woensdag 6 september 2017

Carry your own rainbow (pattern)

gratis haakpatroon - 'Soft Rainbow Scarf' - free crochet pattern

Je hebt zo van die dochters die wel blij zijn met hun sjaal, maar ... die geen model willen staan voor de foto! :-)
Dus moest ik zelf wel poseren (ook al doe ik dat niet graag).
Gelukkig neemt mijn zus wel heel graag foto's.
We combineerden de fotoshoot met een zalige ochtendwandeling op de Averboodse hei.

There are daughters who are very glad with their scarf, but won't let me take their picture! :-)
So, eventhough I don't like to pose, I just had to do it myself!
Luckily my sister likes to take pictures and we had a lovely morningwalk in the moorland of Averbode...





Zoals beloofd deel ik hieronder het eenvoudige en snelle patroon voor een lekker warme colsjaal.

As promised I'll share the easy pattern for a nice, warm and quick infinity scarf.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nodig:
haaknaald 8
1 bol soft melange (Zeeman)
1 bol witte of lichtgrijze royal (Zeeman)


Deze sjaal haak je in de breedte, dus je kunt gaandeweg de sjaal zo lang of zo kort maken als je zelf wil.  De uiteinden worden aan mekaar genaaid.
De 2 bollen worden tegelijk gehaakt, je haakt dus met 2 draden. Hierdoor wordt de kleurovergang nog subtieler, wordt je sjaal lekker warm én gaat het snel vooruit!


Begin met een ketting van 24 lossen.
Rij 1: Haak nog 3 lossen erbij als eerste stokje van de volgende rij.
Steek je haaknaald in de 5de losse vanaf je haaknaald en haak een stokje, haak dan in elke volgende losse ook een stokje.
Dat zijn 24 stokjes ( het eerste stokje van 3 lossen meegeteld).
Rij 2: 24 halve stokjes. ( Het eerste halve stokje bestaat uit 2 lossen)
Rij 3: 24 stokjes in de achterste lus van de halve stokjes. (Het eerste stokje bestaat uit 3 lossen)
Herhaal telkens rij 2 en rij 3.

Hecht af wanneer je de gewenste lengte hebt. Laat wel een eindje draad over waarmee je de uiteinden aan mekaar naait.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


_________________________________________________________________________________
(PATTERN IN US-TERMS)

You'll need:
hook 11(L) (US-terms)
1 skein gradient yarn for hook nr 5 or 6
1 big skein white or light grey yarn for hook nr 5 or 6

This infinity scarf is made in the width, so you make him as short or as long as you like.
In the end the tails are sewn together.
You work with the 2 skeins at the same time, so you'll crochet with 2 threads.
This means the scarf works up very quickly, will be very warm and the gradient will be more subtile.


Start with a chain of 24 chain stitches.
Row 1: 24 double crochets ( the first double crochet is made of 3 chain stitches )
Row 2: 24 half double crochets ( the first half double crochet is made of 2 chain stitches)
Row 3: 24 double crochets in the back loop op the hdc's of the previous row.
Repeat row 2 and 3 untill the desired length.
Fasten off, leave a tail long enough to sew the ends together.

_________________________________________________________________________________



Tegen volgende week ga ik proberen mijn groene zigzagdeken klaar te hebben.
Ik ben eindelijk begonnen aan de rand!
En dan heb ik ook nog garen liggen voor 2 sjaals voor mezelf, en genoeg ideeën klaar liggen voor 20 sjaals voor familie en vrienden...
September lijkt mij inspiratie te brengen, hebben jullie momenteel ook zoveel 'wilde' haakideetjes?


For next time I'll try to finish my green ripple blanket.
I finally got to start the border!
After that, I've got some yarn ready for 2 scarfs for myself, and enough ideas to crochet 20 scarfs for family and friends...
It seems to be that September inspires me, do you also have so many 'wild' crochet inspiration at the moment?




Sigrid x




50 opmerkingen:

  1. Inderdaad de vakantie werpt zijn vruchten af met heel veel ideeen.
    Mooie colsjaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's van de maakster en de sjaal...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Manon! Dat zie ik als een groot compliment want jij maakt altijd zo'n mooie foto's! (De natuurfoto's heb ik zelf genomen.)

      Verwijderen
  3. Ik ben fan, wat een prachtige sjaal en dito foto's! Je staat er mooi op!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Ageeth! Ik keek gewoon wat rond in de bomen enzo, want stijf poseren dat kan ik niet :-)

      Verwijderen
  4. De herfst piept al om het hoekje ...
    Jouw gehaakte colsjaal zal van pas komen ...
    Altijd leuk iets te dragen wat je zelf maakt ...
    Fijne woensdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Valerie! De sjaal is eigenlijk voor de dochter, maar voor mezelf komen er ook nog wel wat sjaals aan :-)

      Verwijderen
  5. Je had het er al over, over de sjaals die je voor dochter maakte. Heel mooi! En de foto's zijn ook heel mooi, poseren is ontzettend lastig, dat vind ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ja hé, liever onverwachte foto's dan! En ik heb ook steeds de neiging om gekke bekken te trekken op foto, hihi.

      Verwijderen
  6. This is a wonderful scarf Sigrid and the intro photo is very effective and eye-catching! I bet it makes all the difference when you wear it. Thank you so much for sharing the pattern!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's Maya, I take that as a huge compliment!!

      Verwijderen
  7. it is beautiful scarf - now your girls have a piece of summer on their neck to keep them warm :) lovely colors!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hihihi ... foto's maken. Da's wel een dingetje hè. Ik heb ook liever de camera in de hand dan dat ik ervoor sta. Maar goed. Mooie kledingstukken of accessoires komen veel beter tot hun recht op een "model".
    Prachtige foto's en mooie sjaal!
    En die inspiratie ... heerlijk. Bij mij ook. Meer inspiratie dan tijd ... pffffff.
    Veel plezier met je nieuwe projecten en deken.
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad!! Konden we maar pakketjes 'tijd' kopen!!

      Verwijderen
  9. Die dochters toch. Ze willen wel jouw prachtige sjaal dragen, maar niet even hier showen. Gelukkig laat jij de sjaal op prachtige foto's zien. En nu het koudere weer dichterbij komt, is het fijn om al een lekkere warme sjaal klaar te hebben. Bedankt voor het patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Margaret, voor jouw lieve reacties altijd! x

      Verwijderen
  10. Wat een geweldige foto shoot! Je bent een prachtmodel hoor Sigrid...
    En wat een mooie sjaal, staat je ook enig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super leuke foto's hebben jullie gemaakt, was vast een fijne wandeling zo in die mooie natuur.
    Dank je wel voor het delen van je patroon, ik denk dat die veel nagemaakt zal gaan worden, het is een leuke combi van garens die je uitgekozen hebt!
    Een kleinigheidje, maar misschien voor (beginnende) haaksters wel wat verwarrend: in de Nederlandse tekst staat "dat zijn dan 14 stokjes", dat moet natuurlijk 24 stokjes zijn.
    Lieve groet, Anja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Anja!! Ik heb het meteen aangepast! Echt hartelijk dank <3

      Verwijderen
  12. Hey Sigrid,
    Heerlijk zo'n wandeling, mooi hoor. De sjaal is echt heel mooi geworden, leuk al die kleuren. Wilde haakideeën? hmmm. Nog ongeveer een miljoens sjaals ongeveer haha. Nee, grapje. Maar ik heb 2 mega bollen okergele bollen garen tevoorschijn gehaald voor een grote sjaal of col. Heb alleen nog niet het juiste patroon gevonden.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig!!Ik heb ook okergeel klaarliggen voor een sjaal voor mezelf :-) Benieuwd ;-)

      Verwijderen
  13. Wat een mooie foto's! En prima model :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Akkelien, zolang ik niet in de lens moet kijken, lukt het wel :-)

      Verwijderen
  14. Mooie kleurtjes. Heel herkenbaar dochters die niet op de foto willen. Ik plaatste net een foto van onze jongste zonder hoofd. Gaat ook om het shirt dat ze aanheeft en zo mocht het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ja, wispelturige kids hé ;-) Hangt ook van de leeftijd af, denk ik.

      Verwijderen
  15. Leuke sjaal en mooie foto's. Fijn zo'n zus die je wel wil fotograferen.

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie sjaal en die eerste foto echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. 'k Zou je mijn oudste eens kunnen voorbijsturen, hé? Alhoewel, bij die kleuren zou hij dan toch neen gezegd hebben. 't Zijn nochtans mooie kleuren! Mooie foto ook, waar je een beetje dromerig in de hemel staart...
    Groetjes,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie heide, de kleur komt terug in je regenboogsjaal. Lijkt me een fijne sjaal. Bedankt voor het patroon. Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie sjaal, en wat is het mooi op de heide!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ja, ik vind het daar ook altijd mooi, maar nu in dat ochtendlicht was het bijna betoverend :-)

      Verwijderen
  20. This is a beautiful scarf and you have a wonderful selection of photos. Thank you for sharing your pattern and thank you for linking up with Wool on Sundays :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Janine!! 'Wool on Sundays' is almost becoming a tradition to me ;-)

      Verwijderen
  21. The first bit of September chill always brings out my inspiration too. I love your landscape pictures and I too end up having to model my own stuff a lot. I have daughters that are willing but rarely available :(. I'd love for you to share with us at Designing You! https://www.designingus.com/designing-link-party-4-september-7-2017/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you, I've linked up and became your new follower, thank's for the invitation!

      Verwijderen
  22. Daaag leuke vrouw! Leuk om je zo te zien en wat een heerlijk kleurige warme sjaal. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  23. bedankt voor het patroontje, mooie sjaal
    groetjes
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik vind je een mooi mens en mooie mensen staan prima op foto's ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een toffe titel van je bericht. Nodigt nog meer uit om de mooie sjaal te maken. Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen