op zich wel een interessant experiment.
    Ik heb (nog) geen suggestie voor je.
    Dat andere ziet er zo mogelijk nog interessanter uit! Leuk, weet iets met huisjes :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Your new project looks nice. I don't know about the shoelaces - maybe weave a basket...I expect one day you will think of something unexpectedly and they will be just right :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's Janine! And that's also a good idea about the basket.

      Verwijderen
  5. Toch vond ik die schoenveters mooi omhaakt... Misschien een ander project ermee? Een tafelloper is wel groot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb nog lang zitten twijfelen om er een mandje van te maken ofzo, maar dan zat ik nog met een naad en de bodem en... Maar inderdaad, iets niet té groot zal beter lukken.

      Verwijderen
  6. Het was in elk geval leuk geprobeerd. Het is nu in elk geval weer uit je hoofd.
    Misschien nog een idee om de veters te vlechten en er een ketting van te maken?
    Ik houd het tot nu toe bij echt garen.
    Je huisjes worden weer heerlijk vrolijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, leuk, Corrie! Vlechten als ketting! Misschien straks eens uitproberen...

      Verwijderen
  7. Leuk dat je zulke uitstapjes probeert! Alleen zo kun je misschien iets heel leuks bedenken, een trend zetten misschien wel en dat zou toch erg gaaf zijn. Wie niet waagt, die niet wint.
    Gelukkig zijn er ook nog de veilige huisjes om op terug te vallen als het even niet meezit ;-)
    Volgens mij kun je met veters heel goed macramé-en of schoenen dichtknopen :p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha Angélique, wat een superidee om er je schoenen mee dicht te knopen!
      Hihihi! Wij dragen hier bijna geen veterschoenen trouwens ;-)
      Macramé is wel een leuk idee!

      Verwijderen
  8. soms heb je iets in je hoofd dat het proberen waard is, of het altijd lukt is ook de vraag, je moet het toch even proberen en dan is er soms na een helder moment de oplossing
    je kan ook een raasterhaken van stokjes en die veters hierdoor weven, wel per twee, eentje op en af en da ander in af en op (alsje begriipt wat ik bedoel, je knoopt e aanhet uiteindeaan elkaar zodat ze niet los komen in de was, groetjes
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's ook een goed idee Micheline, dat weven tussen een raster. En dan per 2 in een wisselende richting, ja... Mmmh, misschien dit weekend nog eens een poging wagen!

      Verwijderen
  9. Geen idee wat je met de veters kan doen - makramee misschien? Tijdens het opnieuw inruimen van het atelier ben ik ook over een paar mislukkelingen gestruikelt en heb ze in de vuilbak geworpen (om plaats en zenuwen te sparen!). Ik heb eens met papierlinten gehaakt, het resultaat was ok, maar mijn handen deden dagen lang pijn (haaknaald nr. 8 en stug papier...). Na ja, dan gaan we nu geduldig wachten om te zien, wat je met de huisjes gaat doen.
    Prettige dag,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O jee, ja, dat klinkt niet leuk, met dat grof papier haken.
      En inderdaad, opruimen is ook goed voor de ziel hé!

      Verwijderen
  10. Oh, maar ik vind je schoenveterprojectje er toch wel heel erg leuk uit zien hoor... Zonde om meteen in de prullenbak te mikken. Wie weet wat je er ooit nog eens mee doet. Soms moet een idee een tijdje rijpen en groeit het vanzelf uit tot iets ...
    Huisjes zijn altijd leuk, net als hartjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het al een tijdje opzij liggen hoor Elizabeth, wou er nog een mandje mee maken of iets dergelijks.. Maar ook dat was te veel gedoe.
      Enfin, ik heb nog veters over, dus wie weet, wat komt er nog in mijn hoofd op ;-)

      Verwijderen
  11. Ik vond de omhaakte schoenveters er toch wel leuk uitzien. Misschien werkt het niet als je ze samen gebruikt, maar enkel kan wel, bijvoorbeeld als haarbandje of armbandje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vond het al zo dapper dat je er mee begon! Wat een klus! Zoiets zou ik niet bedenken. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dapper was het misschien wel, hihi. Soms heb ik wel gekke ideeën :-)

      Verwijderen
  13. Creatieve mensen hebben op zijn tijd iets wat niet helemaal lukt. Laat het een poosje liggen en later kom je op een nieuw idee. Een idee dat wel werkt. Natuurlijk jammer, maar gelukkig ben je nu weer met iets bezig wat zeker mooi wordt.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Margaret, inderdaad, ook van mislukkingen leer je hé.

      Verwijderen
  14. Haha zo gaat dat soms met onze creatieve geesten. Laat in de vuil akkoord liggen en ga lekker door met je huisjes.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk voortkomt uit je veter-project ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een idee! Zou er niet opkomen. Benieuwd wat het met de huisjes gaat worden,

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik haakte ooit zo'n bruin koord om, pfff.... dat lukte me niet. Hoe dit kwam, weet ik niet, maar het idee vond ik wel leuk.
    Soms eventjes wat aan de kant leggen, vormt nieuwe ideetjes!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk idee. Jammer dat het geen succes bleek. Ik zal het in mijn achterhoofd houden. Heb hier ook nog wat veters waar ik eens een poging op zal wagen. Ik heb eens een lang stuk springtouw van de rol gekocht. Wilde het gebruiken voor haak instructiefoto's maar ook dat was geen succes :)
    Zoals ik het lees gaat je huisjes haakwerk wel lukken. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je vindt vast nog wel iets leuks om met die veters te doen :-)
    Je huisjes worden mooi.
    Ik haakte ooit eens pannenlappen met repen geknipt uit oude t-shirts. Ik verwachte er niet zoveel van maar het resultaat was mooi (vond ik). Ik gebruik ze al een paar jaar trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Veters.... gewoon in je schoenen doen hihihi!
    Zeker na het lezen van deze post. Ze zijn gewoon ongehoorzaam en moeten blijkbaar geknoopt en gestrikt worden, anders gedragen ze zich niet! :-)))

    BeantwoordenVerwijderen