woensdag 30 augustus 2017

"Happy Birthday" infinity scarf (free pattern)


Ik heb een hele lieve dochter die onlangs 12 werd.
Twaalf is een grote mijlpaal en een goeie reden om haar eens extra te verrassen ( dat doe ik namelijk heel graag).
Naast allerlei andere kleine cadeautjes, haakte ik 2 sjaals voor haar.
Ook al is ze een echt zomerkind, het zal snel weer herfst worden.
Van beide sjaals krijgen jullie het patroon, maar ik begin vandaag met de sjaal die ik zelf het mooist vind.
Mijn dochter Emily vond de andere sjaal het mooist, maar die is dan voor de volgende keer.
(Als je mijn Facebookpagina volgt, heb je er al een glimp van opgevangen!)


My only daughter became 12 last weekend.
12 is very special, so I thought it would be great to surprise her ( that is so much fun to me! ).
I shopped her a few small gifts and crocheted 2 scarfs for her.
Althought she's a real summerchild, it will soon be fall.
You get the pattern of both scarfs and I start today with the one I like the most.
My daughter Emily preferred the other scarf, I'll show you that one next time.
(If you follow my facebookpage you might have seen a sneak peek!)


Nodig: 1 bol Soft Melange (Zeeman),
1 bol donkergrijze Royal (Zeeman),
haaknaald nr.4

De 'Happy Birthday' colsjaal wordt in de lengte gehaakt, in het rond, en dus meteen aan mekaar gehaakt.
De 2 draden wisselde ik telkens als de cirkel rond was, dus niet na elke rij afknippen en veel draadjes instoppen, noch de andere kleur de hele rij meehaken.
Ik probeerde het patroon uit te tekenen (onderaan) en tekende daar ook hoe ik telkens aan de volgende toer begon.
Het patroon is gebaseerd op de 'block stitch', maar ik gebruikte voor de tussenrijen (grijs) een half stokje en 1 losse (in plaats van een vaste en 2 lossen).  Zo werd de sjaal iets luchtiger.
Voor de rijen in kleur haakte ik per 'blokje' slechts 2 steken (ipv 3 steken bij de originele 'block stitch').
Bijkomend variëerde ik bij elke gekleurde rij blokjes; de ene keer gebruikte ik telkens 2 stokjes, dan 2 halve stokjes, dan eens 2 vasten,... Dit kun je doen zoals je zelf wilt, of elke rij hetzelfde.


Hook 6 or G (US),
1 skein of gradient yarn for hook 6 (100 g/ 282 m, 100% acrylic),
1 skein of grey yarn for hook 6 (100 g/ 241 m, 100% acrylic)

This cowl is crocheted in the length, round and round, and in one piece.
I changed the 2 strands on the end of each row, didn't cut them after each row ( so no ends to weave in, nor taking the other strand along the whole row).
I tried to draw the pattern (see below) and also drawed how to join the rows.
The pattern is based on the 'block stitch', but I used a half dc (instead of a single crochet) and then 1 chain stitch (instead of 2 chain stitches) for the grey rows. The dc's make it a bit more airy.
For the rows in gradient yarn I used 2 stitches per block (instead of 3 stitches in the original pattern).
I played with variation, 2 dc's per block in one coloured row, then 2 hdc's in the next coloured row, then 2 single crochets,... and so on.
You can do that too if you like, or make every coloured row the same way.
 


Voor mijn 12-jarige van 1m65 groot(!) zette ik 210 lossen op (in de lengte dus!) in het grijs.
De sjaal kan dan 2 keer omgeslagen worden (en hij past ook voor mezelf!).
Wil je de sjaal kleiner of groter maken, kies voor een aantal steken dat deelbaar is door 3!
Ik haakte na de opzetlossen nog 25 rijen en eindigde met een gekleurd rijtje.
Vind je het mooier om hetzelfde te eindigen als het begin, haak dan nog een randje met grijze vasten in elke steek.
Telkens ik van kleur veranderde legde ik de bol garen waarmee ik bezig was aan mijn rechtse kant, en nam ik de andere kleur links van mij. Zo geraken ze niet in de war en is het makkelijk om van kleur te wisselen zonder draadjes in te stoppen of zonder de draad de hele rij mee te nemen ( wat ook niet mooi zou zijn met dit patroon ).


For my girl, who is rather tall (1m65) for her age (12) I started with a length of 210 chain stitches (in grey).
The scarf can be wrapped around her neck twice ( it even fits me too!).
If you like to make it smaller or bigger, begin with an amount of stitches that is divisible by 3.
After these chain stitches, 25 rows followed (13 coloured and 12 grey rows) so I ended with the gradient yarn.
If you like ending as you started, you can add one row of single crochets in grey.
Each time I changed the strands I put the yarn I was working with on my right side and put the new colour on my left side. You can work along without cutting and weaving all the ends in, nor taking the strand along ( which wouldn't be easy ).




Hopelijk heb je voldoende aan mijn uitleg en tekening.
Als het niet lukt, laat het mij gerust weten via mail of reactie hieronder.
Ik help je graag!

En nu nog heel even genieten van de laatste vakantiedagen... zonder sjaal!


I hope everything is clear with my explanation and chart.
If not, don't hesitate to contact me (email or comment)!

And now I'll try to enjoy the last days of Summer vacation... without scarf!


Sigrid x





55 opmerkingen:

  1. Mooi cadeau voor je dochter, proficiat nog. Bedankt voor het delen van je uitleg.
    Het,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die andere sjaal is ook mooi, deze vind ik interessanter. Maar, wat wil je er aan doen? Smaken verschillen. Ik kan me wel goed voorstellen, dat ze heel blij was met haar geschenk! En de herfst zal inderdaad heel snel komen (alhoewel ik noh helemaal geen goesting op herfst heb, hé!)...
    Prettige week,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hé, de herfst mag nog even wegblijven, dat vind ik ook. Maar we hebben vaak nog mooi weer tot in oktober, dus wie weet krijgen we nog een Indian Summer :-)

      Verwijderen
  3. Ik zag ze allebei al en wat vind ik ze mooi! Dat zijn fijne kado's, uit het hart en de handen van je moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ageeth! Elk handwerk wordt met liefde gemaakt, maar voor je kind stop je er nog wat meer liefde in hé :-)

      Verwijderen
  4. I love this pretty scarf you made for your daughters birthday! Happy belated birthday to her.
    Thanks for sharing this at C&C with J&J.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's Julie and you're welcome, don't want to miss out on your link party!

      Verwijderen
  5. Twelve is such a great age. Happy birthday to your daughter. Having only one makes her much more special. The scarves was a great idea. I love the pattern and the pretty colors. She is going to look great in the Fall.
    xx Beca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Beca! Yes, she's very special to me :-)

      Verwijderen
  6. Leuk zo met een vaste kleur, afgewisseld met andere kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik vind het wel iets hebben van een glasraam ofzo :-)

      Verwijderen
  7. Ik vind em megamooi. Bedankt voor het sharen van het patroon, ik probeer hem in de toekomst (wanneer ik ooit de tijd vind) ZEKER uit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Brigitte!! Kon ik je maar een 'pakketje tijd' sturen ;-) (en voor mezelf ook!)

      Verwijderen
  8. Hey Sigrid,
    Nog gefeliciteerd met je dochters verjaardag. Wat een ontzettend mooie sjaal. De kleuren zijn erg mooi bij elkaar. Heel erg bedankt voor het patroon. Ik ben benieuwd naar de andere sjaal.
    Ik vind het trouwens ook leuk om te verrassen, vooral mijn moeder met iets zelfgemaakts haha.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Emily! Ja hé, moeders appreciëren je haakwerk ook heel erg :-) en het is leuk om zo 'stiekem' te haken met een heleboel voorpret, hihi.

      Verwijderen
  9. Alsnog gefeliciteerd! Maar ik hoop dat de herfst nog even weg blijft, heb nog geen genoeg van het zomerweer. Mooie sjaal, benieuwd naar de andere.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jeanette, laat de herfst inderdaad nog maar even wachten!

      Verwijderen
  10. Wat leuk dat je werk zo gewaardeerd wordt. Wat een leuk garen.
    En bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Corrie! Ik vond het garen ook heel mooi (soft melange) maar om het zo puur te gebruiken, dat vond ik niet zo interessant eigenlijk. Dus ben ook wel blij met het effect. Groetjes!

      Verwijderen
  11. Gefeliciteerd met je dochters verjaardag!

    Mooie sjaal heb je gehaakt, zeker in combinatie met die kleuren.

    Groetjes,
    Renske
    www.rennebol.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Renske! Ja, de kleuren heeft ze zelf gekozen, zonder dat ze het wist :-)

      Verwijderen
  12. Toffe sjaal!
    Goed idee om het haakpatroon gewoon te tekenen! Ik blokkeer altijd als ik een patroon wil delen, want dat is zo veel werk om het op de computer te doen. Nu denk ik:`Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan!`
    Dankjewel voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Danku! Maar zelfs tegen dit eenvoudige 'verkorte' patroon zag ik tegenop hoor! :-) En die tekening heb ik toch 4 keer moeten maken eer het juist was. Maar inderdaad, waarom moeilijk als makkelijk ook gaat? Dat pas ik op veel dingen toe hoor, haha.

      Verwijderen
    2. Oké ja, bij het tekenen van een haakpatroon is de term 'gemakkelijk' eigenlijk ook nogal relatief, lol. Eenvoudig is anders. Bij mij is het dikwijls compleet schots en scheef :-D

      Verwijderen
  13. Prachtige sjaal in mooie frisse kleuren en een goede uitleg, je dochter zal die vast veel gaan dragen.
    groetjes,Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Loes! De vorige sjaal van Fenna-wol heeft ze al 2 winters plezier aan gehad, en ik geloof dat ze nog niet klaar is om er al afscheid van te nemen. Dus goeie kans dat deze sjaal ook wel geliefd zal zijn.

      Verwijderen
  14. Hey Sigrid

    Hmmm, dat ziet er een lekker knusse col uit, in heel leuke kleurtjes.
    Wauw je dochter is de volle 2 cm groter dan mij. Kleine meisjes worden groot. :-)


    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je ;-) Ja, de papa is ook nogal groot en ze heeft vroeg haar groeischeut gehad! Ze is net 5 cm kleiner nog dan mij... waar gaat dat naar toe! ;-)

      Verwijderen
  15. Holy Moly, this is beautiful. What a gorgeous present.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nog van harte met je dochter. Wat een mooie leeftijd!
    De sjaal is prachtig geworden. Ze boft met z'n creatieve moeder. Hopelijk hoeft de sjaal voorlopig nog niet om, maar voor de frisse herfstdagen straks ligt hij mooi klaar.
    Fijne vakantiedagen nog.
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuke vrolijke sjaal. Deze zal de donkere dagen straks wat vrolijks geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind hem zo mooi! Het woord wat bij me op komt bij deze sjaal is; snoeperig. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Esther, dan past de sjaal precies bij mijn dochter; ik vind haar ook snoeperig ;-)

      Verwijderen
  19. Happy belated birthday to Emily! This is a wonderful, eye-catching scarf I am sure it'll be her favourite! Thank you also for the pattern. I will give it a shout out on my media :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Maya, for your visit, your wishes and the sharing!! <3

      Verwijderen
  20. Zooooo mooi! Ik dacht toen ik de afbeelding zag dat het heel erg duur garen was. Maar ik ben blij om te lezen dat het Zeeman garen is. Deze wil ik nog wel een keer gaan maken. Dankjewel voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zoooo mooi!!! Toen ik de afbeelding zag dacht ik dat hij met heel duur garen was gehaakt, maar ik ben blij om te lezen dat het met garen van de Zeeman is gehaakt. Deze wil ik nog wel een keer gaan haken. Dankjewel voor het patroon. Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Lisa! Het Royal- en Supersoftgaren van Zeeman heeft best kwaliteit voor zijn geld en als je de sjaal beu bent na enkele winters is het nog niet zo erg, dan haak je weer een nieuwe hé :-)

      Verwijderen
  22. Ohhh, how pretty is that!! ♥ Great job, Sigrid. Thanks for sharing the pattern & birthday greetings to your daughter! Can't wait to see the other scarf ;-).
    Happy weekend! Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  23. dank je voor het delen van het mooie patroon Sigrid.
    Liefs, Mariam

    BeantwoordenVerwijderen
  24. I love how you've altered the block stitch. It really makes the rows of color pop.
    You're great at hand-drawing patterns - I can't draw out a straight row even on graph paper.
    Happy (belated) birthday to your daughter!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtige sjaal en hele mooie kleuren! Daar kan dochterlief mee voor de dag komen. Ik zie er een mooi rokje in voor jongste dochter van 4. Komt bovenaan mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gorgeous scarf, my dear, in a lovely color range 💕 Thanks so much for sharing the pattern. Have a wonderful Sunday! 💕🍃🌸🍃

    BeantwoordenVerwijderen
  27. This is beautiful! I hope your daughter had a lovely Birthday :)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. So pretty! What a wonderful present for your daughter!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. What a lovely present and the colors are really cool!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Super mooi Sigrid!
    Dankjewel voor het patroontje. wie weet, ooit... ;-)
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen