dinsdag 30 mei 2017

Cool basket... and some chat


Je wilt niet weten hoe lang ik aan dit eenvoudige mandje bezig ben geweest!
Niet aan het haken zelf, dat ging vlot met cotton van Zeeman en haaknaald 4.
Maar ik wou er een bijzondere rand aan maken.
3 verschillende randen heb ik geprobeerd, alle 3 heb ik ze weer uitgetrokken.
Toen dacht ik aan een label.
3 verschillende labels geprobeerd, en alle 3 afgekeurd en losgemaakt.
Tot ik wat begon te prutsen met lapjes jeans en plots was het (eindelijk!) goed.

Don't ask me how long it took me to finish this small basket!
The crocheting went well but I wanted to add a special edging.
I tried 3 different borders... and ripped all of them out.
Then I tried 3 different labels... and detached all 3 of them.
Until I played with some patches of jeans and suddenly (finally!) it looked good to me.



Vorige keer vroeg Sofie zich af hoe ik een rits met de hand kon innaaien.
Uitleggen kan ik dat niet goed, maar ik veronderstel dat het hetzelfde is als machinaal...
Alleen trager en met minder rechte steekjes ;-)

Last time one of my readers asked me how I put the zippers in my pencil cases by hand.
I guess it's the same as with a machine, only slower and the stitches are not all the same... ;-)



In onze tuin bloeit eindelijk mijn pioenroos.
Ik wou dat ik haar geur ook kon vastleggen, héérlijk!
Onder de reuzegrote bloem zie je onze Bella zitten.
Weet je nog? Mijn kat met de 3 pootjes?
Hij doet het prima, is snel, behendig en gelukkig, behalve af en toe een beetje krampen of spierpijn.
De spieren van het pootje zitten namelijk opgeplooid in het stompje dat nog overbleef.
Dat wist ik niet, tot ik dus mijn dierenarts achter die spierpijn vroeg.
Er moet nog eelt op groeien zodat hij er geen last meer van heeft.

In our garden my peony flowers, and everytime I pass it I have to put my nose in it!
Its scent is almost overwhelming!
In the picture you've probably noticed my cat too.
It's Bella, the one with the 3 legs if you remember?
He's doing fine! Except sometimes spasms and/or muscle ache.
That's because they folded his muscles (from his amputated leg) underneath the stump.
I didn't know that actually, until I called the vet to ask her about his spasms.
Within some time there will grow callus on it and then he won't have pain anymore.



En deze staartveer is van een ekster, gevonden in de tuin.
De eksters in onze tuin zijn totaal niet bang van onze weldoorvoede katten. 
Ze dagen ze uit en proberen onze brave poezen weg te jagen, haha!
Toch moet één van onze katten een klauw hebben uitgestrekt en vliegt er nu een ekster met een pluim minder. Tja, dat komt er van zeker?
Mooi hé, dat blauw en groen in het zwart.
Trouwens, de grijze veer op de eerste foto komt van een blauwe reiger.
Die raapte ik op aan de vijver toen ik ging wandelen met mijn zus vorig weekend.
En zo ben ik automatisch toch weer begonnen met pluimen te verzamelen...
Wordt vervolgd waarschijnlijk ;-)

And this is a feather of a magpie I found in the garden.
The magpies aren't afraid of our well-fed cats.
On the contrary, they even try to scare our cats away, haha!
Still I think one of my cats must have used his nails for one time and that there's now a magpie with a feather less somewhere.
But it's beautiful, isn't it? The greens and blues in the black?
By the way: the grey feather in the first picture is one of a blue heron.
I picked that one up while I went for a walk with my sister, nearby a pond.
And that's how I, unconsciously, started collecting feathers again...
I guess this means... to be continued :-)




Sigrid x




40 opmerkingen:

  1. Ja ja, soms wil het gewoonweg niet lukken en dan plots vindt je het passende. Tof mandje - komer er daar nog pluimen bij?
    Veel groetjes en ten laatste tot zaterdag, hé,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ja, ik raap elke wandeling wel eens een veer op, dus er komen er nog bij :-)
      Tot zaterdag inderdaad, moet dringend gaan verder werken!!

      Verwijderen
  2. haha, ik ken dat...iets niet naar je zin en uittrekken maar..
    Je pioenroos is prachtig ik hou er ook zo van.
    gr. Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Hanneke! Jammer dat er maar 2 bloemen aan mijn plantje komen. Ik zal hem eens wat goeie grond/compost moeten geven.

      Verwijderen
  3. Heerlijk dat de pioenrozen weer bloeien. Toch wel 1 van mijn lievelingsbloemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eind goed al goed ...
    Een geslaagde creatie ...
    Pioenrozen zijn prachtige bloemen ...
    Ik droog er altijd om blijven van te genieten ...
    Fijne dinsdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben altijd bang dat als ik ze droog de blaadjes er zomaar vanaf zullen vallen.
      En 'vers' vind ik ze toch het mooist. Hoewel een gedroogd exemplaar ook wel iets heeft...

      Verwijderen
  5. Oh randjes die haak ik wel 3 of 4 keer opnieuw en maar uitproberen. Helaas ben ik zelf niet zo'n naaister maar deze rand van ik super.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Sigrid,
    Wat een mooie pioenrozen, wij hebben ze ook in de tuin staan. Je mandje is erg leuk geworden, stoer hoor. Wat fijn dat het goed gaat met je kat, op de spierpijn na dan.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Emily! Ik wou dat ik er meer had, van die pioenrozen. Ik heb 2 plantjes staan, maar er is er maar eentje die bloeit. Misschien moet ik ze wat extra voeding geven ofzo, want wij hebben kurkdroge, arme zandgrond hier.

      Verwijderen
  7. Ja , soms zit het gewoon niet mee en willen de ogenschijnlijk makkelijke dingen niet lukken. Maar hetbis toch een heel mooi mandje geworden, met prachtige veren
    Fijne week, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Manon! Jij verzamelt ook veren hé ;-)

      Verwijderen
  8. Die pioenroos is echt prachtig! Ik geloof onmiddellijk dat hij heerlijk ruikt :-)
    Je mandje is leuk geworden, mooi om veertjes in te verzamelen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is dat soms toch? Dat iets gewoon niet lukt. En dan ineens, hoepla, er komt bijna vanzelf iets moois tevoorschijn. Leuk zo.
    En wat een prachtige bloem. En van die veren daar zou je er meer van moeten hebben.
    Kan je een dreamcatcher maken. Is helemaal hip.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. The feather is gorgeous. I am in love with feathers and feel when you find one it is a special gift from nature just for you! Love your basket.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That's a beautiful thought, a gift from nature :-)

      Verwijderen
  11. Mooi, die pioenroos, dat zit er bij mij nog steeds niet in, zag ik vandaag.
    Erg leuk, je mandje! En fijne blog om te lezen en te bekijken :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Akkelien! Ik heb ook nog een 2de pioenroos en die bloeit dit jaar ook niet. Ik weet niet goed hoe het komt, maar hij heeft al jaren niet gebloeid. Misschien gewoon pech, ofwel moet ik wat meststof geven..

      Verwijderen
  12. Ik heb pioenrozen gekocht, maar ben bang dat ze niet uitkomen. Jammer ik vind ze zo mooi. Leuk mandje voor je veren verzameling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het duurt wel een tijdje eer de knop opengaat. Hopelijk komen ze toch mooi open te staan!

      Verwijderen
  13. Nice job on the basket Sigrid! Applying the denim patch looks like the right thing for it!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I know it well. The whole project goes smoothly and then one detail trips you up :-) But well worth the effort! This little basket is a darling.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je laat veel moois zien! Pioenrozen kun je scheuren in de herfst om ze te vermeerderen, maar dan slaan ze vaak één of twee jaar over met bloeien. Er is veel over te lezen op het internet.
    Het mandje is stoer met het label.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Erg stoer geworden, dat mandje! Ik zou ook wel pioenrozen in de tuin willen. Lijkt me schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo zal er in menig creatief huis heel wat gemaakt en opnieuw gemaakt worden. Hier in ieder geval ook :) Fijn dat poezebeest zo goed en snel opgeknapt is en belangrijkst, zich nog gelukkig voelt op zijn 3 pootjes. Dat zal ook door de liefde van thuis komen. Ja mooi hè dat parelmoereffect in veren. Wat leuk een reigersveer. Die heb ik nog nooit aangetroffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. :-) Zo gaat dat soms het haken gaat vanzelf, maar die afwerking om het project helemaal af te maken dat kan uren duren. Maar je hebt het weer mooi afgewerkt. :-)
    Wauw die pioen: PRACHTIG!

    Maak er nog een leuke dag van.
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi mandje, mooie veer en prachtige bloem! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het zit duidelijk in de details. Je moeet er af en toe iets voor uithalen, maar het eindresultaat is een mooi mandje. De pioenroos is prachtig. De poes zit er mooi onder verscholen.
    Net als jij heb ik een poes met drie poten. Bij haar is de hele poot met schouder geamputeerd, waardoor zij de fantoompijn en spierpijn wordt voorkomen. Mijn poes rent blij en vol energie rond. Zo bijzonder om te zien wat een poes op drie poten allemaal kan. Met drie poten in zij behendiger in het vangen van muisjes en vogels dan mijn twee poesen met vier poten (helaas). Dus kijk niet raar op als jouw driepootje toch een vogel (bijna) vangt.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik wou dat ze dat bij onze kat ook hadden gedaan dan! Het ging ook allemaal zo snel toen, ik wist er niks van af. En ja, ze kunnen nog heel erg veel. Het enige wat onze kat niet meer kan, is hoog springen. Maar dan zet ik gewoon een stoel of een poef als tussenstapje naar de vensterbank :-)
      Grappig om te lezen dat je andere poezen niet zo'n goeie muizenvangers zijn ;-)

      Verwijderen
  21. Wat een mooi mandje. Het label maakt hem bijzonder en helemaal af.
    Prachtige kleuren in de veren. De natuur is zo mooi!
    Fijn dat het weer een stuk beter gaat met de kat.
    Zonnige groetjes,
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. I love your basket and your peony is beautiful :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. I'm so sorry to hear that Belle is still recovering from her operation. I'm jealous of your beautiful peony! It's amazing!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een leuke mand! En die veer is gaaf om zo toe te voegen.

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  25. That IS a cool basket! I have been wanting to cut out a couple jean pockets, and put them together in a project. Would be neat to incorporate them into a crochet project like you did here. Nice!
    Alexandra
    EyeLoveKnots.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen